12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri Teksti Marko Jokela Kuva Rikhard Wacker, Autoliitto, Wikimedia / Tiia Monto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Louhunsalmen sillan käyttörajoitukset vaikuttavat moneen kuten arkiliikkumiseen, jätekuljetuksiin, katujen auraukseen, koulukyyteihin, joukkoliikenteen reitteihin ja myös lämmitysöljyn tilauksiin. Siltaa tukevan teräsvaijerin katkeaminen on aiheuttanut Keski-Suomessa erikoisen turvallisuusriskin ja hankaloittanut merkittävästi ja monin tavoin liikkumista. Kyseessä on Louhunsalmen silta Säynätsalon ja Lehtisaaren välillä. Saarelaiset eivät ole jääneet tyystin oman onnensa nojaan, mutta kulku saarelle ja saarelta on rajoitettua turvallisuuden takaamiseksi.Sillan vaurioita tutkitaan, mutta sillan kunnostamisen ajankohdasta ei ole vielä tarkkaa tietoa.Louhunsalmen silta vuonna 2014. Kuvan lähde: Wikimedia / Tiia Monto Yle.fi:n mukaan syy 1950-luvulla rakennetun Louhunsalmen sillan ongelmille on selvinnyt: rakenteita tukemaan 1980-luvulla lisättyjen jänneterästen suojakuoren alle on päässyt kosteutta ja se on ruostuttanut terästä, jonka lopullisena seurauksena haurastunut vaijeri on katkennut.Sillan käyttörajoitukset vaikuttavat moneen kuten jätekuljetuksiin, katujen auraukseen, koulukyyteihin, joukkoliikenteen reitteihin ja myös lämmitysöljyn tilauksiin. Saarella asuvien on tilattava tarvitsemansa lämmitysöljy pienehköissä erissä, sillä öljytoimitukset kuljetetaan sillan kautta, jonka painorajoitus on edelleen 3 500 kiloa. Rajoituksista lisää Jyväskylän kaupungin kotisivuilta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto auttaa sillan yliAutoliiton Keski-Suomen piirin tiepalveluasiamies Pekka Paasonen kertoo, millä kaikilla tavoin tiepalvelumiehet auttavat autoilijoita ja muita kulkijoita Louhunsalmen vaurioituneella sillalla.Miehitys tarkoittaa käytännössä sitä, että sillan molemmissa päissä on henkilöt ohjaamassa liikennettä. Paasonen kertoo, että työtehtäviin kuuluu liikenteenohjaus, etenkin aamu- ja iltapäivän ruuhkien aikana, vaikka liikennevalot ovatkin toiminnassa. Päivisin töissä on kolme henkilöä ja yöllä kaksi henkilöä.– Puramme ruuhkia ns. perinteisesti eli liikenteenohjaajien käsimerkein.Sillan kupeessa oleva liikennemerkki ohjeistaa, että jalankulku ja pyöräily on kiellettyä turvallisuussyistä. Lumesta täytyy aika ajoin puhdistaa myös sillan päissä olevat ohjekyltit, jotka kertovat autoilijoille, että sillan saa ylittää vain kolme autoa kerrallaan 50 metrin turvaväleillä.Jämsäläisellä Pekka Paasosella on kokemusta monenlaisista avustustehtävistä, sillä hän on toiminut tiepalvelumiehenä sekä hoitanut piirinsä asiamiestehtäviä vuodesta 1997 lähtien. Paasonen valittiin viime vuonna Vuoden tiepalvelumieheksi Autoliiton valtakunnallisilla tiepalvelupäivillä.12 tuntisia rupeamiaTyövuorot sillan luona ovat pääosin 12 tuntisia.– Vaihdamme myös sillalle tuotujen siirreltävien liikennevalojen akkuja, kun ne ovat vaihdon tarpeessa. Lisäksi yöaikana tarvittaessa kuljetamme ihmisiä yli sillan.Sillan kuntoon saattamisen aikataulusta ei ole vielä tarkempaa tietoa, joten tiepalvelumiehet työskentelevät sillalla niin kauan kuin kaupunki heitä tässä tärkeässä tehtävässä tarvitsee.Selvitykset ja korjaussuunnitelman tekeminen vievät viikkoja, joten liikenne sillalla pysyy rajoitettuna vähintään vuoden 2025 alkupuolelle asti. Loputkin katkenneen vaijerin kaltaiset lisävaijerit on tarkoitus poistaa.– Emme päästä yli kävelijöitä, polkupyöräilijöitä,”mönkkäreitä" (ilman turvakaaria) eikä yli 3 500 kiloa painavia ajoneuvoja turvallisuussyistä kaupungin ohjeistuksen mukaisesti.Sillalla päivystävät tiepalveluhenkilöt mittaavat myös tuulen nopeutta. Tarvittaessa silta suljetaan kaupungin ohjeen mukaisesti turvallisuuden takaamiseksi.Kiitosta saarelaisiltaYksittäisiä kovakalloisia autoilijoita lukuun ottamatta ohjeistusten noudattaminen on sujunut hyvin.Paasonen on hyvillä mielin siitä, että saarelaiset kunnioittavat ja arvostavat tiepalveluhenkilöiden työtä tässä arkiliikkumista hankaloittavassa poikkeustilanteessa.– Olemme saaneet heiltä erilaisia kiitoksia kuten juotavaa + syötävää sekä kehuja. He ovat olleet erittäin ymmärtäväisiä. Paikallinen koneurakointiyrittäjä on antanut käytössämme olevaan wc/taukotilaan sähkön.Paasonen kertoo, ettei nyt koetun siltavaurion kaltaisia päivystys- tai auttamistehtäviä ole ollut aiemmin.– Yleensä olemme olleet valtateiden varressa liikennettä ohjaamassa. Näitä valtateiden liikenteenhäiriöhallinta tehtäviä on 2–5 kuukaudessa, Paasonen taustoittaa.– Olemme tehneet Fintrafficin, pelastuslaitoksen ja poliisin kanssa yhteistyösopimuksen kaikista yli tunnin kestävistä liikenteen häiriöhallintatehtävistä Keski-Suomen alueella. He pyytävät apua liikenteenohjaukseen tarvittaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokemusta vuodesta 1997Paasonen kertoo, että Autoliiton Keski-Suomen piirissä toimii vapaaehtoisia kaikkiaan 24 henkeä. Liikenteenohjaukseen on koulutettu paitsi tiepalvelumiehiä – myös muita vapaaehtoisia Autoliiton jäseniä.Jämsäläisellä Pekka Paasosella on kokemusta monenlaisista avustustehtävistä, sillä hän on toiminut tiepalvelumiehenä sekä hoitanut piirinsä asiamiestehtäviä vuodesta 1997 lähtien. Paasonen valittiin viime vuonna Vuoden tiepalvelumieheksi Autoliiton valtakunnallisilla tiepalvelupäivillä.Lähteet: Jyväskylän kaupunki, Autoliitto, Keski-Suomen pelastuslaitos, Yle Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Uutinen Noin sata vuotta Suomessa toimineet Shell-huoltoasemat jäävät historiaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle