12.9.2023

Suzuki Hayabusaan VVT-tekniikka ja lisää tehoa?

Suzuki on patentoimassa Hayabusan moottorin säädettävän venttiiliajoituksen (VVT), joten uusi tekniikka nähtäneen seuraavan malliuudistuksen yhteydessä.

Suzuki toi legendaarisen Hayabusan uudelleen markkinoille vuonna 2021. Sitä edellinen isompi malliuudistus tehtiin kaudeksi 2008, ja ennen kahden vuoden takaista paluuta Hayabusa ehti kadota markkinoilta muutamaksi vuodeksi, kun japanilaisvalmistaja ei hakenut moottorilleen Euro 4- ja Euro 5 -hyväksyntöjä.

Kun malli pitkän odotuksen jälkeen palasi kaksi vuotta sitten markkinoille, oli se edelleen yksi markkinoiden tehokkaimmista moottoripyöristä, vaikka aiempi 197 hevosvoiman huipputeho oli tiukentuneiden päästömääräysten takia laskenut 190 hevosvoimaan, ja vääntölukemakin oli samalla pudonnut viidellä newtonmetrillä lukemaan 150.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Julkisuuteen ponnahtaneet patenttipiirrustukset

Nyt Hayabusan ystäville on luvassa hyviä uutisia, sillä julkisuuteen on pulpahtanut Suzukin patenttipiirustukset Hayabusan 1340-kuutioisen rivinelosen muuttuvasta venttiiliajoituksesta. Järjestelmän avulla voidaan yhdistää hyvä alakierrosalueen voima suureen huipputehoon vieläpä niin, että päästötkin pysyvät hyvin kurissa.

Avainasemassa on, että muuttuvalla ajoituksella venttiilien ”overlap” eli imu- ja pakoventtiilin yhtäaikainen aukioloaika (imuventtiili aukeaa jo ennen kuin pakoventtiili on täysin sulkeutunut) voidaan optimoida kierrosluvun mukaan.

Alakierroksilla overlapia on vähemmän ja päästöt pysyvät kurissa, yläkierroksilla suurempi overlap mahdollistaa suuremman huipputehon puristamisen moottorista. Negatiiviset puolet ovat tässä tapauksessa selvästi pienempiä, hieman lisää painoa ja aavistuksen monimutkaisempi rakenne.

Samannimistä venttiiliohjausta Suzuki on käyttänyt jo vuodesta 2017 lähtien GSX-R1000R -pyörässä ja vastaavia järjestelmiä myös esimerkiksi Ducati on käyttänyt Diavelin 1260-kuutioisessa V2-moottorissa. Markkinoiden edullisin ja iskutilavuudeltaan pienin muuttuvaa venttiiliajoitusta käyttävä moottoripyörä on Yamahan yksisylinterinen R125 (ja sisarmalli MT-125).

Todennäköisesti ei ehdi ensi kesään

Suzuki on jo esitellyt vuoden 2024 Hayabusan uudet värivaihtoehdot, joten VVT-tekniikkaa jouduttaneen odottamaan vuoteen 2025. Patenttipiirustusten mukaan Suzukin järjestelmä ei olisi yksinkertaisimmin toteutettava keskipakovoimalla toimiva, vaan hieman monimutkaisempi sähköhydraulinen järjestelmä, joka samalla olisi helposti muokattavissa eri moottorivariaatioihin sopivaksi.

Odotettavissa on, että uudella tekniikalla Hayabusan moottorin teholukema kasvaa 190 hevosvoimasta kakkosella alkavaan lukemaan. Lisäksi Suzukin huhutaan tutkivan vielä myös mahdollisuutta, että pelkän imunokan muuttuvan ajoituksen lisäksi myös pakonokan ajoitus olisi muuttuva, mikä mahdollistaisi vieläkin tarkemman palotapahtuman ja korkean suorituskyvyn yhdistämisen.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Suzuki ja Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat