23.8.2019 Ajoneuvot Syntynyt digitaaliseksi: Porsche Taycan uudistaa myös sisustan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Porsche Taycan on aivan kulman takana. Nyt tehdas on kertonut tietoja uudesta sisustakonseptista, joka vie tutut ainekset uuteen suuntaan. Vaikka Porschen perhe on askarrellut sähköautojen parissa jo 1900-luvun alkuhetkistä asti, on yhtiön ensimmäinen moderni sähköauto vielä horisontissa. Porsche Taycan esitellään virallisesti syyskuun 4. päivä, mutta saksalaisvalmistaja on jo nyt kertonut yksityiskohtia auton sisustasta.Aivan Mission E -konseptiauton villissä tahdissa ei Taycanissa olla, mutta Porsche sähköauto lupailee silti vievänsä koko merkin kohti digitaalista tulevaisuutta. Toisaalta välissä nähty Mission E Cross Turismo on jo vihjannut Taycanin matkustamosta sangen läheisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnnen kaikkea PorscheValmistaja on tavoitellut uudella 16,8-tuumaisella kaarevalla mittaristonäytöllä leijuvaa efektiä. Mittariston perustyyli on tuttu viime vuosien muista Porscheista. Lasissa on hyödynnetty polarisoivaa suodinta ja oikeaa lasia, jotta mittaristo tulisi toimeen ilman varjostavaa "katosta". Mittaristo muodostaa kojelaudan korkeimman pisteen. Tuttuun tapaan Porsche on tuijotellut vuoden 1963 911:n kojelautaa ja pohtinut, miten yksinkertaisuus ja selkeät vaakalinjat saataisiin tähän päivään. Porschelle uskollisesti käynnistysnappi löytyy kojelaudasta ohjauspyörän vasemmalta puolelta.Mittaristossa on käytössä neljä eri perustilaa. Klassisessa virtamittari korvaa klassisen kierroslukumittarin. Karttatilassa mittariston keskipaikan ottaa luonnollisesti kartta. Täyskartta keskittyy suuremman karttanäkymän näyttämiseen. Lisäksi tarjolla on minimalistinen "Pure", jossa mittaristo näyttää vain nopeuden, liikennemerkit ja mahdollisen navigointinuolen.Mittariston reunalle on siiveikkeisiin sovitettu näppäinpintoina tietyt kuljettajan tarvitsemat toiminnot, kuten muun muassa valot ja alustan toiminta. Tavoitteena on ollut tehdä mittaristosta ohjauspyörää leveämpi alkuperäisen 911:n tavoin. Samalla Porsche on saanut raivattua tilaa keskikonsolista. Perusmallinen ohjauspyörä on korvattavissa 911-henkisellä GT-ohjauspyörällä, joka tuo tutun pyöreän ajotilavalitsimen uusine ajotiloineen Taycaniin. Porsche-fanien kannattaa huomioida myös vaihdevalitsin, joka on 918:n tapaan vipu mittariston kyljessä. Itse vivun design on puolestaan lainattu uudesta 911:sta.Kosketusnäyttöjä kaikilleMonien muiden autojen tavoin Porsche Taycan uskoo keskinäytön osalta kaksiosaiseen designiin. Ylempi näyttö toimii normaalin tietoviihdejärjestelmän 10,9-tuumaisen kosketusnäytön tavoin, mutta valikot on suunniteltu Taycania varten uudelleen. Lisävarustelistalta löytyy mahdollisuus hankkia matkustajalle oma 10,9-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö, jotta apukuski voi esimerkiksi vastata musiikista tai navigoinnista kuljettajan keskittyessä ajamiseen. Näytöt asennetaan saman lasin taakse, jotta niillä saavutettaisiin "mustan paneelin" ilme esimerkiksi Alfa Romeo Giulian tavoin.Lisäksi käytössä on uusi ääniohjausjärjestelmä, joka vastaa "Hey Porsche" -huhuiluun. Järjestelmä vastaa myös kosketuksen ja puheohjauksen yhdistämiseen, eli kartasta klikkaamisen jälkeen autoa voi opastaa "etsi parkkipaikka täältä" -komennolla.Keskitunnelissa on 8,4 tuuman kosketusnäyttö haptisella palautteella, eli näyttö kertoo rekisteröidystä painalluksesta kosketuksella. Ilmastoinnin säätämisen lisäksi näyttö soveltuu käsin kirjoittamiseen esimerkiksi osoitetta etsittäessä.Porsche Taycan on myös ensimmäinen auto, joka tukee Apple Music -musiikkipalvelua suoraan autosta.Kehittäen paremmaksiTaycanin ilmaventtiileissä on luovuttu manuaalisista säätönupeista. Sen sijaan puhalluksen voimakkuus ja suunta valitaan kosketusnäytön kautta. Puhallustiloista "Focused" on suunniteltu äärilämpötiloihin, jolloin ilmavirta puhalletaan suoraan matkustajaa kohti. Maltillisempaan käyttöön uusi "Diffused"-puhallustila, jossa Taycan suorittaa ilmanvaihdon hiljaisesti ja ilman matkustajiin kohdistuvaa vetoa. Mikäli Taycan on varustettu nelialueilmastoinnilla, saavat takamatkustajat oman 5,9-tuumaisen kosketusnäytön ilmavirran ohjaamiseen.Verhoilussa Porsche on jälleen laajentanut palettia. Tarjolla on muun muassa Club Leather "OLEA" -nahkaverhoilu, jossa nahan parkitusprosessissa on käytetty oliivinlehtiä ja nahan ominaisuuksia on korostettu pilvikuvioinnilla.Tarjolla on myös nahattomia sisustavaihtoehtoja. Race-Tex-verhoilumateriaali on laadukasta mikrokuitua, joka koostuu osittain kierrätetystä polyesterista. Race-Texin tuotannon hiilidioksidijalanjälki on vain 20 prosenttia perinteisistä materiaaleista. Lattiamatossa on käyetty Econyl-kuitukierrätettä, joka on tehty muun muassa vanhoista kalaverkoista.Luonnollisesti asiakkailla on valittavana useita erilaisia väriskeemoja ja korostevärejä sisustaa suunniteltaessa, joten uusista materiaalivaihtoehdoista huolimatta maailmassa on muitakin värejä kuin musta.Lähde ja kuvat: PorscheMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa