2.11.2023

Škoda Superbin toisen aallon neljäs osa on vihdoin täällä – entistäkin edustavampaa farmari- ja hatchbacktyyliä

Škoda Superbin uusi sukupolvi esiteltiin hetki sitten. Uudistunut Superb astuu ennennäkemättömällä tavalla Volkswagen Passatin tontille, lähtien jo ihan siitä, että Škoda tarjoaa edelleenkin kahta korimallia.

Alkuperäinen Šuperb oli tšekkiläisvalmistajan täysikokoinen luksusautomalli, joka oli tuotannossa vuosina 1934 - 1949. Vuodesta 2001 lähtien Škoda on nyt jo neljännessä sukupolvessa kehittänyt uudelleen Superbia konsernisisarensa Volkswagen Passatin rinnalla. Tällä hetkellä ollaan siinä pisteessä, että Škoda on ollut vetovastuussa sekä Superbin että Passat B9:n kehityksessä, ja autot valmistetaan samassa tehtaassa Slovakian Bratislavassa.

Kuten kolme jo aiemmin tänä vuonna esiteltyä sukulaismalliaan, Passatin lisäksi katumaasturit Škoda Kodiaq sekä Volkswagen Tiguan, uusi Superb perustuu VAG:n keskiluokan MQB Evo -pohjarakenteelle. Tämä tarkoittaa sitä, että perusta on joitain päivityksiä lukuun ottamatta sama kuin väistyvän sukupolven mallissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kokoa ja näköä

Superb on ollut aina olemuksellisesti iso auto, Škodan lippulaivamalli. Uusi kori on venyttänyt hatchback-mallin kokonaispituutta noin 4,5 senttimetrillä 4,912 metriin. Auto on myös kasvanut reilun senttimetrin verran korkeutta, 1,481 metriin. Mitkä kertovat yhteisestä perustasta edeltäjän kanssa, ovat tismalleen samat 2,841 metrin akseliväli sekä 1,834 metrin leveys.

Škoda Superbin omistajien sanavarastoon eivät liene koskaan kuuluneet ahtaat tilat, mutta siltäkin osin tulee parannusta. Pääntilaan tulee hatchbackissä pientä kohennusta sekä etu- että takarivillä. Tavaratila kasvaa sekin, ja peräti 645 litrassa on 20 litraa lisää. Kontin käytettävyyden pitäisi olla hyvällä tolalla myös porrasperämallissa, kiitos kokonaisen takaluukun.

Farmarimallissa tilaa on myös hitusen enemmän kuin aikaisemmin, ja 690 mitatun litran kontti on tasan tarkalleen yhtä suuri kuin tuoreimmassa Passat Variantissa. Tästäkin näkee, että Superb on ollut molempien mallien suunnittelun lähtökohta, nimittäin Superbin farmarimallille tyypillinen loiva D-pilari löytyy nyt myös Passatista, jota siis tarjotaan pelkästään farmarina.

Neljäs sukupolvi on toki tunnistettavissa helposti Superbiksi ja ulkonäöllisestikin auto perustuu edeltäjäänsä. Silti jokainen pelti ja muovi on mennyt uusiksi. Keulalta löytyvät uudet led-matriisiajovalot, ja takavaloissa nähdään aiempaa enemmän 3D-taidetta. Kulutuksen ja päästöjen kannalta tärkeää on kuitenkin, että erityisesti hatchback-mallin aerodynamiikkaa on saatu hiottua entistäkin ehommaksi, ilmanvastuskertoimen asettuessa lukemaan 0,23, ja Combilla vastaavasti lukemaan 0,25 Vertailun vuoksi esimerkiksi täyssähkömalli Volkswagen ID.7:llä vastaava lukema on Superb Hatchbackin kanssa samat 0,23.

Puolisisarmalli VW Passatin tavoin Kodiaqiin on rantautunut säädettävän iskunvaimennuksen viimeisin versio, DCC Pro.

Pellin alla tyyntä ennen myrskyä

Superb jatkaa pitkälti totutuilla voimanlähteillä, ja tämän neljännen sukupolvenhan uskotaan olevan viimeinen polttomoottoripohjainen Superb ennen sähköistymistä. Voimalinjoissa on suuria yhtäläisyyksiä sukulaismallien kanssa.

Superb iV -lataushybridivaihtoehto on koko konsernin tarjonnasta erittäin tuttu. Siinä 1,5-litrainen TSI yhdistyy sähkömoottoriin ja 6-portaiseen DSG:hen, tuottaen 150 kilowatin eli 204 hevosvoiman kokonaistehon. Ajoakun kapasiteetin kanssa ei ole lähdetty säästelemään, vaan Kodiaq iV käsittää erään lataushybridimarkkinoiden kookkaimmista akuista, 25,7-kilowattituntisen. Suuri akku mahdollistaa lataushybridille jopa ainakin 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan, mutta tämä malliversio tulee saataville ainoastaan Combi -korimallin kanssa, sillä mitä ilmeisimmin reippaasti suurennettua akkua ei ole saatu järkevästi mahtumaan hatchbackin perän alle.

Konepellin alta löytyy kolme bensiini- ja kaksi dieselvaihtoehtoa, ja myös neliveto tulee totutusti mukaan kuvioihin. Numeroina nämä tarkoittavat TSI-bensiinimallien osalta 1,5-litraista 110 kilowatin tehoisena sekä 2,0-litraista 150- ja peräti 195 kilowatin (265 hevosvoiman) tehoisena sekä nelivetoisena.

TDI-dieselpuolella molemmat vaihtoehdot tulevat olemaan 2,0-litraisia, joista etuvetomalli kehittää 110 kilowattia. Dieselnelivetoautomaatissa on puolestaan tarjolla vastaavasti 142 kilowattia. Bensiinipuolella nähdään ensi kertaa myös kevythybridi, kun 110-kilowattiseen 1,5-litraiseen TSI:hin on kytketty hihnavetoinen starttigeneraattori.

Kattavaa varustelua

Škoda on päivittänyt Superbin varustetasoja edellissukupolveen nähden. Aiemmat Active, Ambition ja Style siirretään syrjään, ja tilalle tulevat lähtötason varustetasojen osalta Essence ja Selection. Ylempää mallistosta löytyvät jatkossakin Sportline sekä huipputaso Laurin & Klement.

Ohjaamon yleisilme on päivittynyt hyvin samalla tavalla kuin Kodiaqissa, ja ainakin silmämääräinen tasoharppaus edeltäjään verrattuna on selvä. Myös käytännöllisyys on parantunut, kun esimerkiksi automaattivaihteiston vaihteenvalitsin vapauttaa nyt keskikonsolista ison määrän tilaa muille hyödykkeille, siirtyessään ohjauspylvääseen. Lisäksi keskikonsolista löytyy kahdelle älypuhelimelle langaton lataus viilennystoiminnolla, ja USB-C -portteja pitäisi olla kaikille riittämiin.

Perusteellisesti uudistuneen ohjaamon keskellä keijuu joko 10- tai 13-tuumainen tietoviihdenäyttö. Volkswagenin toilailuista oppia ottaneena Škoda ei ole keskittänyt kaikkia toimintoja näytön digiviidakkoon. Sen sijaan puhallussuutinten alapuolella on Kodiaqin tavoin kolme 1,25 tuuman pyöreää näyttöä, joilla hallinnoidaan ilmastointia, mutta niin haluttaessa myös tietoviihdenäytön toimintoja, kuten vaikkapa median äänenvoimakkuutta. Kuljettajan näyttö puolestaan on aina 10-tuumainen, ja saataville tulee myös uusinta uutta HUD-teknologiaa.

Neljännen sukupolven Škoda Superb tulee myyntiin ensi vuoden puolella, ja Moottori on saamassa ensimmäisiä tuntumia autosta eetteriin jo lähipäivinä.

Lähde ja kuvat: Škoda Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat