22.12.2022 Liikenne Suomi hakee EU-rahaa liikennehankkeille – odotettavissa lähes 91 miljoonan euron potti? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomesta haetaan EU-rahoitusta yhteensä 90,5 miljoonaa euron edestä kaikkiaan 13 eri liikennehankkeelle. Suomen valtio sekä muut toimijat jakevat Euroopan komissiolta rahoitustukea yhteensä 13 eri liikennehankkeelle. Rahoitustuen suuruus on 90,5 miljoonaa euroa ja sitä haetaan Verkkojen Eurooppa –ohjelmasta. Valtioneuvoston raha-asiainvaliokunta puolsi hakemuksia joulukuun puolessa välissä.EU:n rahoitusta on tarjolla tällä hakukierroksella kaikkiaan 5,1 miljardia euroa. Rahoitusta on tarjolla etenkin kestävän liikenteen hankkeille, joiden tarkoituksena on rakentaa ja parantaa Euroopan liikenneinfrastruktuuria. Rahoituksen myöntämiselle Euroopan komissio edellyttää Verkkojen Eurooppa -ohjelmassa kansallista rahoitusta 50–70 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista.Euroopan komission myöntämän rahoituksen tavoitteena on edistää Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T, Trans-European Transport Network) erilaisia investointeja. Euroopan laajuinen TEN-T -liikenneverkko yhdistää niin rautatiet, sisävesireitit, maantiet sekä meri- ja lentoyhteydet yhdeksi liikenneverkoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRahoitusta haetaan raide- ja meriliikenteelle sekä älyliikenteen hankkeilleValtio hakee rahoitusta yhteensä 56,3 miljoonaa euroa seitsemälle hankkeelle. Lisäksi Suomessa toimivat yhtiöt hakevat rahoitusta satama- ja ratahankkeille, näiden hankkeiden CEF-tuen osuus olisi yhteensä 32,3 miljoonaa euroa kuudelle eri hankkeelle.Eniten rahoitusta haetaan Helsinki-Riihimäki -junanradan rakentamiseen, joka on tarkoitus tapahtua vuosina 2023–2027. Hankkeessa on tarkoitus rakentaa muun lisäraiteita, siltoja sekä meluesteitä ja lisäksi sähköistää rataosuuksia. Raideliikenteen osalta valtio hakee rahoitusta myös Riihimäen ja Tampereen välisen rataosuuden junien kohtauspaikkojen suunnitteluun sekä Karjalan radan parantamiseen Luumäen ja Joutsenon välillä.Lisäksi rahoitusta EU:lta haetaan Oulun sataman Poikkimaantien rakentamishankkeelle, jossa kehitetään sataman tieyhteyksiä. Ruotsin kanssa puolestaan Suomi parantaa Itämeren talvimerenkulun edellytyksiä yhteisellä jäämurron hankkeella, jossa Suomi tekee selvityksiä.Valtio hakee EU-rahoitusta myös kahdelle yhteiseurooppalaiselle hankkeelle, joiden tarkoituksena on parantaa tieliikenteen älykkäiden liikennepalveluiden käyttöönottoa ja sovitetaan yhteen sähköistä kuljetustietoa eri EU-maissa.Euroopan komission rahoituksen hakuaika päättyy 18. tammikuuta ensi vuoden alussa. Komission alustavan ilmoituksen mukaan rahoituspäätökset tehdään puolen vuoden päästä kesäkuussa 2023. Komissio avaa seuraavan haun liikennehankkeille EU:ssa syyskuussa 2023.Hankkeet, joille rahoitusta haetaan1. Helsinki-Riihimäki-radan 2. vaiheen rakentaminen vuosina 2023–2027Väylävirasto hakee rahoitusta 40,34 miljoonaa euroa.2. Riihimäki-Tampere-radan kohtauspaikkojen suunnitteluVäylävirasto hakee rahoitusta 1,75 miljoonaa euroa.3. Oulun sataman Poikkimaantien kehittäminenVäylävirasto hakee rahoitusta 7,43 miljoonaa euroa ja Oulun kaupunki 1,90 miljoonaa euroa.4. Karjalan radan kehittäminen Luumäen ja Joutsenon välilläVäylävirasto hakee rahoitusta 2,25 miljoonaa euroa.5. Itämeren alueen rajat ylittävän talvimerenkulun turvaaminen (WINMOS III – Winter Navigation Motorways of the Sea III)Väylävirasto hakee rahoitusta 1,43 miljoonaa euroa.6. Tieliikenteen älykkäiden palveluiden käyttöönotto Euroopassa (Eurooppalainen ITS ja C-ITS –yhteishanke)Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Väylävirasto ja Fintraffic Oy hakevat rahoitusta yhteensä 0,63 miljoonaa euroa.7. Sähköisen kuljetustiedon yhteen toimivuuden kehittäminen EU-maiden välillä (Electronic Freight Transport Information)Liikenne- ja viestintävirasto hakee rahoitusta 2,49 miljoonaa euroa.8. Lentoradan suunnitteluSuomi-rata Oy hakee rahoitusta 2,75 miljoonaa euroa.9. Junayksiköiden varustaminen ensimmäistä kertaa eurooppalaisella kulunvalvontajärjestelmällä (ERMTS, European Rail Traffic Management System)VR-Yhtymä Oy hakee rahoitusta 9,4 miljoonaa euroa.10. Itämeren satamien yhteistyön tiivistäminen Itämeren kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi (Baltic Ports for Climate – OPS Studies)Helsingin Satama Oy hakee rahoitusta 0,05 miljoonaa euroa.11. Satamainfrastruktuurin parantaminen Raahen satamassa (Bothnia Wind)Raahen Satama Oy hakee rahoitusta 14,7 miljoonaa euroa.12. Suomen merenkulun kansallisen tietojärjestelmän toteutus (Nemo-EMSWe)Fintraffic Meriliikenteenohjaus Oy, Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Liikenne- ja viestintävirasto hakevat rahoitusta yhteensä 2,72 miljoonaa euroa.13. Tiedonkulun kehittäminen alusten ja satamien välillä (Just in Time Ship-Port Operations)Fintraffic Meriliikenteenohjaus Oy, Unikie Oy, Wärtsilä Oy, Awake.ai Oy ja Siili Solutions Oyj hakevat rahoitusta yhteensä 2,67 miljoonaa euroa.Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 28.6.2025 Liikennepolitiikka Nelostie E75 ry vaatii ripeitä investointeja Keski-Suomeen – Vaajakoski valtakunnallinen pullonkaula 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?