14.7.2023 Ajoneuvot Suomessa on ainakin yksi kunta, johon kaikilla sähköautoilla ei ole asiaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilu koko Suomessa ei ole latausverkoston kattavuuden näkökulmasta vielä ihan itsestäänselvyys, ainakin silloin kun alla on pienempiakkuinen sähköauto. Luulisi, että sähköautoilu koko Suomessa olisi jo latausverkoston kattavuuden näkökulmasta helppoa. Mutta ei, sitä se ei ole, ainakaan silloin, kun alla on sähköauto, jossa on pienehkön puoleinen akku.Tämä ongelma käy ilmi Facebookin Latausverkosto – Nyt! -ryhmästä, jossa sähköautoilijat keskustelevat sähköautojen latausverkostoon liittyvistä asioista. Ryhmässä on yli 15 000 jäsentä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEU:n itäisin piste jäi käymättäRyhmän jäsen kysyy keskustelussa, että "Ilomantsissako ei tosiaankaan ole latauspisteitä".Hän saa nopeasti muilta ryhmän jäseniltä vastauksen, että tämä pitää paikkaansa, Ilomantsissa ei ole pikalatauslatauspisteitä, ei edes hidasta asiointilatausta.– Etelästä tullessa Tohmajärven K-kaupalla on viimeisin pikalaturi, ja Joensuussa on sitten useita latureita. Hotelli Pogostan hovissa on latauskartan mukaan type 2, jolla on ladattu onnistuneesti kesäkuussa 2023, sen jätin itselleni mentaalisesti varalle, keskusteluun osallistuva ryhmän jäsen kirjoittaa.Keskustelun aloittanut ryhmän jäsen toteaa keskustelun lopuksi:– Löysin siis Suomesta paikan mihin pikkuakkuisella sähköautolla ei pääse. Olin majoittunut Ruunaan Matkailussa (lähin pikalataus Lieksa), mutta majoituksessa sain suko-laturilla akun täyteen. Tarkoitus oli käydä EU:n itäisimmässä pisteessä ja sieltä sitten Ilomantsiin ja Joensuuhun. Mutta koska Ilomantsissa ei ollut pikalatausta tarjolla, eikä akku olisi riittänyt Joensuuhun, jäi käymättä, toinen henkilö kertoo.Ryhmän jäsen, joka olisi halunnut käydä EU:n itäisimmässä pisteessä, kertoo, että hänellä on vuosimallin 2020 Volkswagen eGolf autonaan. Autossa on runsaan 30 kilowattitunnin kokoinen akku. Auton WLTP-syklin mukainen toimintamatka yhdistetyssä ajossa lämpimällä säällä on runsas 200 kilometriä.Pieniakkuisella autolla Ilomantsi jää haaveeksiIlomantsi on suuri kunta, yksi Suomen suurimmista yli 300 kunnasta. Välimatkat Suomen ja Euroopan unionin itäisimmässä kolkassa ovat pitkät ja jos kunnassa ei ole sähköautojen latauspaikkoja, pieniakkuisella sähköautolla Ilomantsin perukoille ei ole mitään asiaa – jollei sähköä pyydä ja osta jostain maatilalta tai muulta yksityiseltä henkilöltä.Ilomantsin keskustasta matkaa esimerkiksi Lieksaan lyhyintä reittiä tulee yli 100 kilometriä, Joensuuhun yli 70 kilometriä. Etäisyydet ovat sellaisia, että pienellä akulla varustetulla sähköautolla Ilomantsin kuntaa syvemmälle lähelle itärajaa ei voi lähteä tutkimaan. Isommallakin akulla varustetulla sähköautolla akku täytyy olla täynnä, kun Suomen itäisimpään kolkkaan suuntaa.Esimerkiksi Charge Finder -palvelu kertoo, että Ilomantsista löytyy yksi 11 kilowatin tehoinen latauspiste Möhkön kylästä, joka on 25 kilometrin päässä Ilomantsin keskustassa aivan itärajan tuntumassa. Jotta esimerkissä käytetyn Volkswagen eGolfin akun saisi täyteen tässä latauspisteessä, se vaatisi usean tunnin latausta. Pohjoisemmaksi esimerkiksi Patvisuon kansallispuistoon tai Koitajoen erämaa-alueen tutkiminen saattaisi silti jäädä vain haaveeksi, jos aikoisi takaisin sivistyksen pariin.Pohjois-Karjalan matkailun valttiLatausverkosto – Nyt! -ryhmän jäsenet ovatkin harmissaan esimerkiksi Ilomantsin matkailun puolesta, että kunnan alueella ei ole enempää sähköautojen latauspisteitä.– Tämäpä juuri, että pitkien etäisyyksien maakunnassa matkailu sähköautoilla jää piipahdukseksi, eikä pääse koluamaan seutuja, mikä olisi kuitenkin Pohjois-Karjalan matkailun valtti, eräs ryhmän jäsen kirjoittaa.Eräs ryhmän jäsen kertoo laittaneensa esimerkiksi latausverkostoja rakentaville K-lataukselle ja ABC:lle, sekä myös Ilomantsin kunnalle palautetta siitä, että Ilomantsi on vielä miehittämätöntä aluetta. Toistaiseksi laihoin tuloksin.– Me retkeilemme Ilomantsin suunnalla vuosittain. Suurien etäisyyksien kunnassa saattaa edestakaiset siirtymätkin olla satoja kilometrejä. Latauspisteiden puute kuitenkin hieman hankaloittaa harrastusta nykyään. Laitoin asiasta keväällä postia K-lataukselle, ABC-lataukselle ja kunnalle. Kovin rohkaisevaa palautetta en saanut. Toki jos useampi laittaisi pyynnön..., jäsen kirjoittaa.Teksti Manu Tuppurainen, kuvakaappaukset Charge Finder, lähde Latausverkosto – Nyt! -Facebook-ryhmäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?