12.9.2023 Ajoneuvot Suzuki Hayabusaan VVT-tekniikka ja lisää tehoa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki on patentoimassa Hayabusan moottorin säädettävän venttiiliajoituksen (VVT), joten uusi tekniikka nähtäneen seuraavan malliuudistuksen yhteydessä. Suzuki toi legendaarisen Hayabusan uudelleen markkinoille vuonna 2021. Sitä edellinen isompi malliuudistus tehtiin kaudeksi 2008, ja ennen kahden vuoden takaista paluuta Hayabusa ehti kadota markkinoilta muutamaksi vuodeksi, kun japanilaisvalmistaja ei hakenut moottorilleen Euro 4- ja Euro 5 -hyväksyntöjä.Kun malli pitkän odotuksen jälkeen palasi kaksi vuotta sitten markkinoille, oli se edelleen yksi markkinoiden tehokkaimmista moottoripyöristä, vaikka aiempi 197 hevosvoiman huipputeho oli tiukentuneiden päästömääräysten takia laskenut 190 hevosvoimaan, ja vääntölukemakin oli samalla pudonnut viidellä newtonmetrillä lukemaan 150.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJulkisuuteen ponnahtaneet patenttipiirrustuksetNyt Hayabusan ystäville on luvassa hyviä uutisia, sillä julkisuuteen on pulpahtanut Suzukin patenttipiirustukset Hayabusan 1340-kuutioisen rivinelosen muuttuvasta venttiiliajoituksesta. Järjestelmän avulla voidaan yhdistää hyvä alakierrosalueen voima suureen huipputehoon vieläpä niin, että päästötkin pysyvät hyvin kurissa.Avainasemassa on, että muuttuvalla ajoituksella venttiilien ”overlap” eli imu- ja pakoventtiilin yhtäaikainen aukioloaika (imuventtiili aukeaa jo ennen kuin pakoventtiili on täysin sulkeutunut) voidaan optimoida kierrosluvun mukaan.Alakierroksilla overlapia on vähemmän ja päästöt pysyvät kurissa, yläkierroksilla suurempi overlap mahdollistaa suuremman huipputehon puristamisen moottorista. Negatiiviset puolet ovat tässä tapauksessa selvästi pienempiä, hieman lisää painoa ja aavistuksen monimutkaisempi rakenne.Samannimistä venttiiliohjausta Suzuki on käyttänyt jo vuodesta 2017 lähtien GSX-R1000R -pyörässä ja vastaavia järjestelmiä myös esimerkiksi Ducati on käyttänyt Diavelin 1260-kuutioisessa V2-moottorissa. Markkinoiden edullisin ja iskutilavuudeltaan pienin muuttuvaa venttiiliajoitusta käyttävä moottoripyörä on Yamahan yksisylinterinen R125 (ja sisarmalli MT-125).Todennäköisesti ei ehdi ensi kesäänSuzuki on jo esitellyt vuoden 2024 Hayabusan uudet värivaihtoehdot, joten VVT-tekniikkaa jouduttaneen odottamaan vuoteen 2025. Patenttipiirustusten mukaan Suzukin järjestelmä ei olisi yksinkertaisimmin toteutettava keskipakovoimalla toimiva, vaan hieman monimutkaisempi sähköhydraulinen järjestelmä, joka samalla olisi helposti muokattavissa eri moottorivariaatioihin sopivaksi.Odotettavissa on, että uudella tekniikalla Hayabusan moottorin teholukema kasvaa 190 hevosvoimasta kakkosella alkavaan lukemaan. Lisäksi Suzukin huhutaan tutkivan vielä myös mahdollisuutta, että pelkän imunokan muuttuvan ajoituksen lisäksi myös pakonokan ajoitus olisi muuttuva, mikä mahdollistaisi vieläkin tarkemman palotapahtuman ja korkean suorituskyvyn yhdistämisen.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Suzuki ja Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 30.11.2024 Moottoripyörät MP-messut ovat ensi vuonna suuremmat kuin koskaan 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan