12.9.2023 Ajoneuvot Suzuki Hayabusaan VVT-tekniikka ja lisää tehoa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki on patentoimassa Hayabusan moottorin säädettävän venttiiliajoituksen (VVT), joten uusi tekniikka nähtäneen seuraavan malliuudistuksen yhteydessä. Suzuki toi legendaarisen Hayabusan uudelleen markkinoille vuonna 2021. Sitä edellinen isompi malliuudistus tehtiin kaudeksi 2008, ja ennen kahden vuoden takaista paluuta Hayabusa ehti kadota markkinoilta muutamaksi vuodeksi, kun japanilaisvalmistaja ei hakenut moottorilleen Euro 4- ja Euro 5 -hyväksyntöjä.Kun malli pitkän odotuksen jälkeen palasi kaksi vuotta sitten markkinoille, oli se edelleen yksi markkinoiden tehokkaimmista moottoripyöristä, vaikka aiempi 197 hevosvoiman huipputeho oli tiukentuneiden päästömääräysten takia laskenut 190 hevosvoimaan, ja vääntölukemakin oli samalla pudonnut viidellä newtonmetrillä lukemaan 150.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJulkisuuteen ponnahtaneet patenttipiirrustuksetNyt Hayabusan ystäville on luvassa hyviä uutisia, sillä julkisuuteen on pulpahtanut Suzukin patenttipiirustukset Hayabusan 1340-kuutioisen rivinelosen muuttuvasta venttiiliajoituksesta. Järjestelmän avulla voidaan yhdistää hyvä alakierrosalueen voima suureen huipputehoon vieläpä niin, että päästötkin pysyvät hyvin kurissa.Avainasemassa on, että muuttuvalla ajoituksella venttiilien ”overlap” eli imu- ja pakoventtiilin yhtäaikainen aukioloaika (imuventtiili aukeaa jo ennen kuin pakoventtiili on täysin sulkeutunut) voidaan optimoida kierrosluvun mukaan.Alakierroksilla overlapia on vähemmän ja päästöt pysyvät kurissa, yläkierroksilla suurempi overlap mahdollistaa suuremman huipputehon puristamisen moottorista. Negatiiviset puolet ovat tässä tapauksessa selvästi pienempiä, hieman lisää painoa ja aavistuksen monimutkaisempi rakenne.Samannimistä venttiiliohjausta Suzuki on käyttänyt jo vuodesta 2017 lähtien GSX-R1000R -pyörässä ja vastaavia järjestelmiä myös esimerkiksi Ducati on käyttänyt Diavelin 1260-kuutioisessa V2-moottorissa. Markkinoiden edullisin ja iskutilavuudeltaan pienin muuttuvaa venttiiliajoitusta käyttävä moottoripyörä on Yamahan yksisylinterinen R125 (ja sisarmalli MT-125).Todennäköisesti ei ehdi ensi kesäänSuzuki on jo esitellyt vuoden 2024 Hayabusan uudet värivaihtoehdot, joten VVT-tekniikkaa jouduttaneen odottamaan vuoteen 2025. Patenttipiirustusten mukaan Suzukin järjestelmä ei olisi yksinkertaisimmin toteutettava keskipakovoimalla toimiva, vaan hieman monimutkaisempi sähköhydraulinen järjestelmä, joka samalla olisi helposti muokattavissa eri moottorivariaatioihin sopivaksi.Odotettavissa on, että uudella tekniikalla Hayabusan moottorin teholukema kasvaa 190 hevosvoimasta kakkosella alkavaan lukemaan. Lisäksi Suzukin huhutaan tutkivan vielä myös mahdollisuutta, että pelkän imunokan muuttuvan ajoituksen lisäksi myös pakonokan ajoitus olisi muuttuva, mikä mahdollistaisi vieläkin tarkemman palotapahtuman ja korkean suorituskyvyn yhdistämisen.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Suzuki ja Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Testit Testi: Älypuhelin kiinni tiukasti moottoripyörän tai polkupyörän tankoon – magneetilla 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?