24.12.2024

Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β

Kuva Alpine, Aake Kinnunen
Alpine A390_β konsepti sähkö crossover

Pariisin autonäyttelyssä paljastettu A390_β visioi sitä, millainen tulee olemaan ranskalaisen erikoismerkin käsitys sähköisestä arkiautosta.

Alpinella on menossa hiukan Polestarin lähivuosien tapaan se vaihe, kun merkki siirtyy yhdestä mallista usean mallin taloksi. Alpinella itsellä puhutaan "Dream Garagesta", johon kuuluu A290:n lisäksi isompi A390 ja tuleva sähköversio A110:stä. Koska Alpine on rakentanut maineensa Jean Rédélén urheiluautomerkkinä, joka ihannoi ennen kaikkea keveyttä ja siitä syntyvää ajettavuutta, on uusi sähköaika vähintäänkin haastava merkin peinnön kannalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuin vuori

Sähköcrossover Alpine A390_β esiintyi Pariisin autonäyttelyssä konseptiversiona, joka Alpineksi merkitsee kreikkalaista beta-kirjainta nimen perässä. Viisipaikkainen sähköcrossover on noin "85%" ulkoisesti yhtenevä ensi vuonna nähtävän tuotantopainoksen kanssa. Oletettavaa on, että vastakkain aukeavat ovet, B-pilarin puuttuminen ja tietyt valoyksityiskohdat ulkokuoressa tulevat muuttumaan. Nimi A390 tarkoittaa, että kyseessä on kolmoskokoinen auto ja 90 merkitsee autoa arkikäyttöön.

Alpine A390_β konsepti sähkö crossover

Ulkomuoto on lainattu vesipisaralta ja kuplamainen muoto on tehtaan mukaan hyvä tasapaino aerodynamiikkaa ja käytännöllisyyttä. Erityisesti kehutaan keulan "flying bridge" -rakennetta, jonka etuspoileri tuo mieleen Polestar 3:n. Vanteissa inspiraationa on lumihiutale.

Alpine A390_β konsepti sähkö crossover

Sisustan osalta Alpinella ollaan heittäydytty villiksi, joskin tekijöiden mukaan ideoita saatetaan nähdä myöhemmin tulevissa malleissa tuotannossakin. A390_β käsittää kaksi ajoasentoa, perinteisemmän GT-tyylisen pystyasennon, ja hillittömästä punaisesta vivusta käännettäessä istuin liukuu lähes makuuasentoon F1-tyylistä ajoasentoa varten. Samalla mittaristo ja ohjauspyörän kontrollit vaihtuvat. Pariisin autonäyttelyssä konseptia kävi esittelemässä Alpinen F1-kuski Pierre Gasly. Konseptiautossa takaistuimet ovat kyllä sopivan korkealla, mutta pääntila jää hiukan rajoittuneeksi laskevan kattolinjan takia.

Alpine A390_β konsepti sähkö crossover

Alpinen graafinen elementti on kolmio, joka symboloi vuorta. Sisustassa ideana onkin ollut symboloida vuoren rakennetta, joten auton lattia on valmistettu kivimäisestä kierrätyshiilestä. .Varjoisat alaosat toimivat kontrastina valkeille istuimille. Hiukan erikoisesti auton verhoilu vihjaa, että aurinko paistaa auton edestä yläviistosta, mutta takaistuimen keskellä oleva oranssi hehku vihjaa "alppihohdon" (Alpenglow) auringon jo laskevan. Yksiosaisena tehty takaistuin vaati pientä konseptiautotaikaa, mutta uurastuksen ansiosta takaistuimen muoto muistuttaa kumpuilevia laskettelurinteitä. Siitä syntyi myös ajatus lisätä pieniä (noin H0-mittakaavan) laskettelijoita penkille.

Alpine A390_β konsepti sähkö crossover

A110 velvoittaa

Alpine ei ole vielä paljastanut A390:n voimalinjasta yksityiskohtia. Sähkömoottoreita tulee kuitenkin kolme jokaiseen versioon, eli auto on aina neliveto, mutta taka-akselin osalta voimaa voidaan annostella tarkemmin.

– Tutkimme eri vaihtoehtoja mekaanisesta tasauspyörästön lukosta kahteen sähkömoottoriin (yksi edessä, yksi takana), mutta lopulta päädyimme kolmeen. Puhuin asiasta [Renaultin] toimitusjohtaja Luca de Meon kanssa ja hän vastasi, että "vaikka se maksaa enemmän, jos koette tarvitsevanne kolme sähkömoottoria, jotta auto on Alpine, tehkää niin", kommentoi Pariisin autonäyttelyn kuliseeissa Alpinen tekninen johtaja Robert Bonetto.

Tavoitteena on ollut saavuttaa autolle sellainen ketteryys, että se pysyy koko merkkiä määrittävän urheiluauto A110:n mukana. Tehojen osalta sähköauto pärjää kyllä, mutta korkeampi ja merkittävästi painavampi A390 on vaatinut työtä, jotta sen kulku radalla vastaa merkin perusmallia. Alpinen esittelemissä videoissa A390:n kulku vaikuttaakin lupaavalta sporttimalliin verrattuna.

Pariisin autonäyttely 2024 Alpine
Fabrice Izzilo kertoo, että merkin tulevien sähköautojen ajettavuuden tulee pohjautua A110-urheiluautoon.

Ajo-ominaisuuksista vastaava Fabrice Izzilo mainitsee, että Alpinella on muutenkin tavoiteltu sähköautoille tyypillisten tehojen ja suoran tien suorituskyvyn sijaan ajettavuutta ja herkkää poljintuntumaa. Ainakin sisarmalli A290 onnistuu juuri tässä, eli kaasupolkimeen vastataan progressiivisesti ja auto elää painonsiirroista. Se lupaa hyvää myös A390 suhteen.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat