20.6.2024

Suomi saa suitsutusta – Euroopan kärkeä liikenneturvallisuudessa

Kuva Moottorin arkisto

Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto, European Transport Safety Council, on huomioinut Suomen suotuisan kehityksen eli tieliikenteen kuolonuhrien määrän vähentymisen vuosikymmenen aikana.

Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto (ETSC) on valinnut Suomen tuoreimmaksi tähtioppilaakseen, sillä Suomessa on pystytty vähentämään tieliikennekuolemien määrää vuosikymmenessä 26 prosentilla, kun Euroopan EU-maiden vastaava luku keskimäärin on 16 prosenttia. Suomen saavuttaman merkkipaalun nimi on virallisesti European Transport Safety Council’s Road Safety Prize for 2024.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

”Vahinko ei tule kello…”

ETSC:n toiminnanjohtaja Antonio Avenoso siteeraa palkintoperustelujen ohessa hauskasti suomalaista sanontaa vahinko ei tule kello kaulassa.

– Sanonta selittänee sen, miten suomalaiset käsittelevät tieliikenteen vaaroja kattavasti.

Avenoso tuo esiin myös Suomen ainutlaatuisuuden, tutkitaanhan meillä kaikki kuolemaan johtaneet tieliikenneonnettomuudet. Tutkintalautakuntien työskentely on määrämuotoista, monitieteistä ja paneutunutta, eikä missään muussa maassa tehdä näin kattavaa jälkikäteistä tutkimusta jokaisesta kuolonkolarista.

EU:n linjaama liikenneturvallisuuspolitiikka vuosille 2021–2030 sisältää kovia tavoitteita. EU:n pitkän aikavälin visiossa liikennekuolemien määrä lähenee nollaa vuonna 2050. Välitavoitteena on liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten puolittaminen vuoteen 2030 mennessä vuoden 2020 tasosta.

20 418 kuolemaa

Euroopan tieliikenteessä menehtyi viime vuonna 20 418 ihmistä. Edellisvuotta parempaan ei Euroopan laajuisesti juuri kyetty, sillä tieliikennekuolemien määrä väheni vain prosentin verran edellisvuoteen 2022 verrattuna.

Tällä vauhdilla tavoite vähentää kuolemien määrää 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä jää haaveeksi. Tähän tavoitteeseen yltämiseksi Euroopan teillä vuosittaisen vähennysprosentin pitäisi olla 6,1 prosenttia.

– Tieturvallisuus täytyy jälleen nostaa ensiarvoiseen asemaan. 100 000 ihmistä kuoli EU-teillä viimeisen viiden vuoden aikana ja sama määrä kuolonuhreja tulee seuraavan viiden vuoden aikana, jos mikään ei muutu, Avenoso lähettää terveiset juuri valituille europarlamentaarikoille.

Norja, Ruotsi ja Tanska edellä

Suomella on saanut liikenneturvallisuudessa pohjoismaisista naapurusmaista hyviä kirittäjiä. Liikennekuolemien ja asukasluvun suhdeluku ei mairittele Suomea Pohjoismaiden keskinäisessä vertailussa.

Suomen tieliikenteessä kuoli vuonna 2023 kuoli 33 ihmistä miljoonaa asukasta kohden. Vastaava suhdeluku Norjassa oli 20, Ruotsissa 22 ja Tanskassa 26.

EU:n 27 maan keskimääräinen suhdeluku kuolemat/miljoona asukasta oli 46.

Kehitys on mennyt kuitenkin oikeaan suuntaan, sillä kymmenen vuotta aiemmin eli vuonna 2013 Suomen suhdeluku oli 48 ja EU-maiden keskimääräinen suhdeluku 55. Tuolloinkin vuonna 2013 Suomen edellä olivat niin Norja (37), Ruotsi (27) kuin Tanskakin (34).

Suomen tieliikenteen merkittävä riskitekijä ovat rattijuopumustapaukset sekä sekakäyttäjät eli autoilijat, joiden veressä on ajokykyyn vaikuttavia huumeita tai lääkeaineita sekä alkoholia.

ETSC:n suomalaisjäseniä ovat liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Onnettomuustietoinstituutti (OTI) ja Liikenneturva.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat