19.12.2023

MM-ralli löi pöytään kovat luvut: Jyväskylään 19 miljoonaa euroa ja 267 000 kävijää

Kalle Rovanperä Toyota Secto Rally Finland 2023
Kalle Rovanperä ei saanut vieläkään kokea Jyväskylän voittoa.

Elokuinen Suomen MM-ralli keräsi tänäkin vuonna Jyväskylän seudulle merkittävän taloudellisen vaikutuksen.

AKK Sports Oy ja Secto Rally Finland ovat julkistaneet totuttuun tapaan elokuisen ralliviikon merkittävimpiä lukuja. Tänä vuonna tutkimus toteutettiin yhdessä Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa, joka on tehnyt vastaavanlaisen laajan tutkimuksen Suomen MM-rallista vuosina 2013 ja 2017.

Yhteistyökumppanin vaihtuminen tarkoittaa samalla sitä, että luvut ovat vertailukelpoisia kuuden vuoden takaisiin lukemiin. Viime vuonna tutkimus tehtiin Salmi Eventlizerin- digitaalisella menetelmällä tehtyä analyysiä, josta Moottorikin tuolloin uutisoi.

Viimeisimmän tutkimuksen mukaan Secto Rally Finlandin, eli Suomen MM-rallin osakilpailun taloudellinen vaikutus Jyväskylän alueella on noussut yhä merkittävämmäksi. Elokuun ralliviikko toi tutkimuksen mukaan Jyväskylän seudulle rahaa yli 19 miljoonaa euroa. Kun tästä luvusta poistetaan vielä paikalliset toimijat, suoraa matkailutuloa kertyi 14,6 miljoonaa euroa.

Jyväskylän ralli ajettiin elokuussa paikoittain hyvinkin märissä olosuhteissa.

Secto Rally Finlandin mukaan suora matkailutulo on kasvanut peräti 51 prosenttia vertailukelpoiseen vuoden 2017 tutkimukseen verrattuna. Vuosi sitten ralli ei tiedottanut tapahtuman suoran matkailutulon kokonaismäärää julkisuuteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sade ei pelottanut  - katsojamäärät taas kasvussa

Suomen MM-ralli kärsi tänä vuonna tavallista enemmän sadesäästä. Sateet tai viime vuosina heikoksi jäänyt suomalaismenestys eivät kuitenkaan näkyneet tapahtuman kävijämäärissä, sillä ne kasvoivat 16 prosenttia edellisvuodesta.

Kisan tapahtuma-alueilla, eli erikoiskokeilla, huoltoparkissa sekä lähtö- ja maaliseremonioissa vieraili viiden päivän aikana yhteensä 267 000 kävijää. Kävijämäärä on laskettu ottamalla yhteenlaskettu pääluku kaikista portista sisään astelleista kävijöistä, joten yksittäiset kävijät ovat saattaneet vierailla useammallakin tapahtuma-alueella.

Vuosi sitten tapahtuma tiedotti rallin keränneen 230 000 katsojaelämystä, mikä oli sekin erinomainen määrä. Viimeisiä huippuvuosia on kuitenkin edeltänyt kaksi tapahtuman kannalta poikkeuksellisen heikkoa vuotta, kun koronapandemia vaikeutti rallin järjestämiseen merkittävästi. Tapahtuma jouduttiin perumaan kokonaan vuonna 2020, ja vuotta myöhemmin se järjestettiin syksyllä 2021 yleisörajoitusten kurimuksessa.

Tiedotteen mukaan tänä vuonna Secto Rally Finlandin kävijöistä 67 prosenttia on Keski-Suomen ulkopuolelta tulevia kotimaisia kävijöitä. Ulkomaisten vieraiden osuus on 9 prosenttia.

Elfyn Evans lennätti Toyotansa ykköseksi vuoden 2023 Suomen MM-rallissa.

Jyväskylä kiinnostaa vuodesta toiseen

Myös kävijäprofiilissa on tutkimuksen mukaan tapahtunut pienoisia muutoksia, sillä tapahtuma kerää tapahtuma nyt myös uusia ja aiempaa nuorempia kävijöitä. Uusista kävijöistä huolimatta moni saapuu Jyväskylään vanhasta tottumuksesta, sillä peräti 42 prosenttia tapahtumaan osallistuneista on käynyt Suomen MM-rallissa yli 8 kertaa.

Rallin ohella katsojat kertovat tulevansa tapahtumaan sen tunnelman vuoksi. Myös järjestelyjen korkea laatu ja turvallisuusasiat vetoavat katsojiin.

- Turvallisuus on meillä aina keskiössä ja selvästikin suuri yleisö ymmärtää ja arvostaa työtämme sen osalta, tapahtuman järjestäjän AKK Sports Oy:n operatiivinen johtaja Markus Häkkinen toteaa.

Häkkinen kertoo, että erilaisten seurojen kautta tapahtumassa työskentelee kaikkiaan noin 4500 vapaaehtoista. Häkkinen toteaa myös, että tutkimuksen mukaan katsojat osaltaan luovat Secto Rally Finlandin henkeä ja siten tukevat niin Jyväskylän kuin autourheilunkin positiivista imagoa.

Kävijöiden positiiviset kokemukset vahvistavat Jyväskylän kaupungin imagoa tapahtumakaupunkina. Peräti 80 prosenttia vastanneista kertoi olevansa ylpeitä siitä, että Suomen MM-ralli järjestetään juuri Jyväskylässä.

Jyväskylän näkyvä rooli Suomen MM-rallissa tulee jatkumaan myös tulevaisuudessakin. Viime kesänä solmittu jatkosopimus varmistaa, että ralli ajetaan Jyväskylässä ainakin vuoteen 2026 saakka.

Vaikka Kalle Rovanperä ajaakin ensi vuonna vajaan kauden, Jyväskylä kuuluu Rovanperän kisakalenteriin.

Lue myös: Rovanperältä yllätyspäätös: ajaa ensi kaudella vain 7 kilpailua, ei taistele mestaruudesta

Myös medianäkyvyys kasvussa

Jyväskylän rallin näkyvyys ei rajoitu ainoastaan paikanpäälle matkustaviin rallifaneihin, kilpailuhenkilökuntaan ja toimittajiin, vaan tapahtumalla on tämän lisäksi suuri kansainvälinen näkyvyys mm. median, television ja sosiaalisen median kautta.

Ralliin liittyviä TV-lähetyksiä lähetettiin tapahtuman aikana kaikkiaan 44 eri maahan. Lähetysten yhteenlaskettu katsojamäärä ylsi yli 47 miljoonaan katsojaan. Yksittäisiä lähetyksiä rallista oli kaikkiaan 956 kappaletta ja lähetysaikaa kertyi yhteensä 780 tuntia. Lähetysten määrä kasvoi 10 prosenttia vuodesta 2022, ja lähetysaika kasvoi vuorostaan peräti 19 prosenttia.

Akkreditoituneen median suhteen luvut pysyivät vuodentakaisella tasolla MM-ralli keräsi tänäkin vuonna paikalle 400 akkreditoitunutta median edustajaa, joista 65 prosenttia tuli ulkomailta.

Myös sosiaalisessa mediassa MM-ralli keräsi suuren yleisön. Pelkästään Secto Rally Finlandin omilla sosiaalisen median kanavilla näyttökertoja kertyi yhteensä yli 13 miljoonaa. Kun pottiin lasketaan myös rallin MM-sarjan, FIA:n ja muiden sarjan toimijoiden sosiaalisen median kanavien näytöt Secto Rally Finlandin ajalta, luku kohoaa kaikkiaan yli 71 miljoonaan näyttökertaan.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat