21.5.2024

Suuri päivä lähestyy: 28. toukokuuta esitellään kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche 911 hybridivoimalinjalla, ja se on paljon muutakin kuin ekoauto

Hybriditekniikka tulee ennennäkemättömäksi osaksi 911-mallistoa 992-sarjan elinkaaripäivityksen myötä.

Porschen lippulaiva, kruununjalokivi ja peruskivi on pian siirtymässä uuteen vaiheeseen. Uudesta aikakaudesta ei tässä vaiheessa voida puhua, mutta tosiaankin uudesta vaiheesta, sillä ensi kertaa mallin 61-vuotisessa historiassa takapellin alle upotetaan hybriditekniikkaa.

28. toukokuuta eli alle viikon päästä tämän jutun julkaisuhetkestä tiedämme myös, mitä nykyisen 992-sarjan elinkaaripäivitys eli 992.2 tulee pitämään muilta osin sisällään. Eri puolilla maailmaa hyvin erityyppisissä olosuhteissa toteutettu, yli viisi miljoonaa kilometriä kattanut testivaihe on Porschen mukaan kauttaaltaan paketissa, ja nyt vain odotamme lopullista lanseerausta, pienet tiiserit tukenamme.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nürburgringillä todistettu

Melkein minkä tahansa automallinsa mutta erityisesti 911:n testivaiheessa Porsche kertoo antavansa suurimman yksittäisen painoarvon nimenomaan Nürburgringin Nordschleifella saaduille tuloksille. Totta kai myös 992.2 on ajanut Vihreän Helvetin läpi, ja kellottanut kelpo tuloksen.

Samalla tavalla kuin muutama kuukausi sitten Porsche julkisti "salaperäisen" kiinteällä takasiivellä varustetun prototyyppi-Taycanin ennätyksellisen sähköautokierrosajan ja paljasti auton identiteetin vasta myöhemmin Taycan Turbo GT:n muodossa, nyt saamme hybridi-911:n kierrosajan ennen kuin tiedämme juuri mitään teknisiä yksityiskohtia tai edes tarkkaa mallimerkintää.

Joka tapauksessa hybridimallin kierrosaika on erittäin kunnioitettava 7:16.934.

Porsche teki tästä varsin jännittäviä jatkopaljastuksia, sillä se kertoo tiedotteessaan, että sähköavusteinen versio, hybridi, on radalla jopa 8,7 sekuntia nopeampi kuin "edellisen mallin vastaava versio". Tästä ei oikein voi päätellä muuta kuin että kaikki 911 Carrerat tulevat siirtymään 992.2 -päivityksen myötä hybridiaikakauteen.

992.1:ssä Carrera S -versio on tarkoittanut pyöristettynä 7 minuutin ja 25 sekunnin lukemaa. Porschen mainitsemat 8,7 sekuntia tästä pois olisi juuri eikä melkein tiiseripäivityksessä vakiorenkailla mutta kiinteällä takasiivellä varustetun hybridimallin tulos, 7 minuuttia 16 sekuntia ja risat. Tämän perusteella kuvien auton identiteetin voisi arvata olevan 911 Carrera S Hybrid. Kaikki tämä on kuitenkin vain spekulointia 28. toukokuuta asti, jolloin digitaalinen lakana vedetään tämän suuresti odotetun uutuuden päältä pois.

Lähde: Porsche

Luetuimmat