26.11.2024

Suomalaisyliopiston uusi teknologia tehostaa sähköautojen akkujen kierrätystä

Teksti Moottorin toimitus
Kuva Moottorin arkisto

Aalto-yliopisto kertoo kehittäneensä uusia menetelmiä sähköautojen akkujen kierrättämisprosesseihin.

Sähköautojen korkeajänniteakkujen kierrätys on vielä lastenkengissään. Kierrätysprosessit ovat usein tehottomia ja kannattamattomia, ja usein akuille etsitäänkin kierrättämisen sijaan uusiokäyttökohteita.

Aalto-yliopisto kertoo nyt tiedotteessaan kehittäneensä uusia ratkaisuja, joiden he uskovat mullistavan sähköautoissa käytettyjen akkujen kierrätyksen – aina kuljetus- ja varastointiprosesseista litiumin talteenottoon asti.

Litiumakkujen ongelma on niiden muodostama palovaara kuljetuksen, varastoinnin ja kierrätyksen aikana. Aalto-yliopiston tutkijoiden kehittämällä menetelmällä akkujen varaus on kuitenkin purettavissa automaattisesti jopa ennen kuin akku kuljetetaan kierrätyslaitokselle.

– Ratkaisumme perustuu sähkövarauksen purkuun langattomasti eli sähkönsiirtoon. Sen avulla käytettyjä akkuja on mahdollista käsitellä turvallisesti ja tehokkaasti, Aalto-yliopiston apulaisprofessori Annukka Santasalo-Aarnio toteaa tiedotteessa.

Yliopiston mukaan sähköautojen akkujen kierrätysprosessit ovat nykyisellään tehottomia ja aiheuttavat jopa ympäristöhaittoja vahvojen kemikaalien vuoksi. Lisäksi litiumin talteenottoaste on vain muutamia prosentteja. Akkumateriaalien kierrätystä tulisi kuitenkin tehostaa jatkossa, kiristyvien EU-säädöstenkin vuoksi.

– Kehitimme kierrätysmenetelmän, jossa akuista syntyvän mustan massan erottelussa hyödynnetään vettä ja ilmakuplia – ilman kemikaaleja. Ratkaisu on tehokas ja sen avulla akkujen litiumin talteenottoaste voidaan nostaa jopa 72 prosenttiin. Tutkimme lisäksi mahdollisuutta hyödyntää menetelmää muidenkin aktiivisten materiaalien talteenotossa tulevaisuudessa, Santasalo-Aarnio kertoo.

Kyseisille menetelmille kerrotaan haetun patenttisuojaa, ja menetelmät on testattu toimiviksi Aalto-yliopistossa. Seuraava askel on etsiä kumppani, jonka kanssa menetelmiä voisi testata kaupallisessa mittakaavassa.

– Sähköautojen akkujen kierrätys on nopeasti kasvava ala ja tarvitsee tehostamista. Tavoittelemme maailmanlaajuisia markkinoita alueilla, joilla sähköautoilu ja akkujen kierrätys on jo edistyksellistä ja kasvaa nopeasti. Käytännössä se tarkoittaa akkujen kierrättäjiä sekä -valmistajia Kiinassa, Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa, hankkeen kaupallistaja Juha Suojanen toteaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat