20.2.2019 Liikenne Suomalaiset tutkitusti tunnollisia – oikeat talvirenkaat käytössä, M+S pannassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkituista autoista vain muutamassa oli alla kesärenkaat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomalaiset ovat tunnollisia talvirenkaiden käyttäjiä, selviää VTT:n tekemästä tutkimuksesta. Kesärenkaiden käyttöä talvella selvitettiin havainnoimalla yli tuhannen henkilöauton renkaat. Tutkituista autoista vain muutamassa oli alla kesärenkaat. Kuljettajat myös vaikuttavat tunnistavan hyvin pohjoismaisiin talviolosuhteisiin soveltuvat renkaat. Kesärengas kuuluu kesään Kesärenkaita ei ole suunniteltu talvikeleille, joten niiden käyttö talvella voi lisätä onnettomuusriskiä. Lain mukaan talvirenkaiden käyttö on Suomessa pakollista joulukuun alusta helmikuun loppuun. VTT:n tutkimuksessa selvitettiin kesärenkaiden käytön yleisyyttä talvella ja kuinka yleisiä kesärenkaat ovat talvella tapahtuneissa kuolonkolareissa. Kesärenkaiden lisäksi selvitettiin niin kutsuttujen all season -renkaiden yleisyyttä. Näissä renkaissa on M+S-talvirengasmerkintä, mutta niiden pito-ominaisuudet eivät vastaa pohjoismaisia talviolosuhteita. Joka kelin renkaita ei havaittu Tutkimuksessa havainnoitiin yhteensä 1 278 liikennekäytössä olevaa henkilöautoa ympäri Suomea tammi-helmikuussa 2018. Kesärenkaita oli vain neljässä ajoneuvossa, joista yhdessä oli kesärenkaat sekä etu- että taka-akselilla. All season -renkaita ei havaittu lainkaan, joten autoilijat näyttäisivät ymmärtävän ne kesärenkaiksi M+S-merkinnästä huolimatta. Kesäliikenteessä all season -renkaiden osuuden on aiemmin arvioitu olevan noin 5 prosenttia. Kesärenkaita tai all season -renkaita ei esiintynyt myöskään vuosien 2012–2016 onnettomuusaineistossa. Liikenneturvallisuuden kannalta tulokset ovat myönteisiä. Nastat vai kitkat? Ikuisuuskysymys talvirengasvalinnan kohdalla keskittyy edelleen akselille nastat vai kitkat. Tuoreen tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että merkittävää muutosta ei ole tapahtunut kummankaan rengasmallin eduksi. Nastarenkaiden osuus kaikista renkaista oli 88 prosenttia ja kitkarenkaiden 12 prosenttia. Osuudet mukailevat aiempien tutkimusten tuloksia vuosilta 2015 ja 2010. Kitkarenkaiden osuus oli Uudellamaalla suurempi kuin muualla Suomessa, kun taas Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Lapissa puolestaan lähes kaikki henkilöautot oli varustettu nastarenkailla. Uusi tieliikennelaki tuo muutoksia Uudessa 1.6.2020 voimaan tulevassa tieliikennelaissa ei ole enää vain tiettyyn ajanjaksoon sidottua talvirenkaiden käyttöpakkoa. Sen sijaan talvirenkaita on käytettävä talvikuukausina (marras-maaliskuu), jos sää tai keli sitä edellyttää. Lakimuutoksen mahdollisia vaikutuksia rengasvalintoihin voidaan jatkossa arvioida vertaamalla nyt saatuja tuloksia vastaaviin tuloksiin tulevina talvina. Lähde: VTT Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 6.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tee-se-itse -nopeusrajoitus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa