13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa Teksti Sini Ylivakeri Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etiopian pääkaupungissa Addis Abebassa sähköautot ovat yleistyneet polttoainepulan ja hintojen nousun myötä. Hallituksen päätös kieltää bensiiniautojen tuonti ja alentaa sähköautojen verotusta on vauhdittanut kehitystä, vaikka sähköautot ovat edelleen kalliita. Sähköautot ovat alkaneet syrjäyttää bensiinikäyttöisiä ajoneuvoja yllättävässä paikassa –Etiopian pääkaupungissa Addis Abebassa. Polttoainepula ja hintojen nousu ovat aiheuttaneet pitkiä jonoja huoltoasemille, mutta sähköautoilijat, kuten Mikial Belayneh, välttävät nämä ongelmat kokonaan.– En enää jonota bensiiniä varten tien päällä, sanoo Addis Abebassa asuva Belayneh CNN:lle.Belayneh omistaa tuontina hankitun Toyota bZ4X -sähköauton, jota hän lataa kotona, ja sanoo, että täysi lataus riittää kahdeksi päiväksi. Hän on osa nopeasti kasvavaa sähköautojen käyttäjäkuntaa kaupungissa, joka on keskeinen osa Etiopian hallituksen pyrkimystä vähentää köyhyyttä ja saastumista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtiopian hallitus kielsi bensiiniautojen tuonninAddis Abebassa liikenteessä on yhä enemmän sähköautoja, busseja ja moottoripyöriä, jotka täydentävät kaupungin ruuhkaisia teitä. Tällä hetkellä Etiopiassa on noin 100 000 sähköautoa, ja Etiopian hallitus ennustaa määrän nelinkertaistuvan vuoteen 2032 mennessä. Tämä kehitys on seurausta siitä, että maan hallitus teki poikkeuksellisen päätöksen kieltää bensiinikäyttöisten henkilöautojen tuonnin, ensimmäisenä maana maailmassa. Lisäksi sähköautojen tuontivero on vain 15 %, kun taas bensiinikäyttöisistä autoista saatettiin aiemmin periä jopa 200 % vero.Hallitus pyrkii aktiivisesti lisäämään sähköautojen määrää kaduille, ja alhaiset verot ovat myös lisänneet paikallista sähköautojen valmistusta. Etiopiassa toimiva Belayneh Kindie Group kokoaa ajoneuvoja Kiinasta tuoduista osista, ja tuontitullit ovat lähes nolla prosenttia sähköautoille, jotka kootaan maassa. Yhtiön johtaja Besufekad Shewaye kertoo sähköautojen kysynnän kasvavan jatkuvasti, ja nykyään erityisesti kevyiden ajoneuvojen omistajat suosivat niitä.Taloudelliset ja ympäristölliset syyt sähköautoihin siirtymisessäEtiopian siirtyminen sähköautoihin on osittain taloudellista: polttoaineen tuonti on kallista, ja 96 % maan sähköstä tulee puhtaasta vesivoimasta, mikä on hyödyllistä sekä maan taloudelle että ympäristölle. YK:n ympäristöohjelman Kenian toimihenkilö Jane Akumu kuvailee Etiopiaa puhtaan energian maaksi, jossa on järkevää hyödyntää paikallista sähköä ajoneuvoissa.Siirtyminen sähköautoihin on edennyt nopeasti, mutta täydellinen bensiinkäyttöisten autojen tuontikielto, joka hyväksyttiin tammikuussa, tuli yllätyksenä monille alueen asiantuntijoille. Etiopian autoritaarinen hallitus pystyy tekemään tällaisia nopeita päätöksiä ympäristöpolitiikassa, mikä olisi demokraattisemmissa maissa hankalampaa. Jo 2000-luvun alussa Etiopia onnistui nopeasti kieltämään lyijyllisen bensiinin.Julkinen liikenne ja sähköbussit osaksi ratkaisuaEtiopian autokanta on edelleen pieni, vain noin 1,2 miljoonaa autoa eli yksi auto sataa ihmistä kohti. Tämä on osittain seurausta hallituksen aiemmin asettamista korkeista veroista bensiinikäyttöisille autoille, mikä piti autokannan alhaisena ja kannusti joukkoliikenteen käyttöön. Vaikka sähköautojen tuontiveroja on laskettu, sähköauton ostaminen on edelleen kallista, ja pääasiassa vain korkeatuloiset voivat niitä hankkia.– Mitä tulee siihen, kuka ostaa sähköautoja, niin ostajat ovat ehdottomasti korkean tulotason luokasta, sanoi Iman Abubaker CNN:lle, joka työskentelee Etiopiassa kestävän liikenteen parissa World Resources Institutessa, globaalissa voittoa tavoittelemattomassa organisaatiossa.Jotta sähköajoneuvojen hyödyt olisivat kaikkien saatavilla, Abubakerin organisaatio ja muut samankaltaiset ryhmät kehottavat Etiopian hallitusta ja muita Afrikan maita investoimaan enemmän sähköbusseihin ja julkiseen liikenteeseen. Siitä huolimatta sähköautojen määrä on ollut tasaisessa kasvussa. CleanTechnican mukaan sähköautot kattavat jo lähes 10 % maan autokannasta, vain kaksi vuotta sen jälkeen, kun Etiopia aloitti 10-vuotisen tavoitteensa saada maahan yli 100 000 sähköautoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköajoneuvot yleistyvät myös muualla AfrikassaEtiopia on ainoa maa, joka on kieltänyt bensiinikäyttöisten autojen tuonnin, mutta sähköajoneuvojen kasvu on nähtävissä muuallakin Afrikassa. Esimerkiksi Nairobissa, Keniassa, Uberin lanseeraamat näyttävät keltaiset sähkömoottoripyörät, jotka tunnetaan nimellä boda boda, ovat yleistyneet nopeasti, ja niitä on nyt noin 3 000. Kenian hallitus on antanut verokannustimia, jotka ovat vauhdittaneet siirtymää sähkömoottoripyöriin, ja ne ovat vähentäneet melusaastetta kaupungin kaduilla.Maaliskuun alussa Nairobin kaupunki otti käyttöön ensimmäiset sähköbussit julkiseen liikenteeseen. Amerikkalaistyyliset sähköbussit – jotka ovat värittömämpiä kuin Kenian värikkäät ja musiikkia soittavat bensiinikäyttöiset matatu-bussit – ovat myös alkaneet yleistyä Nairobin kaduilla.Vaikka sähköautojen määrä Afrikassa on vielä pieni, niiden kasvu muistuttaa matkapuhelinten leviämistä 30 vuotta sitten, jolloin infrastruktuuri oli aluksi puutteellista, mutta tänä päivänä lähes kaikilla on puhelin. Samalla tavoin sähköautojen käyttö tulee todennäköisesti lisääntymään merkittävästi tulevaisuudessa.Lähde: CNN Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?