20.2.2019 Liikenne Suomalaiset tutkitusti tunnollisia – oikeat talvirenkaat käytössä, M+S pannassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkituista autoista vain muutamassa oli alla kesärenkaat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomalaiset ovat tunnollisia talvirenkaiden käyttäjiä, selviää VTT:n tekemästä tutkimuksesta. Kesärenkaiden käyttöä talvella selvitettiin havainnoimalla yli tuhannen henkilöauton renkaat. Tutkituista autoista vain muutamassa oli alla kesärenkaat. Kuljettajat myös vaikuttavat tunnistavan hyvin pohjoismaisiin talviolosuhteisiin soveltuvat renkaat. Kesärengas kuuluu kesään Kesärenkaita ei ole suunniteltu talvikeleille, joten niiden käyttö talvella voi lisätä onnettomuusriskiä. Lain mukaan talvirenkaiden käyttö on Suomessa pakollista joulukuun alusta helmikuun loppuun. VTT:n tutkimuksessa selvitettiin kesärenkaiden käytön yleisyyttä talvella ja kuinka yleisiä kesärenkaat ovat talvella tapahtuneissa kuolonkolareissa. Kesärenkaiden lisäksi selvitettiin niin kutsuttujen all season -renkaiden yleisyyttä. Näissä renkaissa on M+S-talvirengasmerkintä, mutta niiden pito-ominaisuudet eivät vastaa pohjoismaisia talviolosuhteita. Joka kelin renkaita ei havaittu Tutkimuksessa havainnoitiin yhteensä 1 278 liikennekäytössä olevaa henkilöautoa ympäri Suomea tammi-helmikuussa 2018. Kesärenkaita oli vain neljässä ajoneuvossa, joista yhdessä oli kesärenkaat sekä etu- että taka-akselilla. All season -renkaita ei havaittu lainkaan, joten autoilijat näyttäisivät ymmärtävän ne kesärenkaiksi M+S-merkinnästä huolimatta. Kesäliikenteessä all season -renkaiden osuuden on aiemmin arvioitu olevan noin 5 prosenttia. Kesärenkaita tai all season -renkaita ei esiintynyt myöskään vuosien 2012–2016 onnettomuusaineistossa. Liikenneturvallisuuden kannalta tulokset ovat myönteisiä. Nastat vai kitkat? Ikuisuuskysymys talvirengasvalinnan kohdalla keskittyy edelleen akselille nastat vai kitkat. Tuoreen tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että merkittävää muutosta ei ole tapahtunut kummankaan rengasmallin eduksi. Nastarenkaiden osuus kaikista renkaista oli 88 prosenttia ja kitkarenkaiden 12 prosenttia. Osuudet mukailevat aiempien tutkimusten tuloksia vuosilta 2015 ja 2010. Kitkarenkaiden osuus oli Uudellamaalla suurempi kuin muualla Suomessa, kun taas Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Lapissa puolestaan lähes kaikki henkilöautot oli varustettu nastarenkailla. Uusi tieliikennelaki tuo muutoksia Uudessa 1.6.2020 voimaan tulevassa tieliikennelaissa ei ole enää vain tiettyyn ajanjaksoon sidottua talvirenkaiden käyttöpakkoa. Sen sijaan talvirenkaita on käytettävä talvikuukausina (marras-maaliskuu), jos sää tai keli sitä edellyttää. Lakimuutoksen mahdollisia vaikutuksia rengasvalintoihin voidaan jatkossa arvioida vertaamalla nyt saatuja tuloksia vastaaviin tuloksiin tulevina talvina. Lähde: VTT Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla