29.3.2024

Se oli sitten siinä – tämä XC90 on kaikkien aikojen viimeinen diesel-Volvo

Kuva Volvo

Volvo toteutti uhkauksensa, ja jätti diesel-aikakauden omien sanojensa mukaan lopullisesti taakseen. Muutoksen käsittämättömästä nopeudesta kertoo paljon se, että vielä viisi vuotta sitten suurin osa Volvon myymistä autoista oli dieseleitä.

Viime vuonna New Yorkin ilmastoviikolla Volvo ilmoitti dieselmoottorin kohtalon olevan sen osalta sinetöity. Enää muutama kuukausi, ja sen historian viimeinen dieselauto rullaisi tuotantolinjalta ulos. Nyt tämä hanke on viety päätökseensä.

Volvon tiedotteen mukaan sen tehdas Belgian Ghentissä valmisti "eräänä pilvisenä helmikuisena torstaina" oman viimeisen diesel-autonsa, joka oli V60. Seuraavana vuorossa oli Ruotsin tehdas Torslandassa. Sen valmistama viimeinen diesel-moottorinen XC90 oli samalla ainakin tällä tietoa kaikkien aikojen viimeinen diesel-Volvo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

45 vuotta dieseleitä takana

Vaikka Volvo nyt sensaatiomaisesti jättääkin dieselit taakseen, se tiedostaa ja tunnustaa puristussytytteisten merkityksen omassa historiassaan ja premium-asemansa saavuttamisessa.

Volvo asensi dieselmoottorin ensi kertaa henkilöautoon vuonna 1979 eli 45 vuotta sitten, ja tuolloin kyseessä oli 244 GL D6. Volvon ensimmäiset dieselmoottorit tulivat Volkswagenin leiristä, ja tuo alun perin Volkswagen LT -hyötyautosarjaan suunniteltu D24 oli maailman ensimmäinen henkilöautoon asennettu kuusisylinterinen diesel. Menikin 2000-luvun alkuun ennen kuin Volvo julkisti oman dieselmoottorisukupolvensa. 2,4-litrainen riviviitonen asennettiin ensimmäisenä toisen sukupolven V70:ään. Välissä Volvo taas myös lainaili dieseleitä, lähteenä PSA:n ja Fordin yhteistyömoottorit, ennen vuotta 2013 ja Volvon viimeistä omaa VEA-dieselsukupolvea.

Itse asiassa vielä viisi vuotta sitten dieselautot olivat Volvolle - kuten valmistaja itse sen runollisesti kuvailee - leipää ja voita. Vuonna 2019 sen myymistä autoista suurin osa oli dieselkäyttöisiä ja nyt siis nolla prosenttia. Muutoksen nopeus on täten ollut äärimmäisen suuri.

Suomen maahantuontiohjelmaan diesel-Volvot eivät ole enää vähään aikaan kuuluneet. Suomen Volvo-kaupoista saa ainoastaan täyssähköautoja sekä lataushybrideitä.

Kaikki eivät ole luopumassa dieseleistä

Löytyy edelleen huomattavia autonvalmistajia, jotka eivät ole valmiita heittämään kirvestä kaivoon dieseleiden suhteen edes henkilöautopuolella. Esimerkiksi eräät Volvon merkittävimmistä verrokkimerkeistä, Mercedes-Benz ja BMW, ovat vielä sitoutuneet dieselmoottorin kehitykseen, ja pitävät niitä mallistossaan. Dieseleillä on myös huomattavaa potentiaalia biopolttoaineiden saralla, ja henkilöautonvalmistajista erityisesti Mazda on viime aikoina halunnut panostaa siihen suuntaan.

V60 D6 Plug-in Hybrid yhdisti dieselmoottorin ja latauspistokkeen vuonna 2012.

Dieselmoottoriin liittyy myös sähköistämismahdollisuuksia. Kevythybridien lisäksi dieselmoottoriin on yhdistetty järeämpääkin sähkömoottoria, ja itse asiassa juuri Volvo oli vuonna 2012 V60 D6 Plug-in Hybridinsä kanssa ensimmäinen autonvalmistaja, joka yhdisti lataushybridin ja dieselin käsitteet. Nykyisin lataushybrididieseleitä löytyy ainakin Mercedes-Benzin mallistosta.

Lähde: Volvo

Luetuimmat