24.2.2022 Kotimaanmatkailu Suomen ehkä hauskin hissi – koeajossa Turun funikulaari Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kakolanmäen oikutteleva rinnehissi on tuonut paljon iloa varsinkin heille, jotka eivät joudu käyttämään sitä. Suomen tunnetuin hissi löytynee Eduskuntatalosta, mutta heti kakkosena lienee nopeasti maineeseen ponnistanut Turun funikulaari. Ikonisen Kakolanmäen rinteeseen tehty kiskohissi on riemastuttanut erityisesti Turun ulkopuolella asuvia värikkäällä luotettavuushistoriallaan.2019 avattu Kakolan funikulaari sijaitsee Turun keskustan laitamilla Linnankadulla. Yläasema on Kakolan entisen vankila-alueen kohdalla vastaavasti Graniittilinnankadulla. Ilmaista vinohissiä ylläpitää Turun kaupunki ja se lasketaan lähistöllä liikkuvan Föri-lautan tavoin osaksi Föli-joukkoliikennejärjestelmää. 130 metrin ja noin minuutin hissimatka auttaa selvittämään noin 30 metrin rinteen vaivatta. Yhdellä kyydillä funikulaariin mahtuu jopa 30 henkeä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kotimaan helmi Kotimaan helmi on Moottorin valitsema kotimainen matkakohde, joka on persoonallinen, elämyksellinen ja houkutteleva. Projektina Turun funikulaari maksoi tuplaten alkuperäiseen kustannusarvioon verrattuna, joten alkuperäisen 2,5 miljoonan euron sijaan oheistöineen ja asemineen projekti maksoi 5,6 miljoonaa euroa. Hissilaitteiston toimitti italialainen Leitner. Myös romuluisen puolisuunnikkaan hissikorin poikkeaminen maalailevista havainnekuvista herätti hilpeyttä 2019. Kahdella kiskolla kulkeva hissi luottaa toiminnassaan 3 500 kilogramman vastapainoon. Määritelmän mukaan todellisessa funikulaarissa vastapainona on toinen vaunu, joten teknisesti ottaen Turun funikulaari on vinohissi.Erikoista on, että kiskoilla kulkevaksi ajoneuvoksi funikulaari heiluu ja tärisee reilusti. Tieliikenteessä hissiä luonnehdittaisiin uraherkäksi ja alustaa mukulakivimäiseksi. Istumapaikkoja on vain muutama, joten kaiteista kannattaa pitää kiinni. Materiaaleissa on suosittu kaupunkiympäristön kulutuskestävyyttä, joten laatuvaikutelma on kolkon toiminnallinen. Tärinän vastapainoksi asemilla saavutaan ylikorostetun hitaasti, joten ovien aukeamiseen tuntuu menevän ikuisuus.Funikulaarin toinen ongelma on sen käyttö. Kakolan puolella oleva yläasema on tyylikkäästi toteutettu, mutta Linnankadun asema jättää toivomisen varaa. Hissin käyttöliittymä on jännittävä yhdistelmä kosketusnäyttöä, ovipainikkeita, printattuja ohjelappusia ja kuulutuksia. Yksinäiselle turistille luvassa on eräänlainen häiriintynyt pakohuonepeli, jossa yritetään saada lasiteräksinen huone pakenemaan asemarakennuksesta.Koeajoreissumme hyviin puoliin kuuluu se, että funikulaari ei jäänyt jumiin kummallakaan ajolla. Ehkä käyttöliittymän erikoisuudet ja opasteet saadaan päivitettyä faceliftissä? Turussa liikkuvan kannattaa kuitenkin käydä tutustumassa funikulaariin sekä sen Yliopistonkadun kävelykatuosuudelta löytyvään kaksoseen, eli Manikulaariin. "Funin" eläväisen tilanteen saa parhaiten selville Turun liikennekeskuksen Twitter-tililtä.Ai niin, ja vieressä menee muuten portaat.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaIkonin kolmas elämä – Scandic Hamburger Börs uudistui vanhaa kunnioittaen Kakolassa vapaaehtoisesti – vankilatunnelmaa mutta tyylikkäästi Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 22.6.2025 Matkailu Jaloa vettä Kölnistä – maailman vanhimman parfyymivalmistajan museo oikoo historiaa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 17.6.2025 Matkailu Salattu helmi: Tiittalan Kartano – piilossa mäen harjalla 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?