30.1.2018 Ajoneuvot Seatin lumileiri opettaa – kevyt kaasu kannattaa myös nelivedolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maltti on valttia myös nelivetoautolla ajaessa. Pääsimme havainnollistamaan tätä hyvin Itävallassa lumisella vuoren rinteellä Seat Leon ST X-periencellä, joka on puolellatoista sentillä korotettu versio espanjalaismerkin perhefarkusta. Jyrkkään mäkeen tekisi mieli painaa kaasu pohjassa, mutta älykkääksi kutsuttu neliveto ymmärtää rauhallista toimintaa. Aluksi hyvin kevyt painallus ja sitten päättäväisesti hiven lisää, jotta pyörät eivät pääse sutimaan. Ja jos homma ei kerralla onnistu, peruuttaessakin kannattaa säilyttää rauhallisuus, sillä lukkiutumattomat jarrut eivät ole käytössä peruutusvaihde päällä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Neliveto neljään malliin Seatilla on tällä hetkellä neljä automallia, joihin voi etuvedon sijaan valita 4Drive-nelivedon: Leon ST X-periencen lisäksi saman mallin sporttiversio Leon ST Cupra, tila-auto Alhambra ja katumaasturi Ateca. Märkään monilevykytkimeen perustuva elektroninen järjestelmä on nyt viidennessä sukupolvessa. Uusi järjestelmä on puolitoista kiloa kevyempi kuin edeltäjänsä. Enää ei tarvita painesäiliötä, mikä sekä keventää järjestelmää että parantaa sen nopeutta. Pitävällä pinnalla auto etenee etuvetoisena, jolloin taka-akseli saa pyöriä vapaasti, eikä se siten lisää polttoaineenkulutusta. Heti, jos järjestelmä havaitsee etupyörien lipsuvan, taka-akseli kytkeytyy päälle. Voimaa voidaan jakaa tasan etu- ja taka-akselin kesken, ja hetkellisesti jopa kaikki voima voidaan välittää taka-akselille. Kummallakaan akselilla ei ole mekaanista tasauspyörästön lukkoa, kuten jykevimmissä maastoautoissa, mutta sama asia hoidetaan sähköisellä avulla, EDS:llä. Niinpä myös saman akselin eri pyörien pidon vaihteluihin voidaan reagoida nopeasti, ja eteenpäin päästään, vaikka ristikkäiset pyörät olisivat ilmassa Yksi hauskimmista Seat Leon ST Cupra 4Drive on yksi hauskimmista autoista, luonnehtii espanjalainen kilpa-autoilija Jordi Gené. Tälle väitteelle saimme katetta jääradalla. WTCC-rata-autosarjaa Seatilla ajava Gené oli itse tiiviisti puolen vuoden ajan kehittämässä auton ajettavuutta. 300-hevosvoimainen ohjus yhdistää suuren ja käytännöllisen 587-litraisen tavaratilan rajuun urheilullisuuteen. Nollasta sataan vierähtää 4,9 sekunnissa. Huippunopeus on 250 kilometriä tunnussa. 1990-luvun alussa Gené ajoi Britannian Formula 3 -sarjaa yhtä aikaa Mika Häkkisen ja Mika Salon kanssa. Hän kertoo ystävystyneensä etenkin Salon kanssa ja pitäneensä yhteyttä tämän kanssa näihin päiviin saakka. Hänen pikkuveljensä Marc Gené pääsi ajamaan myös Formula 1 -sarjaa. Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: Teppo Komulainen ja Seat Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?