20.2.2019 Liikenne Suomalaiset tutkitusti tunnollisia – oikeat talvirenkaat käytössä, M+S pannassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkituista autoista vain muutamassa oli alla kesärenkaat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomalaiset ovat tunnollisia talvirenkaiden käyttäjiä, selviää VTT:n tekemästä tutkimuksesta. Kesärenkaiden käyttöä talvella selvitettiin havainnoimalla yli tuhannen henkilöauton renkaat. Tutkituista autoista vain muutamassa oli alla kesärenkaat. Kuljettajat myös vaikuttavat tunnistavan hyvin pohjoismaisiin talviolosuhteisiin soveltuvat renkaat. Kesärengas kuuluu kesään Kesärenkaita ei ole suunniteltu talvikeleille, joten niiden käyttö talvella voi lisätä onnettomuusriskiä. Lain mukaan talvirenkaiden käyttö on Suomessa pakollista joulukuun alusta helmikuun loppuun. VTT:n tutkimuksessa selvitettiin kesärenkaiden käytön yleisyyttä talvella ja kuinka yleisiä kesärenkaat ovat talvella tapahtuneissa kuolonkolareissa. Kesärenkaiden lisäksi selvitettiin niin kutsuttujen all season -renkaiden yleisyyttä. Näissä renkaissa on M+S-talvirengasmerkintä, mutta niiden pito-ominaisuudet eivät vastaa pohjoismaisia talviolosuhteita. Joka kelin renkaita ei havaittu Tutkimuksessa havainnoitiin yhteensä 1 278 liikennekäytössä olevaa henkilöautoa ympäri Suomea tammi-helmikuussa 2018. Kesärenkaita oli vain neljässä ajoneuvossa, joista yhdessä oli kesärenkaat sekä etu- että taka-akselilla. All season -renkaita ei havaittu lainkaan, joten autoilijat näyttäisivät ymmärtävän ne kesärenkaiksi M+S-merkinnästä huolimatta. Kesäliikenteessä all season -renkaiden osuuden on aiemmin arvioitu olevan noin 5 prosenttia. Kesärenkaita tai all season -renkaita ei esiintynyt myöskään vuosien 2012–2016 onnettomuusaineistossa. Liikenneturvallisuuden kannalta tulokset ovat myönteisiä. Nastat vai kitkat? Ikuisuuskysymys talvirengasvalinnan kohdalla keskittyy edelleen akselille nastat vai kitkat. Tuoreen tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että merkittävää muutosta ei ole tapahtunut kummankaan rengasmallin eduksi. Nastarenkaiden osuus kaikista renkaista oli 88 prosenttia ja kitkarenkaiden 12 prosenttia. Osuudet mukailevat aiempien tutkimusten tuloksia vuosilta 2015 ja 2010. Kitkarenkaiden osuus oli Uudellamaalla suurempi kuin muualla Suomessa, kun taas Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Lapissa puolestaan lähes kaikki henkilöautot oli varustettu nastarenkailla. Uusi tieliikennelaki tuo muutoksia Uudessa 1.6.2020 voimaan tulevassa tieliikennelaissa ei ole enää vain tiettyyn ajanjaksoon sidottua talvirenkaiden käyttöpakkoa. Sen sijaan talvirenkaita on käytettävä talvikuukausina (marras-maaliskuu), jos sää tai keli sitä edellyttää. Lakimuutoksen mahdollisia vaikutuksia rengasvalintoihin voidaan jatkossa arvioida vertaamalla nyt saatuja tuloksia vastaaviin tuloksiin tulevina talvina. Lähde: VTT Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”