21.9.2020

Syksy saapuu: katso Autoliiton vinkit turvalliseen ja mukavaan autoiluun

Autoliiton koulutuspäällikön vinkein ajaminen on turvallista ja miellyttävää myös syksyn sateisilla ja pimeillä ajokeleillä.

Autoilun syksyisenä haasteena on pimeys. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa, että pimeällä ajettaessa korostuu tuulilasin puhtaus ja kunto. Tuulilasi tulisikin puhdistaa huolellisesti myös sisäpuolelta, mielellään noin kerran kuukaudessa.

– Jos vaikuttaa siltä, etteivät pyyhkijänsulat pyyhi toivotulla tavalla, on ne syytä puhdistaa tuulilasinpesunesteellä kostutetulla rievulla tai varta vasten toimenpidettä varten tarkoitetulla sulkapyyhkeellä. Mikäli puhdistaminen ei auta, pitää sulat uusia, Vesalainen vinkkaa.

Ja mikäli tuulilasi vaikuttaa naarmuiselta, kannattaa se vaihtaa uuteen. Pahoin naarmuuntunut tuulilasi saa aikaan heijastumia kuljettajan näkökenttään.

Lasinpesunestettä ei kannata säästellä tuulilasin naarmuuntumisen ehkäisemiseksi.

Lasit puhtaaksi sisäpuolelta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Estä huurtuminen

Auton säilytyspaikalla on olennainen vaikutus sen ikkunoiden huurtumiseen: talli, halli tai katos helpottavat aamuisia liikkeellelähtöjä. Jos autoa on pakko säilyttää ulkona, on auton sisätilojen esilämmitys tehokas keino huurtumisen ehkäisemiseksi. Sisätilanlämmitin sekä polttoainetoiminen lisälämmitin lämmittävät ja kuivaavat auton sisäilmaa.

Vesalainen ottaa esiin, että kun kuljettaja ja matkustajat tulevat valmiiksi lämpimään autoon, ei huurtumista tapahdu yhtä rajusti kuin kylmään autoon tultaessa.

Myös ikkunoiden sisäpinnan säännöllinen puhdistus on tärkeää. Kosteus tarttuu lasiin sitä herkemmin, mitä likaisempi se on.

– Lisäksi lasipinnalla oleva huurre korostaa likaa ja huurre myös poistuu hitaammin likaisesta lasista.

Raitisilmasuodatin vaihtoon

Raitisilmansuodatin tulisi vaihtaa säännöllisesti – mielellään jokaisen huollon yhteydessä. Liian vanha suodatin vettyy ja tukkeutuu, jolloin kosteaa ilmaa kaikkine epäpuhtauksineen puhalletaan autoon sisälle. Myös ilmanottoaukkojen päällä olevat kosteat lehdet, lumi tai jää ovat omiaan lisäämään auton sisätilojen kosteutta. Ne tulisikin aina puhdistaa pois auton päältä huolellisesti.

Tutustu käyttöohjekirjaan

Vesalainen suosittelee autoilijoita tutustumaan oman autonsa käyttöohjekirjaan – hyvästä syystä.

– Siellä on ohjeistettu, miten juuri sinun autosi automaatti-ilmastointi saadaan kytkettyä tehokkaimpaan mahdolliseen huurteenpoistomoodiin. Yleensä tämä onnistuu yhdellä napin painalluksella.

Automaatti-ilmastointi kytkee huurteenpoistoasennossa myös ilmastointilaitteen päälle. Tämä nopeuttaa huurteen poistumista. Joissakin autoissa ovat myös lämmitysvastukset tuulilasissa ehkäisemässä ongelmaa.

Vastaavasti takalasinlämmitin on tehokas tapa poistaa huurre takalasista yhdellä napinpainalluksella – mahdolliset peilienlämmittimet hoitavat saman sivupeilien osalta.

– Mikäli tuntuu, että auton ikkunat ovat koko ajan huurussa eikä helpotusta meinaa löytyä, tulee varmistaa, ettei sisäilmankierto ole vahingossa jäänyt päälle. Sen tarkoitus on estää saastuneen ulkoilman pääsy auton matkustamoon, kun ajetaan tunnelissa tai suurkaupungin ruuhkassa. Jos sisäilman kierto jätetään päälle pidemmäksi aikaa, käytetty ilma paitsi edesauttaa huurtumista, myös väsyttää ja heikentää kuljettajan tarkkaavaisuutta, Vesalainen huomauttaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Säännölliset pesut ja vahaus

Autoon kannattaa Vesalaisen mukaan teettää tai tehdä huolellinen käsinvahaus ennen talven tuloa. Hyvä vahakerros auton päällä säästää maalipintaa ja helpottaa puhtaanapitoa. Auton pesu säännöllisesti pitkin talvea on tärkeää, vaikka se joskus tuntuukin melko turhauttavalta, kun auto kuraantuu heti uudelleen. Tuoreena lika kuitenkin irtoaa helpommin.

Kestopinnoitteen pesu

Säännölliset pesut ehkäisevät myös maali- ja lasipintojen naarmuuntumista: lumen harjaaminen ja jään skrapaaminen kuraisilta pinnoilta naarmuttaa autoa herkästi.

Pimeässä tai sateella huomiovalot eivät riitä

Autoliiton koulutuspäällikkö muistuttaa, että moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajettaessa käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja.

– Pimeässä, hämärässä, sateella tai näkyvyyden ollessa muuten huono, huomiovalot eivät riitä vaan on käytettävä ajovaloja sekä takavaloja, Autoliiton Teppo Vesalainen toteaa.

Käytännössä ajovalojen kytkeminen päälle sytyttää lähes kaikissa moottorikäyttöisissä ajoneuvoissa myös takavalot – kuitenkin takavalojen käyttövelvoitetta haluttiin uudessa tieliikennelaissa selvyyden vuoksi vielä korostaa erikseen.

Kuljettajan onkin syytä tutustua käytössään olevan auton valojen toimintaperiaatteeseen ja selvittää, missä valokatkaisimen asennossa autossa palavat sekä ajovalot että takavalot.

Valot kuljettajan vastuulla

Kuljettajan vastuulla on myös se, että kaikki valot toimivat ja ovat puhtaita.

– Valojen kunnon tarkkailu omatoimisesti korostuu nykyään, kun autojen huoltovälit ovat pidentyneet. Kuljettajan tulisikin päivittäin tarkastaa auton valojen toiminta. Tämä onnistuu näppärästi esimerkiksi peilaamalla näyteikkunan kautta.

Uusimmissa autoissa on myös itsediagnoosijärjestelmiä, jotka kertovat polttimon hajoamisesta. Jos huomaa jonkin polttimoista rikkoontuneen, tulisi se vaihtaa tai vaihdattaa mahdollisimman pian uuteen. Tämä ohje koskee myös seisontavaloja. Jos seisontavalon polttimo on rikki ja ajovalon polttimokin hajoaa, alkaa auto muistuttaa mopoa tai moottoripyörää. Tästä puolestaan aiheutuu ikäviä vaaratilanteita.

Vesalaisen mukaan ei ole laisinkaan hölmöä uusia seisonta-, lähi- ja kaukovalopolttimoja esimerkiksi huollon yhteydessä.

– Tällaisella ennakoivalla huollolla välttää parhaiten tilanteet, että autolla joutuisi ajamaan vajaavaloisena. Mikäli polttimo ehtii hajota ajossa, kannattaa aina uusia molempien puolien polttimot – siis myös ehjä, joka todennäköisesti tulisi tiensä päähän viikon parin kuluttua.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat