13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa Teksti Sini Ylivakeri Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etiopian pääkaupungissa Addis Abebassa sähköautot ovat yleistyneet polttoainepulan ja hintojen nousun myötä. Hallituksen päätös kieltää bensiiniautojen tuonti ja alentaa sähköautojen verotusta on vauhdittanut kehitystä, vaikka sähköautot ovat edelleen kalliita. Sähköautot ovat alkaneet syrjäyttää bensiinikäyttöisiä ajoneuvoja yllättävässä paikassa –Etiopian pääkaupungissa Addis Abebassa. Polttoainepula ja hintojen nousu ovat aiheuttaneet pitkiä jonoja huoltoasemille, mutta sähköautoilijat, kuten Mikial Belayneh, välttävät nämä ongelmat kokonaan.– En enää jonota bensiiniä varten tien päällä, sanoo Addis Abebassa asuva Belayneh CNN:lle.Belayneh omistaa tuontina hankitun Toyota bZ4X -sähköauton, jota hän lataa kotona, ja sanoo, että täysi lataus riittää kahdeksi päiväksi. Hän on osa nopeasti kasvavaa sähköautojen käyttäjäkuntaa kaupungissa, joka on keskeinen osa Etiopian hallituksen pyrkimystä vähentää köyhyyttä ja saastumista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtiopian hallitus kielsi bensiiniautojen tuonninAddis Abebassa liikenteessä on yhä enemmän sähköautoja, busseja ja moottoripyöriä, jotka täydentävät kaupungin ruuhkaisia teitä. Tällä hetkellä Etiopiassa on noin 100 000 sähköautoa, ja Etiopian hallitus ennustaa määrän nelinkertaistuvan vuoteen 2032 mennessä. Tämä kehitys on seurausta siitä, että maan hallitus teki poikkeuksellisen päätöksen kieltää bensiinikäyttöisten henkilöautojen tuonnin, ensimmäisenä maana maailmassa. Lisäksi sähköautojen tuontivero on vain 15 %, kun taas bensiinikäyttöisistä autoista saatettiin aiemmin periä jopa 200 % vero.Hallitus pyrkii aktiivisesti lisäämään sähköautojen määrää kaduille, ja alhaiset verot ovat myös lisänneet paikallista sähköautojen valmistusta. Etiopiassa toimiva Belayneh Kindie Group kokoaa ajoneuvoja Kiinasta tuoduista osista, ja tuontitullit ovat lähes nolla prosenttia sähköautoille, jotka kootaan maassa. Yhtiön johtaja Besufekad Shewaye kertoo sähköautojen kysynnän kasvavan jatkuvasti, ja nykyään erityisesti kevyiden ajoneuvojen omistajat suosivat niitä.Taloudelliset ja ympäristölliset syyt sähköautoihin siirtymisessäEtiopian siirtyminen sähköautoihin on osittain taloudellista: polttoaineen tuonti on kallista, ja 96 % maan sähköstä tulee puhtaasta vesivoimasta, mikä on hyödyllistä sekä maan taloudelle että ympäristölle. YK:n ympäristöohjelman Kenian toimihenkilö Jane Akumu kuvailee Etiopiaa puhtaan energian maaksi, jossa on järkevää hyödyntää paikallista sähköä ajoneuvoissa.Siirtyminen sähköautoihin on edennyt nopeasti, mutta täydellinen bensiinkäyttöisten autojen tuontikielto, joka hyväksyttiin tammikuussa, tuli yllätyksenä monille alueen asiantuntijoille. Etiopian autoritaarinen hallitus pystyy tekemään tällaisia nopeita päätöksiä ympäristöpolitiikassa, mikä olisi demokraattisemmissa maissa hankalampaa. Jo 2000-luvun alussa Etiopia onnistui nopeasti kieltämään lyijyllisen bensiinin.Julkinen liikenne ja sähköbussit osaksi ratkaisuaEtiopian autokanta on edelleen pieni, vain noin 1,2 miljoonaa autoa eli yksi auto sataa ihmistä kohti. Tämä on osittain seurausta hallituksen aiemmin asettamista korkeista veroista bensiinikäyttöisille autoille, mikä piti autokannan alhaisena ja kannusti joukkoliikenteen käyttöön. Vaikka sähköautojen tuontiveroja on laskettu, sähköauton ostaminen on edelleen kallista, ja pääasiassa vain korkeatuloiset voivat niitä hankkia.– Mitä tulee siihen, kuka ostaa sähköautoja, niin ostajat ovat ehdottomasti korkean tulotason luokasta, sanoi Iman Abubaker CNN:lle, joka työskentelee Etiopiassa kestävän liikenteen parissa World Resources Institutessa, globaalissa voittoa tavoittelemattomassa organisaatiossa.Jotta sähköajoneuvojen hyödyt olisivat kaikkien saatavilla, Abubakerin organisaatio ja muut samankaltaiset ryhmät kehottavat Etiopian hallitusta ja muita Afrikan maita investoimaan enemmän sähköbusseihin ja julkiseen liikenteeseen. Siitä huolimatta sähköautojen määrä on ollut tasaisessa kasvussa. CleanTechnican mukaan sähköautot kattavat jo lähes 10 % maan autokannasta, vain kaksi vuotta sen jälkeen, kun Etiopia aloitti 10-vuotisen tavoitteensa saada maahan yli 100 000 sähköautoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköajoneuvot yleistyvät myös muualla AfrikassaEtiopia on ainoa maa, joka on kieltänyt bensiinikäyttöisten autojen tuonnin, mutta sähköajoneuvojen kasvu on nähtävissä muuallakin Afrikassa. Esimerkiksi Nairobissa, Keniassa, Uberin lanseeraamat näyttävät keltaiset sähkömoottoripyörät, jotka tunnetaan nimellä boda boda, ovat yleistyneet nopeasti, ja niitä on nyt noin 3 000. Kenian hallitus on antanut verokannustimia, jotka ovat vauhdittaneet siirtymää sähkömoottoripyöriin, ja ne ovat vähentäneet melusaastetta kaupungin kaduilla.Maaliskuun alussa Nairobin kaupunki otti käyttöön ensimmäiset sähköbussit julkiseen liikenteeseen. Amerikkalaistyyliset sähköbussit – jotka ovat värittömämpiä kuin Kenian värikkäät ja musiikkia soittavat bensiinikäyttöiset matatu-bussit – ovat myös alkaneet yleistyä Nairobin kaduilla.Vaikka sähköautojen määrä Afrikassa on vielä pieni, niiden kasvu muistuttaa matkapuhelinten leviämistä 30 vuotta sitten, jolloin infrastruktuuri oli aluksi puutteellista, mutta tänä päivänä lähes kaikilla on puhelin. Samalla tavoin sähköautojen käyttö tulee todennäköisesti lisääntymään merkittävästi tulevaisuudessa.Lähde: CNN Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 15.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Hyundai Ioniq 9 – nyt on tilaa matkustaa 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Mazda 6e – sähkö pukee Mazdaa 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle