5.2.2020 Liikenne Syksy näyttää, korotetaanko polttoaineveroja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hallitus pohti ilmastoneuvotteluissaan liikenteen päästöjen vähennystoimia, muttei päättänyt uusista polttoaineverojen korotuksista – liikenteen tiukoista vähennystavoitteista ei silti ole tingitty. Hallitus on sitoutunut siihen, että Suomi on hiilineutraali vuonna 2035 ja hiilinegatiivinen nopeasti sen jälkeen. Se vaatii hallituksen mukaan monenlaisia, samanaikaisia ja ripeitäkin toimia päästöjen vähentämiseksi. Liikenteellä on oma osansa näissä päästötalkoissa.– Ilmastonmuutos on ihmiskunnan suurin uhka. Ilmastonmuutoksen torjuminen sen sijaan on Suomelle mahdollisuus luoda elinvoimaisuutta, kasvua, työllisyyttä ja hyvinvointia. Siirtymä hiilineutraaliin yhteiskuntaan tehdään sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisella tavalla, pääministeri Sanna Marin (sd) arvioi juuri käytyjä ilmastoneuvotteluja.Helsingin Vuosaaressa järjestetyissä hallituksen ilmastoneuvotteluissa ei kuitenkaan vielä tehty liikenteen osalta merkittäviä linjapäätöksiä. Hallituspuolueet ovat hakeneet poliittisesti tulenarkoihin kysymyksiin yhteisiä näkemyksiä, mutta moni asia siirtyy päätettäväksi vasta syksyllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikenteen verotus uusiksiHallitus valmistelee ilmastotavoitetta palvelemaan ns. kestävän verotuksen tiekartan, jonka ensimmäinen vaihe valmistuu syksyyn ja valtionbudjetin kehysriiheen mennessä. Hallituksen on määrä saada syksyksi valmiiksi myös fossiilittoman liikenteen tiekartan, joka on kattava toimenpideohjelma.Veromuutoksilla tulee olemaan suunnitelmissa merkittävä sijansa. Syksyllä on esimerkiksi määrä olla valmiina lakiesitykset täyssähköisten ja muiden vähäpäästöisten autojen työsuhde-etujen verotuksesta.Jotain liikenteen verolinjauksia on kuitenkin jo tehty: hallitus on jo aiemmin päättänyt kiristää fossiilisten liikennepolttoaineiden verotusta elokuun alussa 250 miljoonalla eurolla arvioidun kuluttajahintaindeksin kehityksen mukaisesti. Parafiinisen dieselin 120 miljoonan euron verotuki poistuu asteittain vuosien 2021–2023 aikana.Autoliitto on jo aiemmin tuonut esiin kantanaan, että biopolttoaineiden lisääminen liikennepolttoaineisiin vähentää tehokkaimmalla tavalla olemassa olevan autokannan hiilidioksidipäästöjä. Parafiinisen dieselin veronkiristykset eivät Autoliiton mukaan tue biopolttoaineiden käyttöä.Päästöohjausta verotulot turvatenFossiilittoman liikenteen tiekartan tavoitteena on mahdollistaa ajoneuvojen käyttövoimien uudistamisen ja ajoneuvokannan siirtymisen asteittain kohti nollapäästöisyyttä. Se tarkoittaa liikenteen päästöjen puolittamista vuoteen 2030 mennessä ja hiilivapaata liikenne vuoteen 2045 mennessä.Vähäpäästöisten autojen lisääntyminen on sinänsä valtiovallankin toivoma tavoite, mutta joka hiilidioksidiperustaisena verotustapana samanaikaisesti vähentää valtion autoilusta keräämiä verotuloja. Liikenteen tulevat veromuutokset on tarkoitus toteuttaa, niin että ne tehostavat päästöohjausta mutta turvaavat veropohjan.Ilmastorahasto jo varmaHallitus teki helmikuun alun ilmastoneuvotteluissa päätöksen perustaa ilmastorahasto. Sen perustana on Valtion kehitysyhtiö VAKEn yli kahden miljardin euron pääoma.Uusi rahasto keskittyy ilmastonmuutoksen torjuntaan, digitalisaation edistämiseen sekä teollisuuden vähähiilisyyden vauhdittamiseen. Vähähiiliseen talouteen siirtymiseksi tarvitaan riittäviä panostuksia esimerkiksi kiertotalouden, puhtaan teknologian ratkaisujen sekä energiatehokkuuden kehittämiseksi.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa