10.3.2019 Ajoneuvot Se toinen kotimainen päivittyy: Mercedes-Benz GLC saa uudet moottorit ja lisää älyä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLC:n käyttöjärjestelmä päivittyy A-sarjasta tuttuun MBUX:ään. Uusi käyttöjärjestelmä ja hienosäädetty ulkoasu ovat Mercedes-Benz GLC:n mallipäivityksen näkyvimmät tunnusmerkit. Uudessakaupungissa valmistettava katumaasturi erottuu edeltäjästään voimakkaammalla etumaskilla ja uusilla etuvaloilla. Myös takavalot ovat vaihtaneet uudenlaiseen tyyliin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRullasta kosketukseenMallipäivityksessä GLC vaihtaa vanhan tutun rullalla toimivan käyttöjärjestelmän A-sarjasta tuttuun MBUX-sukupolveen. Nyt tärkein käyttöliittymä on kosketuslevy, mutta järjestelmää voi käyttää myös ohjauspyörän hipaisupainikkeilla, suoraan kosketusnäytöltä tai äänikomennoilla – tosin jälkimmäinen ei vielä onnistu suomeksi.Vakionäyttö on seitsentuumainen, ja lisävarusteena saa 10,25-tuumaisen version. Järjestelmä osaa nyt myös tunnistaa käyttääkö sitä kuljettaja vai apukuljettaja, ja ohjata käyttökokemusta sen perusteella.Samalla GLC saa myös joukon uusia avustinjärjestelmiä. Auto on nyt aiempaa kykenevämpi ohjautumaan itse, ja aktiivinen vakionopeudensäädin osaa tarvittaessa hidastaa risteyksiin tai kaarteisiin.Uudet tutut moottoritUudistettuun GLC:hen tarjotaan kahta bensiinimoottoria. GLC 200 4Matic liikkuu 197:n ja GLC 300 4Matic 258 hevosvoiman turvin. Kummankin perusmoottori on sama 2-litrainen nelisylinterinen, mallikoodiltaan M264. Moottorien taloudellisuutta parantaa 48 voltin kevythybridijärjestelmä. Sähkömoottori tarjoaa 14 hevosvoimaa (polttomoottorin pyöriessä noin 2 500 r/min) ja 150 newtonmetriä, ja lataa sähköjärjestelmää jarrutuksissa. Molemmille malleille ilmoitetaan yhdistetyksi kulutukseksi varustelusta riippuen 7,1–7,4 l/100 km.Dieselpuolelle Mercedes-Benz tarjoaa malleja GLC 200 d 4Matic (163 hv), GLC 220 d 4Matic (194 hv) ja GLC 300 d 4Matic (245 hv). Moottorina malleissa on E-sarjasta ja uudistetusta C-sarjasta tuttu 2-litrainen nelisylinterinen OM 654. Dieseleille ilmoitettu yhdistetty kulutus on 200 d:llä ja 220 d:llä 5,2–5,5 l/100km ja 300 d:llä 5,8 l/100 km.Ladattava hybridi matkallaGeneven ensi-illassa Mercedes-Benz kertoi myös uudistavansa GLC:n ladattavan hybridimallin, mikä saattaa Suomen verotuksen takia olla malliston kiinnostavin vaihtoehto. Auton teknisistä tiedoista oltiin vielä vaitonaisia, mutta sähköiseksi toimintamatkaksi paljastettiin 50 kilometriä.Auton GLC 300 e -mallitunnus kuitenkin viittaa E 300 e ja C 300 e -malleista tuttuun 320-hevosvoimaiseen järjestelmään. Kenties GLC:stä nähdään myös E- ja C-sarjoista tuttu ladattava 300 de -dieselhybridi? Tämä on kuitenkin vasta arvaus.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: Isuzun osastolla oltiin yksityiskohtia myöten vuodessa 1989 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa