14.7.2023 Ajoneuvot Suomessa on ainakin yksi kunta, johon kaikilla sähköautoilla ei ole asiaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilu koko Suomessa ei ole latausverkoston kattavuuden näkökulmasta vielä ihan itsestäänselvyys, ainakin silloin kun alla on pienempiakkuinen sähköauto. Luulisi, että sähköautoilu koko Suomessa olisi jo latausverkoston kattavuuden näkökulmasta helppoa. Mutta ei, sitä se ei ole, ainakaan silloin, kun alla on sähköauto, jossa on pienehkön puoleinen akku.Tämä ongelma käy ilmi Facebookin Latausverkosto – Nyt! -ryhmästä, jossa sähköautoilijat keskustelevat sähköautojen latausverkostoon liittyvistä asioista. Ryhmässä on yli 15 000 jäsentä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEU:n itäisin piste jäi käymättäRyhmän jäsen kysyy keskustelussa, että "Ilomantsissako ei tosiaankaan ole latauspisteitä".Hän saa nopeasti muilta ryhmän jäseniltä vastauksen, että tämä pitää paikkaansa, Ilomantsissa ei ole pikalatauslatauspisteitä, ei edes hidasta asiointilatausta.– Etelästä tullessa Tohmajärven K-kaupalla on viimeisin pikalaturi, ja Joensuussa on sitten useita latureita. Hotelli Pogostan hovissa on latauskartan mukaan type 2, jolla on ladattu onnistuneesti kesäkuussa 2023, sen jätin itselleni mentaalisesti varalle, keskusteluun osallistuva ryhmän jäsen kirjoittaa.Keskustelun aloittanut ryhmän jäsen toteaa keskustelun lopuksi:– Löysin siis Suomesta paikan mihin pikkuakkuisella sähköautolla ei pääse. Olin majoittunut Ruunaan Matkailussa (lähin pikalataus Lieksa), mutta majoituksessa sain suko-laturilla akun täyteen. Tarkoitus oli käydä EU:n itäisimmässä pisteessä ja sieltä sitten Ilomantsiin ja Joensuuhun. Mutta koska Ilomantsissa ei ollut pikalatausta tarjolla, eikä akku olisi riittänyt Joensuuhun, jäi käymättä, toinen henkilö kertoo.Ryhmän jäsen, joka olisi halunnut käydä EU:n itäisimmässä pisteessä, kertoo, että hänellä on vuosimallin 2020 Volkswagen eGolf autonaan. Autossa on runsaan 30 kilowattitunnin kokoinen akku. Auton WLTP-syklin mukainen toimintamatka yhdistetyssä ajossa lämpimällä säällä on runsas 200 kilometriä.Pieniakkuisella autolla Ilomantsi jää haaveeksiIlomantsi on suuri kunta, yksi Suomen suurimmista yli 300 kunnasta. Välimatkat Suomen ja Euroopan unionin itäisimmässä kolkassa ovat pitkät ja jos kunnassa ei ole sähköautojen latauspaikkoja, pieniakkuisella sähköautolla Ilomantsin perukoille ei ole mitään asiaa – jollei sähköä pyydä ja osta jostain maatilalta tai muulta yksityiseltä henkilöltä.Ilomantsin keskustasta matkaa esimerkiksi Lieksaan lyhyintä reittiä tulee yli 100 kilometriä, Joensuuhun yli 70 kilometriä. Etäisyydet ovat sellaisia, että pienellä akulla varustetulla sähköautolla Ilomantsin kuntaa syvemmälle lähelle itärajaa ei voi lähteä tutkimaan. Isommallakin akulla varustetulla sähköautolla akku täytyy olla täynnä, kun Suomen itäisimpään kolkkaan suuntaa.Esimerkiksi Charge Finder -palvelu kertoo, että Ilomantsista löytyy yksi 11 kilowatin tehoinen latauspiste Möhkön kylästä, joka on 25 kilometrin päässä Ilomantsin keskustassa aivan itärajan tuntumassa. Jotta esimerkissä käytetyn Volkswagen eGolfin akun saisi täyteen tässä latauspisteessä, se vaatisi usean tunnin latausta. Pohjoisemmaksi esimerkiksi Patvisuon kansallispuistoon tai Koitajoen erämaa-alueen tutkiminen saattaisi silti jäädä vain haaveeksi, jos aikoisi takaisin sivistyksen pariin.Pohjois-Karjalan matkailun valttiLatausverkosto – Nyt! -ryhmän jäsenet ovatkin harmissaan esimerkiksi Ilomantsin matkailun puolesta, että kunnan alueella ei ole enempää sähköautojen latauspisteitä.– Tämäpä juuri, että pitkien etäisyyksien maakunnassa matkailu sähköautoilla jää piipahdukseksi, eikä pääse koluamaan seutuja, mikä olisi kuitenkin Pohjois-Karjalan matkailun valtti, eräs ryhmän jäsen kirjoittaa.Eräs ryhmän jäsen kertoo laittaneensa esimerkiksi latausverkostoja rakentaville K-lataukselle ja ABC:lle, sekä myös Ilomantsin kunnalle palautetta siitä, että Ilomantsi on vielä miehittämätöntä aluetta. Toistaiseksi laihoin tuloksin.– Me retkeilemme Ilomantsin suunnalla vuosittain. Suurien etäisyyksien kunnassa saattaa edestakaiset siirtymätkin olla satoja kilometrejä. Latauspisteiden puute kuitenkin hieman hankaloittaa harrastusta nykyään. Laitoin asiasta keväällä postia K-lataukselle, ABC-lataukselle ja kunnalle. Kovin rohkaisevaa palautetta en saanut. Toki jos useampi laittaisi pyynnön..., jäsen kirjoittaa.Teksti Manu Tuppurainen, kuvakaappaukset Charge Finder, lähde Latausverkosto – Nyt! -Facebook-ryhmäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Sähköautot Edullisen lataussähkön metsästys kiinnostaa sähköautoilijoita 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”