25.12.2023

Sitä ajat mitä hengität – näin toimii autojen sisäilmansuodatus

Kevätpöly käy nenään, mutta ohjaamossa helpottaa. Miten uusimpien automallien sisäilmansuodatus toimii? Loimme katsauksen kolmeen esimerkkiin.

Ilmanlaatu puhuttaa aina keväisin. Tiepöly talven hiekoituksen jäljiltä yhdistettynä kasvien siitepölyyn on yhdistelmä, joka on varsinkin allergikoille jokavuotinen harmi. Autojen päästöt vaikuttavat luonnollisesti ilmanlaatuun, vaikkakin uudemmissa autoissa pienhiukkaspäästöjen määrä on merkittävästi vähentynyt kiristyneiden päästönormien myötä.

Autonvalmistajat ovatkin ottaneet asian vakavasti, ja myös sisäilman laatuun on kiinnitetty viime vuosina entistä enemmän huomiota. Valmistajien filosofiat ja painotukset eroavat näiden järjestelmien osalta toisistaan, mutta perusperiaate on sama: puhdas ja sitä kautta terveellisempi ilma auton sisällä.

Polestar näyttää yksityiskohtaisesti algoritmiin perustuen ilman siitepölyjen sekä ilmansaasteiden määrän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ruotsalaiset keskittyvät siitepölyyn

Volvosta eriytetty sähköautomerkki Polestar käyttää emomerkin malleista tuttua Clean Air -ilmanpuhdistusjärjestelmää. Se suodattaa ilman epäpuhtauksia sekä kaasumaisia saasteita ilmansuodattimen kautta.
Ilman epäpuhtautta valvoo autoon sisäänrakennettu sensori, joka mittaa PM 2.5 -pienhiukkasten määrää. Kyseiset, ihmisen keuhkoille hyvin vahingolliset hiukkaset ovat halkaisijaltaan 2,5 mikrometriä tai pienempiä, eivätkä ole havaittavissa paljain silmin. Vertailun vuoksi: ihmisen hius on halkaisijaltaan keskimäärin 70 mikrometriä.

Polestarin järjestelmän mielenkiintoisin – ja allergikoille kenties merkityksellisin – osa on kuitenkin tieto siitepölystä ympäröivässä ilmassa. Polestar hyödyntää algoritmia, joka mallintaa ulkoilman laatua ja siitepölyn määrää. Määriä lasketaan muun muassa siitepölyn tarkastusasemien datan, säätietojen sekä liikenteen määrän perusteella. Tämän jälkeen auton näytöllä näytetään PM 2.5 ja PM 10 -hiukkasten määrä numeroina sekä yleisimpien heinien, pensaiden ja puiden siitepölyjen määrä värikoodeilla.

Virusten ja bakteerien estämisessä PM 2.5 -hiukkasia suodattava järjestelmä toimii myös kiitettävästi, koska iso osa bakteereista on suurempia kuin 2,5 mikrometriä.

Škodan ratkaisu on mutkaton: järjestelmä aktivoidaan ilmastoinnin asetusten yhteydessä yhdellä painalluksella.

Simply Clever – myös sisäilman laadussa

Škoda Octavian automaatti-ilmastoinnin kylkiäiseksi on saatavana Air Care -toiminto. Se hyödyntää aktiivihiilisuodatinta, joka suodattaa allergeeneja ja pienhiukkasia sisäilman puhdistamiseksi.
Järjestelmä toimii porrastetusti: kun auto havaisee ulkoilmassa epäpuhtauksia, sisäilmankierto kytkeytyy päälle. Samalla järjestelmä alkaa suodattaa sisäilmaa F7-tyypin pienhiukkassuodattimen sekä aktiivihiilisuodattimen läpi puhdistaen ilmaa auton sisällä.

Air Care -järjestelmään kuuluu myös lisäsaastetunnistin, joka haistelee kaasumaisia epäpuhtauksia, kuten rikki- ja typpioksideja. Kaasumaisia epäpuhtauksia havaittuaan järjestelmä siirtyy niin ikään sisäilmankierron tilaan, ja alkaa suodattaa sisäilmaa aktiivihiilisuodattimen läpi. Automatiikka hoitaa sisäilmankierron päälle- ja poiskytkennän. Air Care suodattaa myös ulkopuolelta tulevia hajuja.

Mercedes-EQ:n keskinäytöstä voi seurata PM 2.5 -pienhiukkasten koostumusta ulko- ja sisäilmassa reaaliaikaisesti.

Mersussa arvojen seurantaa

Mercedes-Benzin, tai tarkemmin Mercedes-EQ EQS:n, sisäilmansuodatin on osana Energizing Air Control Plus -pakettia. Pakettiin kuuluu HEPA- eli tehokas partikkelisuodatin, joka puhdistaa matkustamoon virtaavaa ilmaa. Järjestelmä kontrolloi automaattisesti myös sisäilmankiertoa ja allergioista kärsivien on huojentavaa tietää, että se toimii myös silloin, kun auton esi-ilmastointi on toiminnassa.

Järjestelmä hyödyntää mekaanista verkkoa osana rakennetta, jossa PM 0.3–2.5 -kokoiset (0,3–2,5 mikrometriä) epäpuhtaudet filtteröidään pois matkustamon hengitysilmasta. Mercedeksen mukaan suodattimella saavutettu ilmanpuhtaus on verrattavissa leikkaussalien tasoon. Järjestelmälle on myönnetty EN 1822 -sertifikaatti, joka puhdistaa 99,65 % kaikenkokoisista hiukkasista.

EQS:ssä istuessa on mielenkiintoista seurata reaaliajassa päivittyviä PM 2.5 -partikkeliarvoja, jotka ovat peräisin auton sisä- ja ulkoilmanlaatua mittaavista sensoreista. Koeajon aikana referenssiksi rekan pientareelta moottoritienopeuksissa nostattama pölypilvi antaa PM 2.5 -lukemaksi noin 100, kun taas jätevedenpuhdistamon läheisyydessä arvot ovat tuulen suunnasta riippuen auton näytöllä 30–150. Autopesu antoi koeajon korkeimmat arvot, yli 400. Yleisesti suuressa suomalaisessa kaupungissa viikonloppupäivänä luvut olivat kuitenkin maltilliset, välillä 5–15.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyödyt kuluttajille

Puhdas hengitysilma on Suomessa verrattain harvinainen puheenaihe: täällä ilmanlaatu on muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta globaalilla tasolla hyvää. Maailman terveysjärjestö WHO:n vuonna 2019 julkaiseman tiedotteen mukaan 99 % maailman ihmisistä asuu alueilla, joissa hyvän ilmanlaadun kriteerit eivät täyty.

Suomessa varsinkin maaseudulla tai pienemmissä keskuksissa asuville katupöly ei ole kovinkaan tuttu asia, etenkään jos ei kärsi allergioista. Mutta heille, jotka potevat esimerkiksi astmaa, keväät voivat olla todella haastavia.

– Monet tiedostavat jo esimerkiksi laadukkaan ilmanpuhdistimen hyödyt kotioloissa, mutta autojen sisäilmaa ja sen laatua ei ehkä ole osattu yhtä lailla nostaa esiin. Esimerkiksi ammattiautoilijat viettävät kuitenkin hyvin paljon aikaa auton ratissa, jolloin ilmanlaadulla on heidän terveyteensä ja hyvinvointiinsa merkittävä vaikutus, kertoo Allergia-, iho- ja astmaliiton asiantuntija Katariina Ijäs.

– Siitepölyallergisia on 20 prosenttia väestöstä, ja astmaa sairastaa noin 10 prosenttia suomalaisista. Heistä moni autoilee, myös siitepöly- ja katupölyaikaan. Me olemme liittona yrittäneet muistuttaa esimerkiksi ammattiautoilijoita vaihtamaan säännöllisesti raitisilmasuodattimen elementit sekä huolehtimaan, että auton ilmastointia huolletaan säännöllisesti, Ijäs sanoo.

Hänen mukaansa myös erilaiset sisäilmansuodatus- ja puhdistusjärjestelmät tulevat tarpeeseen.

– Henkilöillä, joilla on hengitysvaikeuksia, kuten allergista nuhaa tai astmaa, kokevat saavansa vähemmän oireita, kun ilma on suodatettua. Niinpä kaikki tavat, joilla voidaan turvallisesti vähentää allergeeneja tai hengitysteiden ärsykkeitä, ovat tervetulleita.

Ilmansuodattimen säännöllinen vaihtaminen parantaa auton sisäilman laatua, millä on merkittävä vaikutus varsinkin paljon ratin takana aikaa viettäville.

Teksti: Juho Koski Kuvat: Juho Koski ja Shutterstock

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat