20.6.2024 Uutinen Suomi saa suitsutusta – Euroopan kärkeä liikenneturvallisuudessa Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto, European Transport Safety Council, on huomioinut Suomen suotuisan kehityksen eli tieliikenteen kuolonuhrien määrän vähentymisen vuosikymmenen aikana. Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto (ETSC) on valinnut Suomen tuoreimmaksi tähtioppilaakseen, sillä Suomessa on pystytty vähentämään tieliikennekuolemien määrää vuosikymmenessä 26 prosentilla, kun Euroopan EU-maiden vastaava luku keskimäärin on 16 prosenttia. Suomen saavuttaman merkkipaalun nimi on virallisesti European Transport Safety Council’s Road Safety Prize for 2024.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Vahinko ei tule kello…”ETSC:n toiminnanjohtaja Antonio Avenoso siteeraa palkintoperustelujen ohessa hauskasti suomalaista sanontaa vahinko ei tule kello kaulassa.– Sanonta selittänee sen, miten suomalaiset käsittelevät tieliikenteen vaaroja kattavasti.Avenoso tuo esiin myös Suomen ainutlaatuisuuden, tutkitaanhan meillä kaikki kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet. Tutkintalautakuntien työskentely on määrämuotoista, monitieteistä ja paneutunutta, eikä missään muussa maassa tehdä näin kattavaa jälkikäteistä tutkimusta jokaisesta kuolonkolarista.EU:n linjaama liikenneturvallisuuspolitiikka vuosille 2021–2030 sisältää kovia tavoitteita. EU:n pitkän aikavälin visiossa liikennekuolemien määrä lähenee nollaa vuonna 2050. Välitavoitteena on liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten puolittaminen vuoteen 2030 mennessä vuoden 2020 tasosta.20 418 kuolemaaEuroopan tieliikenteessä menehtyi viime vuonna 20 418 ihmistä. Edellisvuotta parempaan ei Euroopan laajuisesti juuri kyetty, sillä tieliikennekuolemien määrä väheni vain prosentin verran edellisvuoteen 2022 verrattuna.Tällä vauhdilla tavoite vähentää kuolemien määrää 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä jää haaveeksi. Tähän tavoitteeseen yltämiseksi Euroopan teillä vuosittaisen vähennysprosentin pitäisi olla 6,1 prosenttia.– Tieturvallisuus täytyy jälleen nostaa ensiarvoiseen asemaan. 100 000 ihmistä kuoli EU-teillä viimeisen viiden vuoden aikana ja sama määrä kuolonuhreja tulee seuraavan viiden vuoden aikana, jos mikään ei muutu, Avenoso lähettää terveiset juuri valituille europarlamentaarikoille.Norja, Ruotsi ja Tanska edelläSuomella on saanut liikenneturvallisuudessa pohjoismaisista naapurusmaista hyviä kirittäjiä. Liikennekuolemien ja asukasluvun suhdeluku ei mairittele Suomea Pohjoismaiden keskinäisessä vertailussa.Suomen tieliikenteessä kuoli vuonna 2023 kuoli 33 ihmistä miljoonaa asukasta kohden. Vastaava suhdeluku Norjassa oli 20, Ruotsissa 22 ja Tanskassa 26.EU:n 27 maan keskimääräinen suhdeluku kuolemat/miljoona asukasta oli 46.Kehitys on mennyt kuitenkin oikeaan suuntaan, sillä kymmenen vuotta aiemmin eli vuonna 2013 Suomen suhdeluku oli 48 ja EU-maiden keskimääräinen suhdeluku 55. Tuolloinkin vuonna 2013 Suomen edellä olivat niin Norja (37), Ruotsi (27) kuin Tanskakin (34).Suomen tieliikenteen merkittävä riskitekijä ovat rattijuopumustapaukset sekä sekakäyttäjät eli autoilijat, joiden veressä on ajokykyyn vaikuttavia huumeita tai lääkeaineita sekä alkoholia.ETSC:n suomalaisjäseniä ovat liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Onnettomuustietoinstituutti (OTI) ja Liikenneturva.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Liikenneturvallisuus Ajokortti on iäkkäille tärkeä osa arkea – teknologia yleistyy, mutta turvallisuudessa on eroja 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”