21.9.2023

Ja loppu oli nopea – Volvo valmistaa kaikkien aikojen viimeisen diesel-autonsa muutaman kuukauden kuluttua

Volvo XC60

Volvon haluttomuus kehittää uusia polttomoottoreita on toki ollut tiedossa, mutta tieto dieselin kokonaisvaltaisesta hylkäämisestä tuli kieltämättä nopeasti.

Ruotsalaisvalmistaja Volvo Cars on siis ilmoittanut luopuvansa yksiselitteisesti kaikista dieselkäyttöisistä malliversioistaan jo ensi vuoden alkupuolella. Viimeinen diesel-Volvo tullaan näiden tietojen perusteella valmistamaan vain muutaman kuukauden kuluttua. Mitä mallia tuo vihoviimeinen diesel-Volvo edustaa, sitä emme vielä tiedä, mutta melko vahva veikkaus on, että kyseinen autoyksilö on matkaamassa tehtaalta suoraan Volvon museoon Göteborgissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilalle enemmän ja enemmän sähköä

Volvo ilmoitti dramaattiseksikin luonnehdittavasta diesel-päätöksestään New Yorkin Climate Week -ilmastotapahtumassa tiistaina 19.9., ja kehui olevansa ratkaisunsa kanssa ensimmäisiä perinteisiä automerkkejä, näin ainakin Euroopassa.

Dieseleiden tilalle ruotsalaisvalmistaja on tuomassa aina vain enemmän sähköä. Kun kaikki jäljellä olevat bensiinimoottorimallit on tavalla tai toisella sähköistetty, seuraava askel on myös bensiinimoottoreista ja sitä kautta kaikista polttomoottoreista luopuminen. Volvolla on tavoitteenaan olla täyssähköinen automerkki vuoteen 2030 mennessä. Hiilineutraaliksi Volvo aikoo puolestaan heittäytyä vuoteen 2040 mennessä.

Volvo EX30 sähköauto XC40

Vastaväitteitäkin dieselistä luopumiselle toki löytyy, ja itse asiassa hyviä sellaisia. Esimerkiksi poltettuun litraan nähden dieselistä vapautuu bensiiniä vähemmän hiilidioksidia ja sen energiasisältö on parempi eli sitä kuluu vähemmän. Myös korkeammat pienhiukkas- ja typenoksidipäästöt saadaan nykydieseleistä jo hyvin kuriin.

Eräät Volvon merkittävimmistä verrokkimerkeistä, Mercedes-Benz ja BMW, ovat vielä sitoutuneet dieselmoottorin kehitykseen, ja pitävät niitä mallistossaan. Dieseleillä on myös huomattavaa potentiaalia biopolttoaineiden saralla, ja henkilöautonvalmistajista erityisesti Mazda on viime aikoina halunnut panostaa siihen suuntaan.

Suomessa ei enää saatavilla

Suomen Volvo-mallistosta dieselmallit ovat jo hävinneet, ja saatavilla on pelkästään täyssähkö- ja lataushybridimalleja. Samalta alkaa näyttää myös muualla Euroopassa. Vielä tällä hetkellä joissain Etelä-Euroopan maissa, kuten Italiassa, näyttäisi pikaisen selvityksen perusteella olevan dieselmalleja hinnastossa malliston keskivaiheilta alkaen.

Käytetty Volvo V50
Siinäpä yksi diesel-Volvo - Moottorin käyttötesti käytetyllä -V50.

Volvolla on oma historiansa dieselmoottoreiden kanssa. 1990-luvulla oli dieselitön välivaihe, jossa ruotsalaisvalmistaja oli luopunut Volkswagen-peräisistä dieseleistä, eikä uusi sukupolvi ollut vielä valmis. 2000-luvulla Ford-aikana Volvo käytti laajasti myös Ford/PSA -peräisiä dieselmoottoreita. Merkin viimeisiksi dieselmoottoreiksi jäivät sen oman VEA-perheen kaksilitraiset nelisylinteriset.

Lähde: Volvo Kuvat: Volvo, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat