2.11.2023 Ajoneuvot Škoda Superbin toisen aallon neljäs osa on vihdoin täällä – entistäkin edustavampaa farmari- ja hatchbacktyyliä Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Škoda Superbin uusi sukupolvi esiteltiin hetki sitten. Uudistunut Superb astuu ennennäkemättömällä tavalla Volkswagen Passatin tontille, lähtien jo ihan siitä, että Škoda tarjoaa edelleenkin kahta korimallia. Alkuperäinen Šuperb oli tšekkiläisvalmistajan täysikokoinen luksusautomalli, joka oli tuotannossa vuosina 1934 - 1949. Vuodesta 2001 lähtien Škoda on nyt jo neljännessä sukupolvessa kehittänyt uudelleen Superbia konsernisisarensa Volkswagen Passatin rinnalla. Tällä hetkellä ollaan siinä pisteessä, että Škoda on ollut vetovastuussa sekä Superbin että Passat B9:n kehityksessä, ja autot valmistetaan samassa tehtaassa Slovakian Bratislavassa. Kuten kolme jo aiemmin tänä vuonna esiteltyä sukulaismalliaan, Passatin lisäksi katumaasturit Škoda Kodiaq sekä Volkswagen Tiguan, uusi Superb perustuu VAG:n keskiluokan MQB Evo -pohjarakenteelle. Tämä tarkoittaa sitä, että perusta on joitain päivityksiä lukuun ottamatta sama kuin väistyvän sukupolven mallissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokoa ja näköä Superb on ollut aina olemuksellisesti iso auto, Škodan lippulaivamalli. Uusi kori on venyttänyt hatchback-mallin kokonaispituutta noin 4,5 senttimetrillä 4,912 metriin. Auto on myös kasvanut reilun senttimetrin verran korkeutta, 1,481 metriin. Mitkä kertovat yhteisestä perustasta edeltäjän kanssa, ovat tismalleen samat 2,841 metrin akseliväli sekä 1,834 metrin leveys. Škoda Superbin omistajien sanavarastoon eivät liene koskaan kuuluneet ahtaat tilat, mutta siltäkin osin tulee parannusta. Pääntilaan tulee hatchbackissä pientä kohennusta sekä etu- että takarivillä. Tavaratila kasvaa sekin, ja peräti 645 litrassa on 20 litraa lisää. Kontin käytettävyyden pitäisi olla hyvällä tolalla myös porrasperämallissa, kiitos kokonaisen takaluukun. Farmarimallissa tilaa on myös hitusen enemmän kuin aikaisemmin, ja 690 mitatun litran kontti on tasan tarkalleen yhtä suuri kuin tuoreimmassa Passat Variantissa. Tästäkin näkee, että Superb on ollut molempien mallien suunnittelun lähtökohta, nimittäin Superbin farmarimallille tyypillinen loiva D-pilari löytyy nyt myös Passatista, jota siis tarjotaan pelkästään farmarina. Neljäs sukupolvi on toki tunnistettavissa helposti Superbiksi ja ulkonäöllisestikin auto perustuu edeltäjäänsä. Silti jokainen pelti ja muovi on mennyt uusiksi. Keulalta löytyvät uudet led-matriisiajovalot, ja takavaloissa nähdään aiempaa enemmän 3D-taidetta. Kulutuksen ja päästöjen kannalta tärkeää on kuitenkin, että erityisesti hatchback-mallin aerodynamiikkaa on saatu hiottua entistäkin ehommaksi, ilmanvastuskertoimen asettuessa lukemaan 0,23, ja Combilla vastaavasti lukemaan 0,25 Vertailun vuoksi esimerkiksi täyssähkömalli Volkswagen ID.7:llä vastaava lukema on Superb Hatchbackin kanssa samat 0,23. Puolisisarmalli VW Passatin tavoin Kodiaqiin on rantautunut säädettävän iskunvaimennuksen viimeisin versio, DCC Pro. Pellin alla tyyntä ennen myrskyä Superb