17.11.2024

Sovellukset hillinneet taksikyytien hintoja – toteaa Traficom

Kuva Marko Jokela
Taksi_kuvituskuva_8_2022_MJ

Taksiyritysten määrä on lähtenyt jälleen kasvuun, Uusimaa erottuu suurimpana kasvuseutuna.

Taksipalvelujen saatavuudessa ja hintatasossa on alueellisia eroja, käy ilmi Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin keräämistä tiedoista. Virasto seuraa taksimarkkinoita säännöllisesti keräämällä tietoa taksiyrittäjiltä ja välityspalveluilta.

Vuonna 2023 toteutuneiden taksimatkojen tilausajat ovat pidentyneet erityisesti harvemmin asutuilla alueilla, joissa taksia joutui odottamaan keskimäärin muutaman minuutin kauemmin kuin aiemmin. Kaupunkialueilla taksi saapui keskimäärin 8 minuutissa. Sen sijaan harvemmin asutuilla alueilla keskimääräinen tilausaika oli noin 16 minuuttia ja tilausajan vaihtelu oli suurempaa kuin kaupunkialueilla. Harvaan asutuilla alueilla muutos on näkynyt erityisesti arkipäivisin - aiemmin arkena reilut 75 prosenttia ja viikonloppuisin lähes 65 prosenttia takseista saapui 15 minuutissa, mutta nykyisin vain noin 60 prosenttia takseista saapui tässä ajassa.

– Taksipalvelut ovat keskittyneet pääosin kaupunkeihin, mikä on näkynyt erityisesti taksien pidempinä tilausaikoina harvemmin asutuilla alueilla, Traficom erityisasiantuntija Aleksi Paimander taustoittaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sovellus hillitsee hintoja

Taksimatkojen nykyinen hintataso on pysynyt kesän 2018 tasolla, kun ostovoiman muutos otetaan huomioon. Hintakehityksessä on kuitenkin alueellisia eroja. Traficomin mukaan sovelluksella tilatut taksimatkat ovat hillinneet hintojen nousua.

– Siellä missä sovelluksia käytetään paljon keskihinnat ovat muuttuneet vähemmän, Paimander kertoo.

Vuoteen 2023 asti sovelluksella tilattujen matkojen alempi hintataso näkyi erityisesti alle 5 km pituisilla matkoilla, mutta nykyään vaikutus ulottuu myös pidemmille, 10–25 kilometrin matkoille. Esimerkiksi kesäkuussa 2024 kymmenen kilometrin taksimatkan hinta vaihteli sovelluksella tilattuna 13–20 euron välillä, kun taas muilla tilaustavoilla tyypillinen hinta oli 30–35 euroa.

– Uudenmaan alentunut hintataso kompensoi hintakehitystä muualla Suomessa. Nyt myös Varsinais-Suomessa on havaittavissa hintojen laskua.

Vuodesta 2018 vuoteen 2024 taksimatkojen keskimääräiset hinnat ovat laskeneet Uudellamaalla 20 % ja Varsinais-Suomessa 7 %, kun taas muualla Manner-Suomessa hinnat ovat nousseet 5–30 %.

Lisää taksiyrityksiä

Vuoden 2018 taksilain uudistuksen jälkeen taksiyritysten määrä kasvoi nopeasti yli 12 000 yritykseen, mutta laski sitten selvästi koronapandemian ja vuoden 2021 taksisääntelyn muutosten myötä.

Vuodesta 2022 lähtien määrä on kuitenkin jälleen noussut, ja vuonna 2024 taksiyrityksiä on Suomessa yli 10 000. Suurin kasvu on tapahtunut Uudellamaalla, jossa toimii lähes puolet maan taksiyrityksistä, mutta määrät ovat kasvaneet myös muissa maakunnissa.

Kommentit (1)

  • TIMO TURKULA

    Sovellukset lisäävät asiakkaiden eriarvoisuutta. Satunnainen taksin käyttäjä, esimerkiksi paikkakuntaa tuntematon turisti ei välttämättä ole perillä sovellusten käytöstä ja maksaa enemmän. Aikaisemmin maaseutupaikkakunnilla taksin sai luotettavasti, koska oli taksien läsnäolovelvollisuus. Nyt isoissa kaupungeissa on runsaasti taksipalveluita, mutta maaseudulla ja pikkukaupungeissa on entistä heikompaa taksipalvelua. Korjausliikettä tarvitaan edelleen! Ilmaista lounasta ei ole! Ennen Bernerin masinoimaa taksiuudistusta taksi oli luotettava koko maassa, osasi reitit, taksin sai kohtuuajassa myös maaseudulla ja hinta oli palvelun laatuun ja luotettavuuteen kohtuullinen, ei halpa, mutta palvelun laatuun verrattuna siedettävä. Hyviä ja luotettavia taksiyrityksiä edelleen on, mutta kokematon taksin käyttäjä ei välttämättä osaa valita luotettavinta taksia, vaan saattaa joutua sellaisen kyytiin, joka ei osaa reittiä ja siksi kustannukset nousevat ennakoitua kalliimmaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat