30.1.2018 Ajoneuvot Seatin lumileiri opettaa – kevyt kaasu kannattaa myös nelivedolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maltti on valttia myös nelivetoautolla ajaessa. Pääsimme havainnollistamaan tätä hyvin Itävallassa lumisella vuoren rinteellä Seat Leon ST X-periencellä, joka on puolellatoista sentillä korotettu versio espanjalaismerkin perhefarkusta. Jyrkkään mäkeen tekisi mieli painaa kaasu pohjassa, mutta älykkääksi kutsuttu neliveto ymmärtää rauhallista toimintaa.Aluksi hyvin kevyt painallus ja sitten päättäväisesti hiven lisää, jotta pyörät eivät pääse sutimaan.Ja jos homma ei kerralla onnistu, peruuttaessakin kannattaa säilyttää rauhallisuus, sillä lukkiutumattomat jarrut eivät ole käytössä peruutusvaihde päällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeliveto neljään malliinSeatilla on tällä hetkellä neljä automallia, joihin voi etuvedon sijaan valita 4Drive-nelivedon: Leon ST X-periencen lisäksi saman mallin sporttiversio Leon ST Cupra, tila-auto Alhambra ja katumaasturi Ateca.Märkään monilevykytkimeen perustuva elektroninen järjestelmä on nyt viidennessä sukupolvessa. Uusi järjestelmä on puolitoista kiloa kevyempi kuin edeltäjänsä. Enää ei tarvita painesäiliötä, mikä sekä keventää järjestelmää että parantaa sen nopeutta.Pitävällä pinnalla auto etenee etuvetoisena, jolloin taka-akseli saa pyöriä vapaasti, eikä se siten lisää polttoaineenkulutusta.Heti, jos järjestelmä havaitsee etupyörien lipsuvan, taka-akseli kytkeytyy päälle. Voimaa voidaan jakaa tasan etu- ja taka-akselin kesken, ja hetkellisesti jopa kaikki voima voidaan välittää taka-akselille.Kummallakaan akselilla ei ole mekaanista tasauspyörästön lukkoa, kuten jykevimmissä maastoautoissa, mutta sama asia hoidetaan sähköisellä avulla, EDS:llä. Niinpä myös saman akselin eri pyörien pidon vaihteluihin voidaan reagoida nopeasti, ja eteenpäin päästään, vaikka ristikkäiset pyörät olisivat ilmassaYksi hauskimmistaSeat Leon ST Cupra 4Drive on yksi hauskimmista autoista, luonnehtii espanjalainen kilpa-autoilija Jordi Gené. Tälle väitteelle saimme katetta jääradalla.WTCC-rata-autosarjaa Seatilla ajava Gené oli itse tiiviisti puolen vuoden ajan kehittämässä auton ajettavuutta.300-hevosvoimainen ohjus yhdistää suuren ja käytännöllisen 587-litraisen tavaratilan rajuun urheilullisuuteen. Nollasta sataan vierähtää 4,9 sekunnissa. Huippunopeus on 250 kilometriä tunnussa.1990-luvun alussa Gené ajoi Britannian Formula 3 -sarjaa yhtä aikaa Mika Häkkisen ja Mika Salon kanssa. Hän kertoo ystävystyneensä etenkin Salon kanssa ja pitäneensä yhteyttä tämän kanssa näihin päiviin saakka.Hänen pikkuveljensä Marc Gené pääsi ajamaan myös Formula 1 -sarjaa.Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: Teppo Komulainen ja Seat Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti