4.12.2020

Saksalaiset karsivat moottoriurheilusta: myös BMW pois sähköformuloista, Volkswagen koko moottoriurheilusta

BMW logo

Saksalaiset autonvalmistajat ilmoittivat tällä viikolla useista muutoksistaan moottoriurheilutoiminnassaan. Audi ja BMW jättävät Formula E -kilpasarjan ja Volkswagen vetää viimeisenkin toiminnan moottoriurheilusta pois.

Kuluvalla viikolla Audi ilmoitti jättäytyvänsä pois Formula E -sarjasta ja siirtyvänsä toisenlaisiin sähköautokilpailuihin. Nyt myös BMW ilmoitti poistuvansa samassa ovenavauksessa, uutisoi Automotive News Europe.

BMW I Andretti Motorsport on tällä hetkellä valmistajien sarjataulukossa sijalla 5 ja Audi Sport ABT Schaeffler seuraa kuudentena.

Kahden autonvalmistajan poistuminen on varmasti kova isku sähköformulasarjalle. Jäljelle jää kuitenkin vielä kymmenen tallia, joista viidellä on ainakin jonkinasteinen autonvalmistajan tuki takanaan. Sarjaan jäävät autonvalmistajat ovat DS, Nissan, Mercedes-Benz, Jaguar ja Porsche. Sarjan promoottori ei ole toistaiseksi ilmoittanut, tuleeko ensi kaudella talleja korvaamaan BMW:n ja Audin jättämiä paikkoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarvittava saatu

BMW kertoo poistumisensa syyksi sen, että on jo saanut lajilta sen mitä tuli hakemaan, eikä usko saavansa kehitettyä sähköisiä voimalinjojaan enempää Formula E:n avulla. Valmistajan mukaan täyssähköisten kilpa-autojen voimalinjoista ovat vastanneet samat henkilöt, jotka vastaavat myös sähköisistä tuotantoautoista. Jatkossa valmistaja keskittyy vahvemmin sarjatuotantoautoihin ja BMW:n viidennen sukupolven sähkövoimalinjoihin.

Sähköformuloissa valmistajat ovat voineet kehittää teknologiaa liittyen esimerkiksi energianhallintaan, energiatehokkuuteen ja sähkömoottoreiden hyötysuhteeseen.

BMW:n Formula E -toimintaa pyörittänyt Andretti Motorsport ilmoitti kertovansa lisää tulevaisuudensuunnitelmistaan sarjassa lähiaikoina.

Ei kahta ilman kolmatta

Samoihin aikoihin kolmas saksalainen autonvalmistaja, Volkswagen ilmoitti vetäytyvänsä moottoriurheilusta kokonaan. VW vetäytyi jo aiemmin moottoriurheilussa polttomoottoreiden kehittämisestä, mutta moottoriurheilu työllistää yhä 169 henkilöä, jotka ovat työskennelleet esimerkiksi ennätyksiä murskanneen Volkswagen ID.R:n parissa. Moottoriurheiluorganisaation työntekijät jatkavat tuotantosähköautojen parissa.

– Moottoriurheiluorganisaation työntekijöiden ID.R:n parissa saavuttama asiantuntijuus säilyy yrityksessämme ja auttaa meitä kehittämään tulevaisuudessa entistä energiatehokkaampia malleja ID-perheeseen, Volkswagenin kehityspäällikkö Frank Welsch kertoi.

Autoweekin mukaan Volkswagenin päätöksen myötä Polo GTI R5 -ralliauton valmistus päättyy kuun loppuun mennessä. Valmistaja kuitenkin lupaa, että suositun kilpa-auton varaosavarasto on kunnossa, joten autoja näkynee ralleissa vielä ainakin muutamien vuosien ajan.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Automotive News Europe, Autoweek Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat