29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino Teksti Manu Tuppurainen Kuva Jussi Partanen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Testasimme pyöräilykypärän, jossa on valot, vilkut, jarruvalo sekä myös onnettomuustilanteessa hätäsoittotoiminto. Tekniikka kehittyy, monipuolistuu ja elektroniikka myös halpenee koko ajan. Tämä on mahdollistanut sen, että esimerkiksi pyöräilykypäriin on lisätty jo aikapäiviä sitten esimerkiksi kaiuttimet ja mikrofonit. Se on mahdollistanut, että pyöräillessä on voinut kuunnella musiikkia ja puhua puheluita. Tai yhdistämällä oman kypärän Bluetooth kaverin kypärän Bluetoothiin, pysynyt muodostamaan keskusteluyhteyden tätä kautta. Pyöräillessä kuuluu tuulen suhinaa ja muita ääniä, joten kommunikointi ilman elektronisia apuvälineitä voi olla pyöräillessä joskus hankalaa.Edellä mainitut ovat kuitenkin ehkä hieman turhia ominaisuuksia pyöräilykypärissä. Sen sijaan kaikki pyöräilijän näkyvyyttä edistävät ominaisuudet ovat tervetulleita ominaisuuksia pyöräilijälle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPositiivista kehitystäSe, että pyöräilykypärässä on esimerkiksi taaksepäin punaista valoa näyttävä valo, ei ole enää mikään uusi juttu. Monet pyöräilykypärävalmistajat ovat integroineet niin sanotun punaisen takavalon kypärään. Positiivista on sellainen kehitys, jota Livall on tuonut pyöräilykypäriin. Amerikkalaisyritys on pistänyt pyöräilykypärään edellämainitut ääniominaisuudet, mutta sen lisäksi sen monista kypäristä löytyvät myös vilkut, jarruvalo sekä muun muassa hätäpuhelutoiminto onnettomuuden sattuessa.Livallin mallistosta löytyy useita vilkuilla ja jarruvalolla toimivia kypäriä, joista testasimme EVO21-mallin.EVO21-kypärässä on eteenpäin näkyvä kirkas valonauha ja taaksepäin näkyvä punainen valonauha. Punainen taaksepäin näkyvä valonauha muuttaa väriään eri toimintojen mukaan. Kypärän mukana tulee pyörän ohjaustankoon kiinnitettävä kaukosäädin, jolla esimerkiksi suuntavilkun saa päälle. Tällöin taaksepäin näkyvä punainen valonauha sammuu ja alkaa vilkuttaa joko oikealle tai vasemmalle oranssia valoa valitun suunnan mukaan.Täytyy kuitenkin muistaa, että vilkut eivät näy eteenpäin ja sen vuoksi pyöräilijän on hyvä muistaa käyttää myös suuntamerkkiä. Kädellä näytetty suuntamerkki on aina ensisijainen, kypärä tarjoaa näkyvyyteen vain lisäarvoa.Kypärään on integroitu myös liiketunnistin, joka sytyttää kypärän taakse jarruvalon silloin kun pyöräilijä hidastaa vauhtiaan. Yksinkertaista, mutta nerokasta. Punainen takavalo ei kierrä ihan koko kypärän ympäri, mutta kattaa kuitenkin 270 asteen näkyvyyden kypärän ympärille. Etu valo sulkee ympyrän, kaiken kaikkiaan näkyvyys on siis 360 astetta.Nämä kaikki ominaisuudet ovat erittäin tervetulleita, koska ne parantavat pyöräilijän näkyvyyttä. Huonona puolena valoissa ehkä on se, että päivänvalossa ne eivät ole kovin erottuvat, mutta parempi sekin kuin ei mitään. Hämärällä ja pimeällä sen sijaan niiden erottuminen on hyvää, ja mikä tärkeintä, silloin juuri sitä näkyvyyttä täytyykin lisätä. Esimerkiksi auton lasin takaa näkyvyys voi joskus olla yllättävänkin huono.Kaukosäädin ohjaintankoonPyörän ohjaustankoon kiinnitettävä kaukosäädin on pieni, mutta se on järkevästi muotoiltu. Painikkeita pystyy käyttämään myös hansikkaat kädessä. Livallilla on myös puhelinapplikaatio, jonka kautta vilkut saa toimimaan, jos puhelin on esimerkiksi kiinnitettynä pyörän tankoon.Applikaation kautta pystyy myös tallentamaan esimerkiksi ajosuorituksensa. Applikaatioon saa myös tallennettua hätäyhteystiedon – jos Livall-kypärää käyttävä pyöräilijä joutuu onnettomuuteen, applikaatio ilmoittaa siitä tallennettuun hätäyhteysnumeroon. Vaikka Livall EVO21 on turvallisuuden näkökulmasta erinomainen kypärä, se lisää pyöräilijän näkyvyyttä, siinä on kuitenkin muutamia heikkoja kohtia. Yksi on sen muotoilu, kypärän malli on sellainen, että se ei ainakaan istunut allekirjoittaneen päähän kovinkaan hyvin. Ongelmana lienee kypärän aavistuksen pyöreä muotoilu. Tämä on toki henkilökohtainen asia.Livall-kypärää testattiin syksyllä, jolloin kypärän kanssa piti käyttää jos pipoa, jotta pää ei paleltuisi. Sen vuoksi siitä on vaikea sanoa, että kuinka hyvin ilma vaihtuu kypärän sisällä kuumalla kesäilmalla. Luultavasti heikommin kuin monella muulla pyöräilykypärällä, sillä Livall-kypärän tuuletusaukot näyttävät sellaisilta, että ilma ei virtaa niistä läpi kovin hyvin.Hyvää on kuitenkin kypärän hinta. Tällainen kypärä ei saakkaan olla hinnan kiroissa eikä Livall sitä ole. Kypärän suositushinta on runsaan sadan euron tietämillä ja sitä myydään myös monessa kaupassa noin sadan euron hintaan. Ei siis juurikaan sen kalliimpi kuin mikään muukaan peruspyöräilykypärä. Hyvää ja huonoa Näkyvyys pimeällä Hinta Ominaisuudet Näkyvyys päivänvalolla Istuvuus Tuuletus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Livall EVO21 Koko S, M, L Paino 320 g (koko M) Bluetooth BLE5.0 Akun kesto noin 10 tuntia Akun kapasiteetti 600 mAh Latausportti magneettinen USB Latausaika n. 3 tuntia Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 1.6.2025 Matkailu Hollantilainen pyöräilykulttuuri yllätti ensikertalaisen – näin toimii sujuva yhteispeli liikenteessä 23.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: R Raymon Tarok Ultra – suoraan huipulle 16.5.2025 Pyöräily Vertailu: Sähköavusteiset tavarapyörät – lapset ja tavarat tarakalle 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?