jatkaa pitkälti totutuilla voimanlähteillä, ja tämän neljännen sukupolvenhan uskotaan olevan viimeinen polttomoottoripohjainen Superb ennen sähköistymistä. Voimalinjoissa on suuria yhtäläisyyksiä sukulaismallien kanssa. Superb iV -lataushybridivaihtoehto on koko konsernin tarjonnasta erittäin tuttu. Siinä 1,5-litrainen TSI yhdistyy sähkömoottoriin ja 6-portaiseen DSG:hen, tuottaen 150 kilowatin eli 204 hevosvoiman kokonaistehon. Ajoakun kapasiteetin kanssa ei ole lähdetty säästelemään, vaan Kodiaq iV käsittää erään lataushybridimarkkinoiden kookkaimmista akuista, 25,7-kilowattituntisen. Suuri akku mahdollistaa lataushybridille jopa ainakin 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan, mutta tämä malliversio tulee saataville ainoastaan Combi -korimallin kanssa, sillä mitä ilmeisimmin reippaasti suurennettua akkua ei ole saatu järkevästi mahtumaan hatchbackin perän alle. Konepellin alta löytyy kolme bensiini- ja kaksi dieselvaihtoehtoa, ja myös neliveto tulee totutusti mukaan kuvioihin. Numeroina nämä tarkoittavat TSI-bensiinimallien osalta 1,5-litraista 110 kilowatin tehoisena sekä 2,0-litraista 150- ja peräti 195 kilowatin (265 hevosvoiman) tehoisena sekä nelivetoisena. TDI-dieselpuolella molemmat vaihtoehdot tulevat olemaan 2,0-litraisia, joista etuvetomalli kehittää 110 kilowattia. Dieselnelivetoautomaatissa on puolestaan tarjolla vastaavasti 142 kilowattia. Bensiinipuolella nähdään ensi kertaa myös kevythybridi, kun 110-kilowattiseen 1,5-litraiseen TSI:hin on kytketty hihnavetoinen starttigeneraattori. Kattavaa varustelua Škoda on päivittänyt Superbin varustetasoja edellissukupolveen nähden. Aiemmat Active, Ambition ja Style siirretään syrjään, ja tilalle tulevat lähtötason varustetasojen osalta Essence ja Selection. Ylempää mallistosta löytyvät jatkossakin Sportline sekä huipputaso Laurin & Klement. Ohjaamon yleisilme on päivittynyt hyvin samalla tavalla kuin Kodiaqissa, ja ainakin silmämääräinen tasoharppaus edeltäjään verrattuna on selvä. Myös käytännöllisyys on parantunut, kun esimerkiksi automaattivaihteiston vaihteenvalitsin vapauttaa nyt keskikonsolista ison määrän tilaa muille hyödykkeille, siirtyessään ohjauspylvääseen. Lisäksi keskikonsolista löytyy kahdelle älypuhelimelle langaton lataus viilennystoiminnolla, ja USB-C -portteja pitäisi olla kaikille riittämiin. Perusteellisesti uudistuneen ohjaamon keskellä keijuu joko 10- tai 13-tuumainen tietoviihdenäyttö. Volkswagenin toilailuista oppia ottaneena Škoda ei ole keskittänyt kaikkia toimintoja näytön digiviidakkoon. Sen sijaan puhallussuutinten alapuolella on Kodiaqin tavoin kolme 1,25 tuuman pyöreää näyttöä, joilla hallinnoidaan ilmastointia, mutta niin haluttaessa myös tietoviihdenäytön toimintoja, kuten vaikkapa median äänenvoimakkuutta. Kuljettajan näyttö puolestaan on aina 10-tuumainen, ja saataville tulee myös uusinta uutta HUD-teknologiaa. Neljännen sukupolven Škoda Superb tulee myyntiin ensi vuoden puolella, ja Moottori on saamassa ensimmäisiä tuntumia autosta eetteriin jo lähipäivinä. Lähde ja kuvat: Škoda Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan