24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β Teksti Aake Kinnunen Kuva Alpine, Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pariisin autonäyttelyssä paljastettu A390_β visioi sitä, millainen tulee olemaan ranskalaisen erikoismerkin käsitys sähköisestä arkiautosta. Alpinella on menossa hiukan Polestarin lähivuosien tapaan se vaihe, kun merkki siirtyy yhdestä mallista usean mallin taloksi. Alpinella itsellä puhutaan "Dream Garagesta", johon kuuluu A290:n lisäksi isompi A390 ja tuleva sähköversio A110:stä. Koska Alpine on rakentanut maineensa Jean Rédélén urheiluautomerkkinä, joka ihannoi ennen kaikkea keveyttä ja siitä syntyvää ajettavuutta, on uusi sähköaika vähintäänkin haastava merkin peinnön kannalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin vuoriSähköcrossover Alpine A390_β esiintyi Pariisin autonäyttelyssä konseptiversiona, joka Alpineksi merkitsee kreikkalaista beta-kirjainta nimen perässä. Viisipaikkainen sähköcrossover on noin "85%" ulkoisesti yhtenevä ensi vuonna nähtävän tuotantopainoksen kanssa. Oletettavaa on, että vastakkain aukeavat ovet, B-pilarin puuttuminen ja tietyt valoyksityiskohdat ulkokuoressa tulevat muuttumaan. Nimi A390 tarkoittaa, että kyseessä on kolmoskokoinen auto ja 90 merkitsee autoa arkikäyttöön.Ulkomuoto on lainattu vesipisaralta ja kuplamainen muoto on tehtaan mukaan hyvä tasapaino aerodynamiikkaa ja käytännöllisyyttä. Erityisesti kehutaan keulan "flying bridge" -rakennetta, jonka etuspoileri tuo mieleen Polestar 3:n. Vanteissa inspiraationa on lumihiutale. Sisustan osalta Alpinella ollaan heittäydytty villiksi, joskin tekijöiden mukaan ideoita saatetaan nähdä myöhemmin tulevissa malleissa tuotannossakin. A390_β käsittää kaksi ajoasentoa, perinteisemmän GT-tyylisen pystyasennon, ja hillittömästä punaisesta vivusta käännettäessä istuin liukuu lähes makuuasentoon F1-tyylistä ajoasentoa varten. Samalla mittaristo ja ohjauspyörän kontrollit vaihtuvat. Pariisin autonäyttelyssä konseptia kävi esittelemässä Alpinen F1-kuski Pierre Gasly. Konseptiautossa takaistuimet ovat kyllä sopivan korkealla, mutta pääntila jää hiukan rajoittuneeksi laskevan kattolinjan takia. Alpinen graafinen elementti on kolmio, joka symboloi vuorta. Sisustassa ideana onkin ollut symboloida vuoren rakennetta, joten auton lattia on valmistettu kivimäisestä kierrätyshiilestä. .Varjoisat alaosat toimivat kontrastina valkeille istuimille. Hiukan erikoisesti auton verhoilu vihjaa, että aurinko paistaa auton edestä yläviistosta, mutta takaistuimen keskellä oleva oranssi hehku vihjaa "alppihohdon" (Alpenglow) auringon jo laskevan. Yksiosaisena tehty takaistuin vaati pientä konseptiautotaikaa, mutta uurastuksen ansiosta takaistuimen muoto muistuttaa kumpuilevia laskettelurinteitä. Siitä syntyi myös ajatus lisätä pieniä (noin H0-mittakaavan) laskettelijoita penkille.A110 velvoittaaAlpine ei ole vielä paljastanut A390:n voimalinjasta yksityiskohtia. Sähkömoottoreita tulee kuitenkin kolme jokaiseen versioon, eli auto on aina neliveto, mutta taka-akselin osalta voimaa voidaan annostella tarkemmin. – Tutkimme eri vaihtoehtoja mekaanisesta tasauspyörästön lukosta kahteen sähkömoottoriin (yksi edessä, yksi takana), mutta lopulta päädyimme kolmeen. Puhuin asiasta [Renaultin] toimitusjohtaja Luca de Meon kanssa ja hän vastasi, että "vaikka se maksaa enemmän, jos koette tarvitsevanne kolme sähkömoottoria, jotta auto on Alpine, tehkää niin", kommentoi Pariisin autonäyttelyn kuliseeissa Alpinen tekninen johtaja Robert Bonetto.Tavoitteena on ollut saavuttaa autolle sellainen ketteryys, että se pysyy koko merkkiä määrittävän urheiluauto A110:n mukana. Tehojen osalta sähköauto pärjää kyllä, mutta korkeampi ja merkittävästi painavampi A390 on vaatinut työtä, jotta sen kulku radalla vastaa merkin perusmallia. Alpinen esittelemissä videoissa A390:n kulku vaikuttaakin lupaavalta sporttimalliin verrattuna.Fabrice Izzilo kertoo, että merkin tulevien sähköautojen ajettavuuden tulee pohjautua A110-urheiluautoon.Ajo-ominaisuuksista vastaava Fabrice Izzilo mainitsee, että Alpinella on muutenkin tavoiteltu sähköautoille tyypillisten tehojen ja suoran tien suorituskyvyn sijaan ajettavuutta ja herkkää poljintuntumaa. Ainakin sisarmalli A290 onnistuu juuri tässä, eli kaasupolkimeen vastataan progressiivisesti ja auto elää painonsiirroista. Se lupaa hyvää myös A390 suhteen. Lue lisää Kaikki artikkelit 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 30.11.2024 Koeajo Koeajo: Alpine A290 – se rivakampi Renault 5 10.11.2024 Ajatuksia autoista Ääntä kohti myös ajajien sähköautoissa – Ajatuksia autoista 3.11.2024 Koeajo Maistiainen: Alpine A290 on kuin uusi Renault 5 Turbo 13.6.2024 Esittely Koeistuttu: Alpine A290 – Renault 5:n raisuli velipuoli 27.10.2022 Ajoneuvot Alpine Pariisissa – vielä kerran A110 ennen tulevaa 27.7.2022 Ajoneuvot Havainnekuvista kohti konkretiaa – Alpine A110 E-ternité on ranskalaismerkin ensimmäinen sähköautokonsepti 11.4.2022 Ajoneuvot Alpine A4810 – toteutuessaan täysiverinen superauto, joka nielee vetyä 2.2.2022 Ajoneuvot Alpine julkisti suunnitelmiaan – tulevasta sähköcrossoverista ensimmäiset tiedonjyvät kasassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja