20.12.2018 Liikenne Suuntamerkkilaiskuus vaivaa suomalaisia – ennakoitavuus tärkeää turvallisuudelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan mukaan suomalaisilla on kommunikointiongelma liikenteessä. Liikenneturvan suorittamien seurantojen mukaan vain 84 prosenttia autoilevista kertoo kääntymisaikeestaan näyttämällä vilkkua.Liikenneympyrässä suuntamerkkiä karttaa tätäkin useampi: vain seitsemän kymmenestä vilkuttaa ympyrästä poistuessaan.Kyseessä voi olla unohdus, välinpitämättömyys tai tietämättömyys liikenneympyrässä ajamisesta.– Kertauksen vuoksi muistutettakoon, että ympyrästä poistuvan tulee näyttää vilkkua oikealle. Paitsi pakollinen suorite, se on myös toisia liikkujia huomioon ottava teko, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Marko Nieminen toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksinkertainen, mutta tärkeä tekoLiikenteen toimivuus perustuu liikennesääntöjen noudattamiselle ja tiellä liikkuvien toiminnan ennakoitavuudelle.– Lähtökohtaisesti jokaisen tulisi voida luottaa siihen, että ajoneuvo etenee kaistallaan suoraan. Kun tästä linjasta aiotaan poiketa, esimerkiksi kaistaa vaihdettaessa tai risteyksessä käännyttäessä, tulee omista aikeista kertoa vilkkua näyttämällä. Näin oma toiminta ei tule toisille tiellä liikkujille yllätyksenä. Suuntamerkin näyttämisen pitäisi olla yksiselitteisen selkeää jokaiselle kuljettajalle.Vilkuttamisesta hyötyvät kaikki – muiden autoilijoiden lisäksi myös kävelijät, pyöräilijät ja esimerkiksi mopoilijat tietävät silloin, mitä suuntamerkkiä näyttävä on tekemässä. Vilkkua tulee myös käyttää oikein eli riittävän ajoissa.– Kääntymisaikeesta on hyvä viestiä muille vilkulla hyvissä ajoin eli reilusti ennen itse kääntymistä ja jo ennen jarrutusta. Näin toisille tienkäyttäjille jää aikaa havainnoida ja reagoida tilanteeseen. Vilkusta ei ole juurikaan hyötyä enää silloin, kun kädet jo kääntävät rattia, muistuttaa Nieminen ja jatkaa:– Jos yhtään empii, että pitäisikö se vilkku laittaa päälle vai ei, niin silloin kannattaa vilkuttaa. Vilkku ei kulu käytössä, ja suuntamerkkiä saa näyttää mieluummin hiukan enemmän kuin liian vähän.Sujuvasti liikenneympyrässäLiikenneturvan seurantatulos kertoo, että oikeaoppinen liikenneympyrässä ajaminen on suomalaisilla vielä heikommmin hallussa. Suuntamerkin käyttäminen on jokseenkin ainoa tapa varmistaa sujuva ja turvallinen liikkuminen liikenneympyrässä.– Poistuttaessa ympyrästä laitetaan vilkku oikealle heti edellisen poistumisliittymän mentyä. Jos poistuu heti ensimmäisestä liittymästä, kannattaa vilkku laittaa oikealle jo ympyrään tullessa. Näin toimimalla muut liikkujat voivat ennakoida tekemisiäsi hyvissä ajoin, kertaa Nieminen.Isommissa liikenneympyröissä voi myös olla useampia ajokaistoja, jolloin jo kaistaa vaihdettaessa on luonnollisesti näytettävä vilkkua.– Vilkuttamatta jättäminen on karhunpalvelus muille ympyrään tulijoille, ja se myös helposti ruuhkauttaa liikennettä entisestään. Viimeistään näin joulun tienoilla onkin hyvä muistaa lähimmäistä ja käyttää vilkkua aina tarpeen niin vaatiessa, Nieminen kannustaa.Lähde: Liikenneturva Kuvituskuvat: Liikenneturva/Moottorin arkisto Muista edes nämä: Laita vilkku päälle hyvissä ajoin eli jo ennen jarruttamista ja ratin kääntämistä. Liikenneympyrästä poistuessasi vilkuta oikealle heti edellisen liittymän jälkeen. Jos poistut ensimmäisestä liittymästä, kytke vilkku jo ympyrään ajaessasi. Vilkku ei kulu käytössä – jos mietit, pitäisikö vilkuttaa, niin vilkuta. Rajalliset keinot käyttöön Liikenneturvan viime toukokuussa teettämässä kyselyssä selvitettiin suomalaisten suhtautumista liikennerikkomuksiin ja niiden vakavuuteen. Suuntamerkin käyttämättömyyttä piti erittäin tai melko vakavana lähes kaksi kolmesta vastaajasta. – Liikenne on täynnä vuorovaikutusta, mutta keinomme viestiä ovat varsin rajalliset. Yksi näistä keinoista on vilkun käyttäminen. Pakollisen pahan sijasta suuntamerkin näyttämistä voisikin ajatella tekona liikenteen turvallisuuden, sujuvuuden ja toisten liikkujien huomioimisen parantamiseksi, yhteyspäällikkö Marko Nieminen ehdottaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla