9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö käynnistävät liikenteen verotuksen ja rahoituksen kokonaisuudistuksen, mutta kenen kukkarolla käydään? Autoilun sähköistymisen paineissa liikenteen verotus on muuttumassa. Kansalaisten kannalta keskeinen kysymys on, kallistuuko arkiliikkuminen ja kenen kukkarolla käydään?Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia -otsikon alla Moottori kirjoitti toukokuussa 2024, että jylläävä käyttövoimamurros luo paineita muuttaa liikenteen verotuksen painopisteitä. Artikkelissa myös kiteytettiin, että ”Jos liikenteen verotusta muutetaan, tulee se näkymään liikkuvien kansalaisten kukkarossa – tavalla tai toisella. Ja aina kun verotusta muokataan, syntyy enemmän tai vähemmän savuavia raunioita. Savuverhon hälvettyä käy todeksi, ketkä kotitalouksista ja autoilijoista ovat muutoksen voittajia, ketkä häviäjiä.”Kirjaus liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistuksesta on osa Petteri Orpon (kok) hallitusohjelmaa. Hallitus aloitti taipaleensa 20. kesäkuuta 2023, mutta vasta tällä viikolla poliittisesti ilmeisen hankala kokonaisuus eteni tänäisen talouspoliittinen ministerivaliokunnan kokouksen jälkeen nykyvaiheeseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoilijatko lypsylehminä?Kun uudet autot ovat päästöttömiä tai aiempaa vähempipäästöisiä, kertyy valtion kirstuun hiilidioksipäästöperusteisia verotuloja aiempaa vähemmän. Tämä kehityskulku nostaa esiin myös kysymyksen siitä, tuleeko valtion jatkossakin kerätä tieliikenteestä aiempien vuosien kaltainen veropotti vai voisiko ajatella, ettei tieliikenne ole päästöttömämmäksi muuttuessaan enää entisenlainen lypsylehmä?Valtiovarainministeri Matti Vanhasen (kesk) työryhmän laski vuonna 2021, että liikenteen sähköistymisen ja ajoneuvojen polttoainetehokkuuden parantuminen johtaa liikenteen verotulojen alenemiseen reaalisesti 1,7 miljardilla eurolla vuoteen 2030 mennessä.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on tuonut esiin, että ministeri Vanhanen haastoi tuolloin poliittisen järjestelmän pohtimaan, voidaanko liikenteestä kerätä jatkossa niin paljon veroja taloutta ja ihmisten liikkumista häiritsemättä.Autoliitto on tähdentänyt useaan otteeseen, että tieliikenne ja sen toimivuus ovat Suomelle elintärkeitä: Tieliikenne kattaa noin 93 prosenttia henkilöliikenteestä ja lähes 90 prosenttia tavaraliikenteestä. Vaiheittain etenevä uudistusNyt päätetty uudistustyö etenee vaiheittain. Työn ensimmäisessä vaiheessa liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö laativat liikenteen hinnoittelusta nykytilakuvauksen ja analyysin. Työ aloitetaan marraskuussa 2024.Savotta ei ole ihan pieni, sillä valmistelutyössä on otettava huomioon hallituskaudella kansallisesti päätetyt verotuksen muutokset, uuteen EU-lainsäädäntöön perustuvat liikenteen kustannuksiin merkittävästi vaikuttavat ohjaus- ja päästövähennysvelvoitteet sekä talvella 2024–2025 hallituksen päätettäväksi tulevat uudet päästövähennystoimet.Tämän lisäksi on tarkoitus selvittää liikenteen merkitys valtion tuloille ja menoille, Suomen elinkeinoelämän kilpailukyvylle sekä taakanjakosektorin päästövähennys-velvoitteille.Työryhmä aloittaa elokuussa 2025Työn toisessa vaiheessa liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö asettavat ns. VERA-työryhmän, jonka tehtävänä on tunnistaa ja arvioida uudistamismahdollisuuksia asetettujen tavoitteiden pohjalta.Työryhmä laatii tarvittaessa uudistuksia koskevan mietinnön tarkasteltujen vaihtoehtojen pohjalta. Työryhmän toimikausi alkaa elokuussa 2025.Työssä tarkastellaan ensisijaisesti tie- ja rautatieliikennettä. Meriliikenne ja lentoliikenne otetaan huomioon kansainvälisen liikenteen näkökulmasta.Lähde: ValtioneuvostoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: ”Mummo Ankan” Detroit Electric 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää