29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino Teksti Manu Tuppurainen Kuva Jussi Partanen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Testasimme pyöräilykypärän, jossa on valot, vilkut, jarruvalo sekä myös onnettomuustilanteessa hätäsoittotoiminto. Tekniikka kehittyy, monipuolistuu ja elektroniikka myös halpenee koko ajan. Tämä on mahdollistanut sen, että esimerkiksi pyöräilykypäriin on lisätty jo aikapäiviä sitten esimerkiksi kaiuttimet ja mikrofonit. Se on mahdollistanut, että pyöräillessä on voinut kuunnella musiikkia ja puhua puheluita. Tai yhdistämällä oman kypärän Bluetooth kaverin kypärän Bluetoothiin, pysynyt muodostamaan keskusteluyhteyden tätä kautta. Pyöräillessä kuuluu tuulen suhinaa ja muita ääniä, joten kommunikointi ilman elektronisia apuvälineitä voi olla pyöräillessä joskus hankalaa.Edellä mainitut ovat kuitenkin ehkä hieman turhia ominaisuuksia pyöräilykypärissä. Sen sijaan kaikki pyöräilijän näkyvyyttä edistävät ominaisuudet ovat tervetulleita ominaisuuksia pyöräilijälle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPositiivista kehitystäSe, että pyöräilykypärässä on esimerkiksi taaksepäin punaista valoa näyttävä valo, ei ole enää mikään uusi juttu. Monet pyöräilykypärävalmistajat ovat integroineet niin sanotun punaisen takavalon kypärään. Positiivista on sellainen kehitys, jota Livall on tuonut pyöräilykypäriin. Amerikkalaisyritys on pistänyt pyöräilykypärään edellämainitut ääniominaisuudet, mutta sen lisäksi sen monista kypäristä löytyvät myös vilkut, jarruvalo sekä muun muassa hätäpuhelutoiminto onnettomuuden sattuessa.Livallin mallistosta löytyy useita vilkuilla ja jarruvalolla toimivia kypäriä, joista testasimme EVO21-mallin.EVO21-kypärässä on eteenpäin näkyvä kirkas valonauha ja taaksepäin näkyvä punainen valonauha. Punainen taaksepäin näkyvä valonauha muuttaa väriään eri toimintojen mukaan. Kypärän mukana tulee pyörän ohjaustankoon kiinnitettävä kaukosäädin, jolla esimerkiksi suuntavilkun saa päälle. Tällöin taaksepäin näkyvä punainen valonauha sammuu ja alkaa vilkuttaa joko oikealle tai vasemmalle oranssia valoa valitun suunnan mukaan.Täytyy kuitenkin muistaa, että vilkut eivät näy eteenpäin ja sen vuoksi pyöräilijän on hyvä muistaa käyttää myös suuntamerkkiä. Kädellä näytetty suuntamerkki on aina ensisijainen, kypärä tarjoaa näkyvyyteen vain lisäarvoa.Kypärään on integroitu myös liiketunnistin, joka sytyttää kypärän taakse jarruvalon silloin kun pyöräilijä hidastaa vauhtiaan. Yksinkertaista, mutta nerokasta. Punainen takavalo ei kierrä ihan koko kypärän ympäri, mutta kattaa kuitenkin 270 asteen näkyvyyden kypärän ympärille. Etu valo sulkee ympyrän, kaiken kaikkiaan näkyvyys on siis 360 astetta.Nämä kaikki ominaisuudet ovat erittäin tervetulleita, koska ne parantavat pyöräilijän näkyvyyttä. Huonona puolena valoissa ehkä on se, että päivänvalossa ne eivät ole kovin erottuvat, mutta parempi sekin kuin ei mitään. Hämärällä ja pimeällä sen sijaan niiden erottuminen on hyvää, ja mikä tärkeintä, silloin juuri sitä näkyvyyttä täytyykin lisätä. Esimerkiksi auton lasin takaa näkyvyys voi joskus olla yllättävänkin huono.Kaukosäädin ohjaintankoonPyörän ohjaustankoon kiinnitettävä kaukosäädin on pieni, mutta se on järkevästi muotoiltu. Painikkeita pystyy käyttämään myös hansikkaat kädessä. Livallilla on myös puhelinapplikaatio, jonka kautta vilkut saa toimimaan, jos puhelin on esimerkiksi kiinnitettynä pyörän tankoon.Applikaation kautta pystyy myös tallentamaan esimerkiksi ajosuorituksensa. Applikaatioon saa myös tallennettua hätäyhteystiedon – jos Livall-kypärää käyttävä pyöräilijä joutuu onnettomuuteen, applikaatio ilmoittaa siitä tallennettuun hätäyhteysnumeroon. Vaikka Livall EVO21 on turvallisuuden näkökulmasta erinomainen kypärä, se lisää pyöräilijän näkyvyyttä, siinä on kuitenkin muutamia heikkoja kohtia. Yksi on sen muotoilu, kypärän malli on sellainen, että se ei ainakaan istunut allekirjoittaneen päähän kovinkaan hyvin. Ongelmana lienee kypärän aavistuksen pyöreä muotoilu. Tämä on toki henkilökohtainen asia.Livall-kypärää testattiin syksyllä, jolloin kypärän kanssa piti käyttää jos pipoa, jotta pää ei paleltuisi. Sen vuoksi siitä on vaikea sanoa, että kuinka hyvin ilma vaihtuu kypärän sisällä kuumalla kesäilmalla. Luultavasti heikommin kuin monella muulla pyöräilykypärällä, sillä Livall-kypärän tuuletusaukot näyttävät sellaisilta, että ilma ei virtaa niistä läpi kovin hyvin.Hyvää on kuitenkin kypärän hinta. Tällainen kypärä ei saakkaan olla hinnan kiroissa eikä Livall sitä ole. Kypärän suositushinta on runsaan sadan euron tietämillä ja sitä myydään myös monessa kaupassa noin sadan euron hintaan. Ei siis juurikaan sen kalliimpi kuin mikään muukaan peruspyöräilykypärä. Hyvää ja huonoa Näkyvyys pimeällä Hinta Ominaisuudet Näkyvyys päivänvalolla Istuvuus Tuuletus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Livall EVO21 Koko S, M, L Paino 320 g (koko M) Bluetooth BLE5.0 Akun kesto noin 10 tuntia Akun kapasiteetti 600 mAh Latausportti magneettinen USB Latausaika n. 3 tuntia Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Pyöräily Vertailu: Sähköavusteiset tavarapyörät – lapset ja tavarat tarakalle 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 18.4.2025 Pyöräily Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Full 10.10 – vääntöä sieltä kovemmasta päästä 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 13.9.2024 Testit Testi: Älypuhelin kiinni tiukasti moottoripyörän tai polkupyörän tankoon – magneetilla 7.7.2024 Käyttötesti Sähköpyörän käyttötestin loppuraportti: Canyon Grizl:On -pyörällä ajamista ei haluaisi lopettaa! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?