14.7.2023 Ajoneuvot Suomessa on ainakin yksi kunta, johon kaikilla sähköautoilla ei ole asiaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilu koko Suomessa ei ole latausverkoston kattavuuden näkökulmasta vielä ihan itsestäänselvyys, ainakin silloin kun alla on pienempiakkuinen sähköauto. Luulisi, että sähköautoilu koko Suomessa olisi jo latausverkoston kattavuuden näkökulmasta helppoa. Mutta ei, sitä se ei ole, ainakaan silloin, kun alla on sähköauto, jossa on pienehkön puoleinen akku.Tämä ongelma käy ilmi Facebookin Latausverkosto – Nyt! -ryhmästä, jossa sähköautoilijat keskustelevat sähköautojen latausverkostoon liittyvistä asioista. Ryhmässä on yli 15 000 jäsentä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEU:n itäisin piste jäi käymättäRyhmän jäsen kysyy keskustelussa, että "Ilomantsissako ei tosiaankaan ole latauspisteitä".Hän saa nopeasti muilta ryhmän jäseniltä vastauksen, että tämä pitää paikkaansa, Ilomantsissa ei ole pikalatauslatauspisteitä, ei edes hidasta asiointilatausta.– Etelästä tullessa Tohmajärven K-kaupalla on viimeisin pikalaturi, ja Joensuussa on sitten useita latureita. Hotelli Pogostan hovissa on latauskartan mukaan type 2, jolla on ladattu onnistuneesti kesäkuussa 2023, sen jätin itselleni mentaalisesti varalle, keskusteluun osallistuva ryhmän jäsen kirjoittaa.Keskustelun aloittanut ryhmän jäsen toteaa keskustelun lopuksi:– Löysin siis Suomesta paikan mihin pikkuakkuisella sähköautolla ei pääse. Olin majoittunut Ruunaan Matkailussa (lähin pikalataus Lieksa), mutta majoituksessa sain suko-laturilla akun täyteen. Tarkoitus oli käydä EU:n itäisimmässä pisteessä ja sieltä sitten Ilomantsiin ja Joensuuhun. Mutta koska Ilomantsissa ei ollut pikalatausta tarjolla, eikä akku olisi riittänyt Joensuuhun, jäi käymättä, toinen henkilö kertoo.Ryhmän jäsen, joka olisi halunnut käydä EU:n itäisimmässä pisteessä, kertoo, että hänellä on vuosimallin 2020 Volkswagen eGolf autonaan. Autossa on runsaan 30 kilowattitunnin kokoinen akku. Auton WLTP-syklin mukainen toimintamatka yhdistetyssä ajossa lämpimällä säällä on runsas 200 kilometriä.Pieniakkuisella autolla Ilomantsi jää haaveeksiIlomantsi on suuri kunta, yksi Suomen suurimmista yli 300 kunnasta. Välimatkat Suomen ja Euroopan unionin itäisimmässä kolkassa ovat pitkät ja jos kunnassa ei ole sähköautojen latauspaikkoja, pieniakkuisella sähköautolla Ilomantsin perukoille ei ole mitään asiaa – jollei sähköä pyydä ja osta jostain maatilalta tai muulta yksityiseltä henkilöltä.Ilomantsin keskustasta matkaa esimerkiksi Lieksaan lyhyintä reittiä tulee yli 100 kilometriä, Joensuuhun yli 70 kilometriä. Etäisyydet ovat sellaisia, että pienellä akulla varustetulla sähköautolla Ilomantsin kuntaa syvemmälle lähelle itärajaa ei voi lähteä tutkimaan. Isommallakin akulla varustetulla sähköautolla akku täytyy olla täynnä, kun Suomen itäisimpään kolkkaan suuntaa.Esimerkiksi Charge Finder -palvelu kertoo, että Ilomantsista löytyy yksi 11 kilowatin tehoinen latauspiste Möhkön kylästä, joka on 25 kilometrin päässä Ilomantsin keskustassa aivan itärajan tuntumassa. Jotta esimerkissä käytetyn Volkswagen eGolfin akun saisi täyteen tässä latauspisteessä, se vaatisi usean tunnin latausta. Pohjoisemmaksi esimerkiksi Patvisuon kansallispuistoon tai Koitajoen erämaa-alueen tutkiminen saattaisi silti jäädä vain haaveeksi, jos aikoisi takaisin sivistyksen pariin.Pohjois-Karjalan matkailun valttiLatausverkosto – Nyt! -ryhmän jäsenet ovatkin harmissaan esimerkiksi Ilomantsin matkailun puolesta, että kunnan alueella ei ole enempää sähköautojen latauspisteitä.– Tämäpä juuri, että pitkien etäisyyksien maakunnassa matkailu sähköautoilla jää piipahdukseksi, eikä pääse koluamaan seutuja, mikä olisi kuitenkin Pohjois-Karjalan matkailun valtti, eräs ryhmän jäsen kirjoittaa.Eräs ryhmän jäsen kertoo laittaneensa esimerkiksi latausverkostoja rakentaville K-lataukselle ja ABC:lle, sekä myös Ilomantsin kunnalle palautetta siitä, että Ilomantsi on vielä miehittämätöntä aluetta. Toistaiseksi laihoin tuloksin.– Me retkeilemme Ilomantsin suunnalla vuosittain. Suurien etäisyyksien kunnassa saattaa edestakaiset siirtymätkin olla satoja kilometrejä. Latauspisteiden puute kuitenkin hieman hankaloittaa harrastusta nykyään. Laitoin asiasta keväällä postia K-lataukselle, ABC-lataukselle ja kunnalle. Kovin rohkaisevaa palautetta en saanut. Toki jos useampi laittaisi pyynnön..., jäsen kirjoittaa.Teksti Manu Tuppurainen, kuvakaappaukset Charge Finder, lähde Latausverkosto – Nyt! -Facebook-ryhmäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä