22.12.2022 Liikenne Suomi hakee EU-rahaa liikennehankkeille – odotettavissa lähes 91 miljoonan euron potti? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomesta haetaan EU-rahoitusta yhteensä 90,5 miljoonaa euron edestä kaikkiaan 13 eri liikennehankkeelle. Suomen valtio sekä muut toimijat jakevat Euroopan komissiolta rahoitustukea yhteensä 13 eri liikennehankkeelle. Rahoitustuen suuruus on 90,5 miljoonaa euroa ja sitä haetaan Verkkojen Eurooppa –ohjelmasta. Valtioneuvoston raha-asiainvaliokunta puolsi hakemuksia joulukuun puolessa välissä.EU:n rahoitusta on tarjolla tällä hakukierroksella kaikkiaan 5,1 miljardia euroa. Rahoitusta on tarjolla etenkin kestävän liikenteen hankkeille, joiden tarkoituksena on rakentaa ja parantaa Euroopan liikenneinfrastruktuuria. Rahoituksen myöntämiselle Euroopan komissio edellyttää Verkkojen Eurooppa -ohjelmassa kansallista rahoitusta 50–70 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista.Euroopan komission myöntämän rahoituksen tavoitteena on edistää Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T, Trans-European Transport Network) erilaisia investointeja. Euroopan laajuinen TEN-T -liikenneverkko yhdistää niin rautatiet, sisävesireitit, maantiet sekä meri- ja lentoyhteydet yhdeksi liikenneverkoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRahoitusta haetaan raide- ja meriliikenteelle sekä älyliikenteen hankkeilleValtio hakee rahoitusta yhteensä 56,3 miljoonaa euroa seitsemälle hankkeelle. Lisäksi Suomessa toimivat yhtiöt hakevat rahoitusta satama- ja ratahankkeille, näiden hankkeiden CEF-tuen osuus olisi yhteensä 32,3 miljoonaa euroa kuudelle eri hankkeelle.Eniten rahoitusta haetaan Helsinki-Riihimäki -junanradan rakentamiseen, joka on tarkoitus tapahtua vuosina 2023–2027. Hankkeessa on tarkoitus rakentaa muun lisäraiteita, siltoja sekä meluesteitä ja lisäksi sähköistää rataosuuksia. Raideliikenteen osalta valtio hakee rahoitusta myös Riihimäen ja Tampereen välisen rataosuuden junien kohtauspaikkojen suunnitteluun sekä Karjalan radan parantamiseen Luumäen ja Joutsenon välillä.Lisäksi rahoitusta EU:lta haetaan Oulun sataman Poikkimaantien rakentamishankkeelle, jossa kehitetään sataman tieyhteyksiä. Ruotsin kanssa puolestaan Suomi parantaa Itämeren talvimerenkulun edellytyksiä yhteisellä jäämurron hankkeella, jossa Suomi tekee selvityksiä.Valtio hakee EU-rahoitusta myös kahdelle yhteiseurooppalaiselle hankkeelle, joiden tarkoituksena on parantaa tieliikenteen älykkäiden liikennepalveluiden käyttöönottoa ja sovitetaan yhteen sähköistä kuljetustietoa eri EU-maissa.Euroopan komission rahoituksen hakuaika päättyy 18. tammikuuta ensi vuoden alussa. Komission alustavan ilmoituksen mukaan rahoituspäätökset tehdään puolen vuoden päästä kesäkuussa 2023. Komissio avaa seuraavan haun liikennehankkeille EU:ssa syyskuussa 2023.Hankkeet, joille rahoitusta haetaan1. Helsinki-Riihimäki-radan 2. vaiheen rakentaminen vuosina 2023–2027Väylävirasto hakee rahoitusta 40,34 miljoonaa euroa.2. Riihimäki-Tampere-radan kohtauspaikkojen suunnitteluVäylävirasto hakee rahoitusta 1,75 miljoonaa euroa.3. Oulun sataman Poikkimaantien kehittäminenVäylävirasto hakee rahoitusta 7,43 miljoonaa euroa ja Oulun kaupunki 1,90 miljoonaa euroa.4. Karjalan radan kehittäminen Luumäen ja Joutsenon välilläVäylävirasto hakee rahoitusta 2,25 miljoonaa euroa.5. Itämeren alueen rajat ylittävän talvimerenkulun turvaaminen (WINMOS III – Winter Navigation Motorways of the Sea III)Väylävirasto hakee rahoitusta 1,43 miljoonaa euroa.6. Tieliikenteen älykkäiden palveluiden käyttöönotto Euroopassa (Eurooppalainen ITS ja C-ITS –yhteishanke)Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Väylävirasto ja Fintraffic Oy hakevat rahoitusta yhteensä 0,63 miljoonaa euroa.7. Sähköisen kuljetustiedon yhteen toimivuuden kehittäminen EU-maiden välillä (Electronic Freight Transport Information)Liikenne- ja viestintävirasto hakee rahoitusta 2,49 miljoonaa euroa.8. Lentoradan suunnitteluSuomi-rata Oy hakee rahoitusta 2,75 miljoonaa euroa.9. Junayksiköiden varustaminen ensimmäistä kertaa eurooppalaisella kulunvalvontajärjestelmällä (ERMTS, European Rail Traffic Management System)VR-Yhtymä Oy hakee rahoitusta 9,4 miljoonaa euroa.10. Itämeren satamien yhteistyön tiivistäminen Itämeren kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi (Baltic Ports for Climate – OPS Studies)Helsingin Satama Oy hakee rahoitusta 0,05 miljoonaa euroa.11. Satamainfrastruktuurin parantaminen Raahen satamassa (Bothnia Wind)Raahen Satama Oy hakee rahoitusta 14,7 miljoonaa euroa.12. Suomen merenkulun kansallisen tietojärjestelmän toteutus (Nemo-EMSWe)Fintraffic Meriliikenteenohjaus Oy, Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Liikenne- ja viestintävirasto hakevat rahoitusta yhteensä 2,72 miljoonaa euroa.13. Tiedonkulun kehittäminen alusten ja satamien välillä (Just in Time Ship-Port Operations)Fintraffic Meriliikenteenohjaus Oy, Unikie Oy, Wärtsilä Oy, Awake.ai Oy ja Siili Solutions Oyj hakevat rahoitusta yhteensä 2,67 miljoonaa euroa.Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Autoilu Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla