23.8.2019 Ajoneuvot Syntynyt digitaaliseksi: Porsche Taycan uudistaa myös sisustan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen Porsche Taycan on aivan kulman takana. Nyt tehdas on kertonut tietoja uudesta sisustakonseptista, joka vie tutut ainekset uuteen suuntaan. Vaikka Porschen perhe on askarrellut sähköautojen parissa jo 1900-luvun alkuhetkistä asti, on yhtiön ensimmäinen moderni sähköauto vielä horisontissa. Porsche Taycan esitellään virallisesti syyskuun 4. päivä, mutta saksalaisvalmistaja on jo nyt kertonut yksityiskohtia auton sisustasta. Aivan Mission E -konseptiauton villissä tahdissa ei Taycanissa olla, mutta Porsche sähköauto lupailee silti vievänsä koko merkin kohti digitaalista tulevaisuutta. Toisaalta välissä nähty Mission E Cross Turismo on jo vihjannut Taycanin matkustamosta sangen läheisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ennen kaikkea Porsche Valmistaja on tavoitellut uudella 16,8-tuumaisella kaarevalla mittaristonäytöllä leijuvaa efektiä. Mittariston perustyyli on tuttu viime vuosien muista Porscheista. Lasissa on hyödynnetty polarisoivaa suodinta ja oikeaa lasia, jotta mittaristo tulisi toimeen ilman varjostavaa "katosta". Mittaristo muodostaa kojelaudan korkeimman pisteen. Tuttuun tapaan Porsche on tuijotellut vuoden 1963 911:n kojelautaa ja pohtinut, miten yksinkertaisuus ja selkeät vaakalinjat saataisiin tähän päivään. Porschelle uskollisesti käynnistysnappi löytyy kojelaudasta ohjauspyörän vasemmalta puolelta. Mittaristossa on käytössä neljä eri perustilaa. Klassisessa virtamittari korvaa klassisen kierroslukumittarin. Karttatilassa mittariston keskipaikan ottaa luonnollisesti kartta. Täyskartta keskittyy suuremman karttanäkymän näyttämiseen. Lisäksi tarjolla on minimalistinen "Pure", jossa mittaristo näyttää vain nopeuden, liikennemerkit ja mahdollisen navigointinuolen. Mittariston reunalle on siiveikkeisiin sovitettu näppäinpintoina tietyt kuljettajan tarvitsemat toiminnot, kuten muun muassa valot ja alustan toiminta. Tavoitteena on ollut tehdä mittaristosta ohjauspyörää leveämpi alkuperäisen 911:n tavoin. Samalla Porsche on saanut raivattua tilaa keskikonsolista. Perusmallinen ohjauspyörä on korvattavissa 911-henkisellä GT-ohjauspyörällä, joka tuo tutun pyöreän ajotilavalitsimen uusine ajotiloineen Taycaniin. Porsche-fanien kannattaa huomioida myös vaihdevalitsin, joka on 918:n tapaan vipu mittariston kyljessä. Itse vivun design on puolestaan lainattu uudesta 911:sta. Kosketusnäyttöjä kaikille Monien muiden autojen tavoin Porsche Taycan uskoo keskinäytön osalta kaksiosaiseen designiin. Ylempi näyttö toimii normaalin tietoviihdejärjestelmän 10,9-tuumaisen kosketusnäytön tavoin, mutta valikot on suunniteltu Taycania varten uudelleen. Lisävarustelistalta löytyy mahdollisuus hankkia matkustajalle oma 10,9-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö, jotta apukuski voi esimerkiksi vastata musiikista tai navigoinnista kuljettajan keskittyessä ajamiseen. Näytöt asennetaan saman lasin taakse, jotta niillä saavutettaisiin "mustan paneelin" ilme esimerkiksi Alfa Romeo Giulian tavoin. Lisäksi käytössä on uusi ääniohjausjärjestelmä, joka vastaa "Hey Porsche" -huhuiluun. Järjestelmä vastaa myös kosketuksen ja puheohjauksen yhdistämiseen, eli kartasta klikkaamisen jälkeen autoa voi opastaa "etsi parkkipaikka täältä" -komennolla. Keskitunnelissa on 8,4 tuuman kosketusnäyttö haptisella palautteella, eli näyttö kertoo rekisteröidystä painalluksesta kosketuksella. Ilmastoinnin säätämisen lisäksi näyttö soveltuu käsin kirjoittamiseen esimerkiksi osoitetta etsittäessä. Porsche Taycan on myös ensimmäinen auto, joka tukee Apple Music -musiikkipalvelua suoraan autosta. Kehittäen paremmaksi Taycanin ilmaventtiileissä on luovuttu manuaalisista säätönupeista. Sen sijaan puhalluksen voimakkuus ja suunta valitaan kosketusnäytön kautta. Puhallustiloista "Focused" on suunniteltu äärilämpötiloihin, jolloin ilmavirta puhalletaan suoraan matkustajaa kohti. Maltillisempaan käyttöön uusi "Diffused"-puhallustila, jossa Taycan suorittaa ilmanvaihdon hiljaisesti ja ilman matkustajiin kohdistuvaa vetoa. Mikäli Taycan on varustettu nelialueilmastoinnilla, saavat takamatkustajat oman 5,9-tuumaisen kosketusnäytön ilmavirran ohjaamiseen. Verhoilussa Porsche on jälleen laajentanut palettia. Tarjolla on muun muassa Club Leather "OLEA" -nahkaverhoilu, jossa nahan parkitusprosessissa on käytetty oliivinlehtiä ja nahan ominaisuuksia on korostettu pilvikuvioinnilla. Tarjolla on myös nahattomia sisustavaihtoehtoja. Race-Tex-verhoilumateriaali on laadukasta mikrokuitua, joka koostuu osittain kierrätetystä polyesterista. Race-Texin tuotannon hiilidioksidijalanjälki on vain 20 prosenttia perinteisistä materiaaleista. Lattiamatossa on käyetty Econyl-kuitukierrätettä, joka on tehty muun muassa vanhoista kalaverkoista. Luonnollisesti asiakkailla on valittavana useita erilaisia väriskeemoja ja korostevärejä sisustaa suunniteltaessa, joten uusista materiaalivaihtoehdoista huolimatta maailmassa on muitakin värejä kuin musta. Lähde ja kuvat: Porsche Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan