23.8.2019 Ajoneuvot Syntynyt digitaaliseksi: Porsche Taycan uudistaa myös sisustan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Porsche Taycan on aivan kulman takana. Nyt tehdas on kertonut tietoja uudesta sisustakonseptista, joka vie tutut ainekset uuteen suuntaan. Vaikka Porschen perhe on askarrellut sähköautojen parissa jo 1900-luvun alkuhetkistä asti, on yhtiön ensimmäinen moderni sähköauto vielä horisontissa. Porsche Taycan esitellään virallisesti syyskuun 4. päivä, mutta saksalaisvalmistaja on jo nyt kertonut yksityiskohtia auton sisustasta.Aivan Mission E -konseptiauton villissä tahdissa ei Taycanissa olla, mutta Porsche sähköauto lupailee silti vievänsä koko merkin kohti digitaalista tulevaisuutta. Toisaalta välissä nähty Mission E Cross Turismo on jo vihjannut Taycanin matkustamosta sangen läheisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnnen kaikkea PorscheValmistaja on tavoitellut uudella 16,8-tuumaisella kaarevalla mittaristonäytöllä leijuvaa efektiä. Mittariston perustyyli on tuttu viime vuosien muista Porscheista. Lasissa on hyödynnetty polarisoivaa suodinta ja oikeaa lasia, jotta mittaristo tulisi toimeen ilman varjostavaa "katosta". Mittaristo muodostaa kojelaudan korkeimman pisteen. Tuttuun tapaan Porsche on tuijotellut vuoden 1963 911:n kojelautaa ja pohtinut, miten yksinkertaisuus ja selkeät vaakalinjat saataisiin tähän päivään. Porschelle uskollisesti käynnistysnappi löytyy kojelaudasta ohjauspyörän vasemmalta puolelta.Mittaristossa on käytössä neljä eri perustilaa. Klassisessa virtamittari korvaa klassisen kierroslukumittarin. Karttatilassa mittariston keskipaikan ottaa luonnollisesti kartta. Täyskartta keskittyy suuremman karttanäkymän näyttämiseen. Lisäksi tarjolla on minimalistinen "Pure", jossa mittaristo näyttää vain nopeuden, liikennemerkit ja mahdollisen navigointinuolen.Mittariston reunalle on siiveikkeisiin sovitettu näppäinpintoina tietyt kuljettajan tarvitsemat toiminnot, kuten muun muassa valot ja alustan toiminta. Tavoitteena on ollut tehdä mittaristosta ohjauspyörää leveämpi alkuperäisen 911:n tavoin. Samalla Porsche on saanut raivattua tilaa keskikonsolista. Perusmallinen ohjauspyörä on korvattavissa 911-henkisellä GT-ohjauspyörällä, joka tuo tutun pyöreän ajotilavalitsimen uusine ajotiloineen Taycaniin. Porsche-fanien kannattaa huomioida myös vaihdevalitsin, joka on 918:n tapaan vipu mittariston kyljessä. Itse vivun design on puolestaan lainattu uudesta 911:sta.Kosketusnäyttöjä kaikilleMonien muiden autojen tavoin Porsche Taycan uskoo keskinäytön osalta kaksiosaiseen designiin. Ylempi näyttö toimii normaalin tietoviihdejärjestelmän 10,9-tuumaisen kosketusnäytön tavoin, mutta valikot on suunniteltu Taycania varten uudelleen. Lisävarustelistalta löytyy mahdollisuus hankkia matkustajalle oma 10,9-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö, jotta apukuski voi esimerkiksi vastata musiikista tai navigoinnista kuljettajan keskittyessä ajamiseen. Näytöt asennetaan saman lasin taakse, jotta niillä saavutettaisiin "mustan paneelin" ilme esimerkiksi Alfa Romeo Giulian tavoin.Lisäksi käytössä on uusi ääniohjausjärjestelmä, joka vastaa "Hey Porsche" -huhuiluun. Järjestelmä vastaa myös kosketuksen ja puheohjauksen yhdistämiseen, eli kartasta klikkaamisen jälkeen autoa voi opastaa "etsi parkkipaikka täältä" -komennolla.Keskitunnelissa on 8,4 tuuman kosketusnäyttö haptisella palautteella, eli näyttö kertoo rekisteröidystä painalluksesta kosketuksella. Ilmastoinnin säätämisen lisäksi näyttö soveltuu käsin kirjoittamiseen esimerkiksi osoitetta etsittäessä.Porsche Taycan on myös ensimmäinen auto, joka tukee Apple Music -musiikkipalvelua suoraan autosta.Kehittäen paremmaksiTaycanin ilmaventtiileissä on luovuttu manuaalisista säätönupeista. Sen sijaan puhalluksen voimakkuus ja suunta valitaan kosketusnäytön kautta. Puhallustiloista "Focused" on suunniteltu äärilämpötiloihin, jolloin ilmavirta puhalletaan suoraan matkustajaa kohti. Maltillisempaan käyttöön uusi "Diffused"-puhallustila, jossa Taycan suorittaa ilmanvaihdon hiljaisesti ja ilman matkustajiin kohdistuvaa vetoa. Mikäli Taycan on varustettu nelialueilmastoinnilla, saavat takamatkustajat oman 5,9-tuumaisen kosketusnäytön ilmavirran ohjaamiseen.Verhoilussa Porsche on jälleen laajentanut palettia. Tarjolla on muun muassa Club Leather "OLEA" -nahkaverhoilu, jossa nahan parkitusprosessissa on käytetty oliivinlehtiä ja nahan ominaisuuksia on korostettu pilvikuvioinnilla.Tarjolla on myös nahattomia sisustavaihtoehtoja. Race-Tex-verhoilumateriaali on laadukasta mikrokuitua, joka koostuu osittain kierrätetystä polyesterista. Race-Texin tuotannon hiilidioksidijalanjälki on vain 20 prosenttia perinteisistä materiaaleista. Lattiamatossa on käyetty Econyl-kuitukierrätettä, joka on tehty muun muassa vanhoista kalaverkoista.Luonnollisesti asiakkailla on valittavana useita erilaisia väriskeemoja ja korostevärejä sisustaa suunniteltaessa, joten uusista materiaalivaihtoehdoista huolimatta maailmassa on muitakin värejä kuin musta.Lähde ja kuvat: PorscheMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle