27.7.2022 Ajoneuvot Havainnekuvista kohti konkretiaa – Alpine A110 E-ternité on ranskalaismerkin ensimmäinen sähköautokonsepti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä E-ternité juhlistaa A110:n 60-vuotista taivalta, ja toimii samalla linkkinä tulevaiusuuteen. Alpinen sähköiset tulevaisuudennäkymät ovat hyvin tiedossamme, kertoihan tämä ranskalainen urheiluautovalmistaja niistä jo aiemmin hämyisten havainnekuvien vahvistamana. Tiedämme tulevan GT X-Overin muodosta tasan tämän kuvan verran.Kun se päivä lopulta koittaa, että nykyinen A110 väistyy, tulee sen seuraajaksi täyssähköinen, samaa nimeä käyttävä ja varmasti samalla otteella toteutettu malli, joka luodaan yhteistyössä brittimerkki Lotuksen kanssa. Se on yksi kolmesta vuoteen 2026 mennessä julkistettavasta Alpine-uutuudesta. Kaksi muuta ovat vielä määrittelemätön kompaktimalli sekä muodikas crossover. Alpinen crossover tulee kantamaan nimeä GT X-Over, ja se rakentuu konsernin CMF-EV -alustalle, siis samalle kuin esimerkiksi Renault Megane E-tech sekä Nissan Ariya. Tuotantoon GT X-Overia odotellaan vuoteen 2025 mennessä. Nyt siitä on kuitenkin nähty jo ensimmäinen ennakkokuva.E-ternité leikkii ranskan kielen iäisyyttä tarkoittavalla sanalla. Konseptimalli on hassusti tavallaan restomod tuotannossa olevasta A110:stä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeveyden nimissäKuten kuvatkin kertovat, A110 E-ternitéssä on poikkeuksellista myös sen avattava katto. Se on kuitenkin erityisellä hiilikuiturakenteella onnistuttu toteuttamaan ilman normaalisti vaadittavia korin lisävahvistuksia korijäykkyyden takaamiseksi.Sisätiloissa erikoista on ainakin se, että omistajan oma tablettitietokone toimii tietoviihdenäyttönä.Pinnan alta löytyy emomerkki Renaultin Megane E-Tech Electricistä muokaten lainattu sähkövoimalinja. Akku sekä taka-akselille sijoitettu sähkömoottori on onnistuttu sommittelemaan A110:een niin, etteivät ne vie lainkaan ylimääräistä tilaa polttomoottorilla käyvään tuotantomalliin verrattuna.Siihen polttomoottorimalliin verrattuna tehoa ja vääntöä on hieman vähemmän, mutta kiitos tarkan painonsäästöohjelman, lisäpainoa on kertynyt nettona vain 258 kiloa.Jos polttomoottorisen A110:n perusversiosta irtoaa 215 kilowattia, on E-ternitéllä vastaava luku 178 kilowattia. Vääntöä löytyy 320 vs. 300 newtonmetriä. Toimintamatkaksi Alpine kertoo sähköversiolle 420 kilometriä.Sähkömooottori on yhteydessä pyöriin uudelleensuunnitellun kaksoiskytkinautomaattivaihteiston kautta. Moinen, melko eksoottinen järjestely mahdollistaa muun muassa auton 250 km/h huippunopeuden, jota moni muu sähköauto ei saavuta. Vertailun vuoksi bensiinikäyttöinen A110 S kulkee 280 kilometriä tunnissa. Kiihdytys nollasta sataan onnistuu (nimestä huolimatta) varsin sutjakkaan, 4,5 sekunnissa. Tavallisella A110:llä luku on 4,4 sekuntia, S:llä puolestaan 4,2 sekuntia.A110 E-ternité paljastettiin yleisölle viime viikonlopun Formula 1:n Ranskan GP:n yhteydessä.Lähteet: Alpine, Motor1 Kuvat: Alpine Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Sähköautot Kiinan sähköautot vyöryvät Britanniaan – Tesla jää jalkoihin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster