14.7.2023 Ajoneuvot Suomessa on ainakin yksi kunta, johon kaikilla sähköautoilla ei ole asiaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilu koko Suomessa ei ole latausverkoston kattavuuden näkökulmasta vielä ihan itsestäänselvyys, ainakin silloin kun alla on pienempiakkuinen sähköauto. Luulisi, että sähköautoilu koko Suomessa olisi jo latausverkoston kattavuuden näkökulmasta helppoa. Mutta ei, sitä se ei ole, ainakaan silloin, kun alla on sähköauto, jossa on pienehkön puoleinen akku.Tämä ongelma käy ilmi Facebookin Latausverkosto – Nyt! -ryhmästä, jossa sähköautoilijat keskustelevat sähköautojen latausverkostoon liittyvistä asioista. Ryhmässä on yli 15 000 jäsentä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEU:n itäisin piste jäi käymättäRyhmän jäsen kysyy keskustelussa, että "Ilomantsissako ei tosiaankaan ole latauspisteitä".Hän saa nopeasti muilta ryhmän jäseniltä vastauksen, että tämä pitää paikkaansa, Ilomantsissa ei ole pikalatauslatauspisteitä, ei edes hidasta asiointilatausta.– Etelästä tullessa Tohmajärven K-kaupalla on viimeisin pikalaturi, ja Joensuussa on sitten useita latureita. Hotelli Pogostan hovissa on latauskartan mukaan type 2, jolla on ladattu onnistuneesti kesäkuussa 2023, sen jätin itselleni mentaalisesti varalle, keskusteluun osallistuva ryhmän jäsen kirjoittaa.Keskustelun aloittanut ryhmän jäsen toteaa keskustelun lopuksi:– Löysin siis Suomesta paikan mihin pikkuakkuisella sähköautolla ei pääse. Olin majoittunut Ruunaan Matkailussa (lähin pikalataus Lieksa), mutta majoituksessa sain suko-laturilla akun täyteen. Tarkoitus oli käydä EU:n itäisimmässä pisteessä ja sieltä sitten Ilomantsiin ja Joensuuhun. Mutta koska Ilomantsissa ei ollut pikalatausta tarjolla, eikä akku olisi riittänyt Joensuuhun, jäi käymättä, toinen henkilö kertoo.Ryhmän jäsen, joka olisi halunnut käydä EU:n itäisimmässä pisteessä, kertoo, että hänellä on vuosimallin 2020 Volkswagen eGolf autonaan. Autossa on runsaan 30 kilowattitunnin kokoinen akku. Auton WLTP-syklin mukainen toimintamatka yhdistetyssä ajossa lämpimällä säällä on runsas 200 kilometriä.Pieniakkuisella autolla Ilomantsi jää haaveeksiIlomantsi on suuri kunta, yksi Suomen suurimmista yli 300 kunnasta. Välimatkat Suomen ja Euroopan unionin itäisimmässä kolkassa ovat pitkät ja jos kunnassa ei ole sähköautojen latauspaikkoja, pieniakkuisella sähköautolla Ilomantsin perukoille ei ole mitään asiaa – jollei sähköä pyydä ja osta jostain maatilalta tai muulta yksityiseltä henkilöltä.Ilomantsin keskustasta matkaa esimerkiksi Lieksaan lyhyintä reittiä tulee yli 100 kilometriä, Joensuuhun yli 70 kilometriä. Etäisyydet ovat sellaisia, että pienellä akulla varustetulla sähköautolla Ilomantsin kuntaa syvemmälle lähelle itärajaa ei voi lähteä tutkimaan. Isommallakin akulla varustetulla sähköautolla akku täytyy olla täynnä, kun Suomen itäisimpään kolkkaan suuntaa.Esimerkiksi Charge Finder -palvelu kertoo, että Ilomantsista löytyy yksi 11 kilowatin tehoinen latauspiste Möhkön kylästä, joka on 25 kilometrin päässä Ilomantsin keskustassa aivan itärajan tuntumassa. Jotta esimerkissä käytetyn Volkswagen eGolfin akun saisi täyteen tässä latauspisteessä, se vaatisi usean tunnin latausta. Pohjoisemmaksi esimerkiksi Patvisuon kansallispuistoon tai Koitajoen erämaa-alueen tutkiminen saattaisi silti jäädä vain haaveeksi, jos aikoisi takaisin sivistyksen pariin.Pohjois-Karjalan matkailun valttiLatausverkosto – Nyt! -ryhmän jäsenet ovatkin harmissaan esimerkiksi Ilomantsin matkailun puolesta, että kunnan alueella ei ole enempää sähköautojen latauspisteitä.– Tämäpä juuri, että pitkien etäisyyksien maakunnassa matkailu sähköautoilla jää piipahdukseksi, eikä pääse koluamaan seutuja, mikä olisi kuitenkin Pohjois-Karjalan matkailun valtti, eräs ryhmän jäsen kirjoittaa.Eräs ryhmän jäsen kertoo laittaneensa esimerkiksi latausverkostoja rakentaville K-lataukselle ja ABC:lle, sekä myös Ilomantsin kunnalle palautetta siitä, että Ilomantsi on vielä miehittämätöntä aluetta. Toistaiseksi laihoin tuloksin.– Me retkeilemme Ilomantsin suunnalla vuosittain. Suurien etäisyyksien kunnassa saattaa edestakaiset siirtymätkin olla satoja kilometrejä. Latauspisteiden puute kuitenkin hieman hankaloittaa harrastusta nykyään. Laitoin asiasta keväällä postia K-lataukselle, ABC-lataukselle ja kunnalle. Kovin rohkaisevaa palautetta en saanut. Toki jos useampi laittaisi pyynnön..., jäsen kirjoittaa.Teksti Manu Tuppurainen, kuvakaappaukset Charge Finder, lähde Latausverkosto – Nyt! -Facebook-ryhmäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa