2.12.2024

Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta

Kuva Eetu Kokkonen ja Aake Kinnunen

Suomen MM-rallin taloudelliset vaikutukset paranivat merkittävästi, vaikka katsojakokemusten määrä pysyi edellisvuoden tasolla.

Rallikausi 2024 saatiin hiljattain päätökseen. Suomalaisittain kausi oli erikoinen, sillä yksikään sinivalkoinen kuski ei ajanut kaudella täyttä ohjelmaa, vaan kuljettajat Kalle Rovanperän ja Esapekka Lapin johdolla ajoivat kilpailija osa-aikaisesti.

Suomalaiskuskien osa-aikaisuus ei onneksi näkynyt loppukesästä ajettavassa Suomen MM-rallissa, vaan Jyväskylässä nähtiin tuhti suomalaisedustus pääluokassa Rovanperän, Lapin ja Sami Pajarin muodossa.

Kauden päättyminen tarkoittaa samalla sitä, että on aika alkaa vetämään kulunutta kautta yhteen. Marraskuun lopulla Secto Rally Finland, AKK-Motorsport ja Jyväskylän kaupunki julkistivat totuttuun tapaan Suomen MM-ralliin liittyviä lukuja.

Jyväskylän kaupungin jättämässä tiedotteessa kerrotaan, että Suomen MM-rallilla oli jälleen merkittävä vaikutus Jyväskylän alueelle sekä taloudellisesti että imagollisesti.

Suomen MM-ralli toi kesällä 2024 Jyväskylän ja Keksi-Suomen seudulle reilun 20 miljoonan euron taloudellisen panoksen, josta suoraa matkailutuloa oli 15,2 miljoonaa euroa. Summa on ollut mukavasti kasvamaan päin, sillä vuotta aiemmin puhuttiin 19 miljoonan euron ja vuonna 2022 vuorostaan 17,5 miljoonan euron tuloista.

Alueelle jäävää tuloa kasvattaa se, että yli 70 prosenttia tapahtumavierailijoista saapuu Keski-Suomen ulkopuolelta. Näistä muualta saapuneista yli puolet yöpyivät rallin aikana Keski-Suomen alueella.

- Olemme erittäin iloisia huomatessamme, että rallista hyötyy alueen elinkeinoelämä laajemminkin, AKK:n toimitusjohtaja Kimmo Vainio iloitsee.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli 260 000 kävijäkokemusta

Katsojapuolella ei kuitenkaan ylletty tänä vuonna kasvuun. Kuluneen vuoden Secto Rally Finland -tapahtumassa saatiin yli 260 000 yksittäistä kävijäkokemusta ja Paviljongilla 61 000 kävijää. Vuonna 2023 tapahtumassa vieraili 267 000 kävijää vuonna 2022 kerrottiin 230 katsojaelämyksestä. Paviljongin lukuja ei ole aiemmin kerrottu julki.

– On hienoa nähdä, kuinka Secto Rally Finland houkuttelee vuosittain jo satojatuhansia kävijöitä ja tuottaa positiivisia kokemuksia. Tämä osoittaa, että olemme onnistuneet luomaan tapahtuman, joka on aidosti merkittävä niin kävijöille kuin koko Keski-Suomen alueelle, sanoo Secto Rally Finlandin promoottori Tiina Lehmonen.

Katsojien ohella tapahtuma vetää Keski-Suomeen myös paljon talkoolaisia. Tänä vuonna tapahtuman järjestämiseen osallistui noin 4 500 vapaaehtoista. Moni talkoolainen tukee vapaaehtoistyöllään paikallisten urheiluseurojen toimintaa.

Medianäkyvyys kasvussa

Secto Rally Finland on vahvasti kansainvälinen tapahtuma. Tänä vuonna kilpailun tv-lähetykset näkyivät 53 maassa ja niiden yhteenlaskettu katsojamäärä oli yli 58,1 miljoonaa. Medianäkyvyys kasvoi mukavasti, sillä vuotta aiemmin kilpailut näkyivät 44 maassa yhteensä 47 miljoonalle katsojalle.

Myös sosiaalisen median näkyvyydestä saatiin lukemia. Secto Rally Finlandin omat kanavat keräsivät tapahtuman aikana 7,4 miljoonaa näyttökertaa, ja yhdessä FIA:n ja muiden rallisarjan toimijoiden kanavien kanssa katselukerrat nousivat 81 miljoonaan. Vuotta aiemmin tapahtuman omissa kanavissa näyttökertoja kertyi 13 miljoonaa ja FIA:n sekä muiden toimijoiden kanssa yli 71 miljoonaan näyttökertaan.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat