30.1.2018 Ajoneuvot Seatin lumileiri opettaa – kevyt kaasu kannattaa myös nelivedolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maltti on valttia myös nelivetoautolla ajaessa. Pääsimme havainnollistamaan tätä hyvin Itävallassa lumisella vuoren rinteellä Seat Leon ST X-periencellä, joka on puolellatoista sentillä korotettu versio espanjalaismerkin perhefarkusta. Jyrkkään mäkeen tekisi mieli painaa kaasu pohjassa, mutta älykkääksi kutsuttu neliveto ymmärtää rauhallista toimintaa.Aluksi hyvin kevyt painallus ja sitten päättäväisesti hiven lisää, jotta pyörät eivät pääse sutimaan.Ja jos homma ei kerralla onnistu, peruuttaessakin kannattaa säilyttää rauhallisuus, sillä lukkiutumattomat jarrut eivät ole käytössä peruutusvaihde päällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeliveto neljään malliinSeatilla on tällä hetkellä neljä automallia, joihin voi etuvedon sijaan valita 4Drive-nelivedon: Leon ST X-periencen lisäksi saman mallin sporttiversio Leon ST Cupra, tila-auto Alhambra ja katumaasturi Ateca.Märkään monilevykytkimeen perustuva elektroninen järjestelmä on nyt viidennessä sukupolvessa. Uusi järjestelmä on puolitoista kiloa kevyempi kuin edeltäjänsä. Enää ei tarvita painesäiliötä, mikä sekä keventää järjestelmää että parantaa sen nopeutta.Pitävällä pinnalla auto etenee etuvetoisena, jolloin taka-akseli saa pyöriä vapaasti, eikä se siten lisää polttoaineenkulutusta.Heti, jos järjestelmä havaitsee etupyörien lipsuvan, taka-akseli kytkeytyy päälle. Voimaa voidaan jakaa tasan etu- ja taka-akselin kesken, ja hetkellisesti jopa kaikki voima voidaan välittää taka-akselille.Kummallakaan akselilla ei ole mekaanista tasauspyörästön lukkoa, kuten jykevimmissä maastoautoissa, mutta sama asia hoidetaan sähköisellä avulla, EDS:llä. Niinpä myös saman akselin eri pyörien pidon vaihteluihin voidaan reagoida nopeasti, ja eteenpäin päästään, vaikka ristikkäiset pyörät olisivat ilmassaYksi hauskimmistaSeat Leon ST Cupra 4Drive on yksi hauskimmista autoista, luonnehtii espanjalainen kilpa-autoilija Jordi Gené. Tälle väitteelle saimme katetta jääradalla.WTCC-rata-autosarjaa Seatilla ajava Gené oli itse tiiviisti puolen vuoden ajan kehittämässä auton ajettavuutta.300-hevosvoimainen ohjus yhdistää suuren ja käytännöllisen 587-litraisen tavaratilan rajuun urheilullisuuteen. Nollasta sataan vierähtää 4,9 sekunnissa. Huippunopeus on 250 kilometriä tunnussa.1990-luvun alussa Gené ajoi Britannian Formula 3 -sarjaa yhtä aikaa Mika Häkkisen ja Mika Salon kanssa. Hän kertoo ystävystyneensä etenkin Salon kanssa ja pitäneensä yhteyttä tämän kanssa näihin päiviin saakka.Hänen pikkuveljensä Marc Gené pääsi ajamaan myös Formula 1 -sarjaa.Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: Teppo Komulainen ja Seat Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?