5.12.2023 Ajoneuvot Suomessa myyty tyyppihyväksymättömiä renkaita vuosia – tyyppihyväksyntä on valmistajan vastuulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin selvityksen mukaan Suomessa on myyty jo usean vuoden ajan ainakin kahta eri nastarengasta, millä ei ole tyyppihyväksyntää. Tyyppihyväksyntää renkaalle voi vain rengasvalmistaja. Moottori teki laajan selvityksen, jonka lopputuloksena oli se, että Suomessa on myyty tyyppihyväksymättömiä renkaita jo vuosia. Moottorin syyskuussa julkaisemassa nastarengastestisä kävi ilmi, että Winrun Winter-Max S1 WR60 -nastarenkaalla ei ole tyyppihyväksyntää. Tämän vuoksi rengas hylättiin Moottorin nastarengasvertailussa. Kun tyyppihyväksymättömiä renkaita oli tullut vastaan jo aiemminkin esimerkiksi myös Moottorin vuonna 2021 julkaisemassa nastarengastestissä sekä Traficomin selvityksissä, Moottori päätti selvittää, että onko tyyppihyväksymättömiä renkaita enemmänkin markkinoilla.Selvityksen lopputulos oli se, että Winrunin lisäksi ainakin Maxtrek Trek M900 Ice -renkaalta puuttuu tyyppihyväksyntä. Kyseistä rengasta on myyty Suomessa Moottorin tietojen mukaan jo useita vuosia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNastarengas ei saa kuluttaa tietä liikaaTyyppihyväksyntä renkaalle on puhtaasti rengasvalmistajan vastuulla, sitä ei voi tehdä kukaan muu. Winrunin tyyppihyväksynnän etenemisestä ei ole tietoa, vaikka renkaalle on tehty Moottorin tietojen mukaan tyyppihyväksyntää edellyttävä yliajokoe jo useita vuosia sitten.Suomen lainsäädännön mukaan auton nastarenkaassa saa olla enintään 50 nastaa renkaan vierintäkehän yhtä metriä kohti. Jos tällainen rengas on varustettu hyväksytyllä niin sanotulla yleisnastalla, rengasta ei tarvitse erikseen tyyppihyväksyttää. Jos nastoja on enemmän kuin 50 vierintäkehän metriä kohti, rengas täytyy erikseen tyyppihyväksyttää. Käytännössä tämä tarkoittaa renkaalle tehtävää yliajokoetta, jossa todetaan, että renkaan yli 50 nastan määrä ei kuluta tietä liikaa. Moottorin selvityksessä pyrittiin selvittämään myös ne renkaat, joita ei tarvitse erikseen tyyppihyväksyttää, mutta ovat alhaisen nastamääränsä ja luvallisen nastan vuoksi luvallisia käyttää Suomessa.Maxtrek-renkaan kohdalla yliajokoe on tehty myös noin vuosi sitten, Moottori on nähnyt testiraportin, jonka on allekirjoittanut 7.11.2022 Test World Oy:n tekninen johtaja Jukka Antila.Maxtrekin tyyppihyväksyntäprosessi keskenJostain syystä tyyppihyväksyntäprosessi ei ole kuitenkaan edennyt loppuun asti, vaikkakin renkaan ruotsalainen maahantuoja tarttui toimeen ja alkoi edistää asiaa yhdessä rengasvalmistajan kanssa.– Kyllä, Ruotsista oltiin meihin tässä asiassa yhteydessä, Traficomin tyyppihyväksyntäosaston ylitarkastaja Reetta Kinisjärvi vahvistaa.Vaikka renkaan tyyppihyväksyntäprosessi etenee jollain aikataululla, se tarkoittaa sitä, että rengas on laiton niin pitkään, ennen kuin Traficom on asian hyväksynyt.Ajoneuvolain mukaan tuotetta, joka on hyväksyntävaatimuksen alainen, ei saa käyttää liikenteessä, jollei tuotetta ole asianmukaisesti hyväksytty liikenteeseen. Ajoneuvolain mukaan myöskään tuotetta, joka ei ole tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten mukainen, ei saa tie- tai maastoliikennekäyttöön tarkoitettuna tuoda maahan myyntitarkoituksessa eikä valmistaa Suomessa myytäväksi. Tällaista tuotetta ei myöskään saa pitää kaupan, myydä eikä muuten luovuttaa.Koska kysymyksessä on laiton tuote, renkaan käytöllä voi olla myös seuraamuksia kuluttajalle.Koko selvityksen tulos selviää Moottorin uusimmasta numerosta 12/2023. Voit tilata Moottorin täältä. Saat Moottorin myös liittymällä Autoliiton jäseneksi. Lehti on myös luettavissa sähköisesti Lehtiluukussa.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Ville-Veikko Heinonen Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle