25.2.2017 Liikenne Taivaalla riittää uhkia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka lentäminen on turvallisin tapa matkustaa, on lentoturmilla merkittäviä vaikutuksia. Vaikka viime vuonna kaupallisessa lentoliikenteessä menehtyi 325 ihmistä ja matkustajalennoilla 288 ihmistä, oli vuosi 2016 lentoturvallisuuden kannalta kaikkien aikojen toiseksi paras. Lentäminen on yhä turvallisin tapa matkustaa.1980-luvulla lento-onnettomuuksissa menehtyi keskimäärin 1 378 ihmistä vuodessa, vaikka matkustajien määrä oli vajaa neljäsosa nykyisestä!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuolleiden määrä laskussa1990-luvulla menehtyi keskimäärin 1 240 ihmistä vuodessa, vaikka matkustajien määrä oli vajaa kolmasosa nykyisestä. 2000-luvulla menehtyneiden määrä väheni keskimäärin 864:ään vuodessa matkustajien määrän ollessa noin puolet nykyisestä. Vuodesta 2010 vuoteen 2016 menehtyi keskimäärin 648 henkilöä vuodessa.Uusia uhkiaVaikka viime vuodet ovat olleet lentoturvallisuuden kannalta kaikkein parhaimmat ja suihkukoneiden osalta jopa onnettomuuksien nollavisio on lähellä, on taivaanrantaan noussut uusia, vakavia uhkatekijöitä, joista pahimpia ovat tahalliset teot, terrorismi kriisialueiden yli lennettäessä, puutteet joidenkin lentoasemien turvatarkastuksissa sekä lentäjien väsymys.Vuosien 2014–2016 lentoturmat paljastivat taas uusia uhkatekijöitä, joista otetaan oppia lentoturvallisuuden kohentamiseksi. Onnettomuustutkinnan tavoite on ottaa oppia onnettomuuksista ja läheltä piti -tilanteista, jotta vastaavat tilanteet eivät enää koskaan toistuisi.Onnettomuustutkinnan ainoa tavoite on tulevien onnettomuuksien ja vaaratilanteiden ennalta ehkäiseminen.Turvatarkastuksissa järkyttäviä erojaTurvallisuuden tehostamisen tärkeätä on laittomien ja tahallisten tekojen kuten lentokonekaappausten, itsemurhien ja pommiuhkien ehkäiseminen.Lentoturvallisuuden muutoin parantuessa suureksi uhkatekijäksi ovat nousemassa joidenkin lentoasemien puutteelliset turvatarkastukset. Esimerkiksi Egyptin Sharm-el-Sheikhin ja Somalian Mogadishun lentoasemien toimet joutuivat tarkkailun ja tehostustoimien alle.On valvottava monia asioita, jotka voivat olla ulkoistettu eri yrityksille: maapalvelut, huolinta, matkustajien turvatarkastukset ja matkatavaroiden turvatarkastukset.On selvitettävä, voiko kyseessä olla jopa korruptio tai terroristien soluttautuminen. Viime vuosien lentoturmat tulevat johtamaan maailmanlaajuisiin tarkennuksiin lentoasemien henkilöstön rekrytoinnissa ja valvonnassa sekä lentoasemilla tehtävien turvatarkastusten luotettavuuden parantamisessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKriisialueiden yli lentäminenLentokieltoja määräävät monet eri tahot. YK:n siviili-ilmailujärjestö ICAO määrää yleiset ohjeet. Alueelliset lentoturvallisuusviranomaiset julkaisevat suosituksia. Valtiot päättävät itse ilmatilastaan.Taloudellinen kannustin on suuri, koska valtiot saavat tuloja ylilennoista. Lentoyhtiöt päättävät rajoitusten, suositusten ja omien riskiarvioiden perusteella.Jos epäilee matkakohteen tai -reitin turvallisuutta, on hyvä tarkastaa ulkoministeriön matkustusohjeista, onko alueelle tai sen yli turvallista lentää.Koulutusta tehostettavaTörmäykset maastoon ovat vähentyneet maastovaroituslaitteen ansiosta, Ground Proximity Warning System (GPWS). Sen sijaan poikkeustilanteisiin valmistautumisessa on havaittu koulutuspuutteita.Epästabiilin lähestymisen, heikon kiitotienäkyvyyden, tuulenpuuskan tai muun syyn vuoksi tehtävä ylösveto ennen uutta laskeutumisyritystä on osoittautunut vaikeaksi ja johtanut lukuisiin vaaratilanteisiin ja muutamiin onnettomuuksiin nykyaikaisilla, pitkälle automatisoiduilla koneilla. Yhteistyö ohjaamossa ei ole sujunut aina parhaalla mahdollisella tavalla haastavassa tilanteessa.Viime vuonna Flydubai-yhtiön kone tuhoutui, kun toinen ylösveto epäonnistui. Miehistö ei tunnistanut koneen asentoa oikein ylösvedon aikana, mikä johti virheellisiin ohjausliikkeisiin ja koneen jyrkkään syöksyyn kiitoradalle. Ilmailualalla on havaittu, että ylösvetoon liittyvää koulutusta on tehostettava monissa lentoyhtiöissä.Koulutus tulee yhä vaativammaksi, koska luotettavat ja pitkälle automatisoidut lentokoneet etäännyttävät lentäjät manuaalisesta peruslentämisestä. Manuaalista lentämistä tarvitaan edelleen laskeutumisissa sekä poikkeustilanteissa kuten ylösvedoissa tai automatiikan reistaillessa.Väsymys on kavala vaaraVäsymys, aikaerorasitus ja vuorokausirytmin vaihe vaikuttavat myös lentoturvallisuuteen – etenkin äkillisissä poikkeustilanteissa kun työkuorma on suuri esimerkiksi keskeytetyn lähestymisen ja sitä seuraavan ylösvedon vuoksi tai kun automatiikka tai mittarinäytöt reistailevat.Työvuorojärjestelmään sisältyvissä rajoituksissa on otettava huomioon kaikki väsymykseen vaikuttavat merkittävät tekijät, erityisesti lennettyjen lentojen määrä, aikavyöhykkeiden ylittäminen, valvominen, vuorokausirytmin häiriintyminen, yöaika, sijainti, yhteenlaskettu työaika tietyssä aikajaksossa, tehtävien jako miehistön jäsenten kesken sekä lisättyjen miehistöjen käyttö.Viime vuonna Euroopassa on otettu käyttöön uudet lentotyötä koskevat työ- ja lepoaikamääräykset. Merkittävin muutos on vaatimus FRMS:n (Fatigue Risk Management System) eli väsymyksen hallintajärjestelmän käyttöönotosta. Väsymys on merkittävä osatekijä onnettomuuksissa.Aikaerorasitus ja vuorokausirytmien sekoittuminen vaikuttavat lentoturvallisuuteen sekä ohjaamo- ja matkustamohenkilökunnan terveyteen.Monilla tunnetuilla suurilla lentoyhtiöillä ovat olleet omat väsymyksen hallintajärjestelmät jo vapaaehtoiselta pohjalta. Väsymyksen hallintajärjestelmät ovat tarpeen myös pienissä paikallislentoyhtiöissä ja etenkin virtuaalilentoyhtiöiden pienissä alihankkijayhtiöissä, joissa henkilökunnan lentotunnit ovat lähellä lain sallimaa maksimia, huonoimmissa yhtiöissä jopa ylikin esimerkiksi yhtiön vaikean taloustilanteen vuoksi.Airbus 350 vuodelta 2014Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGermanwings-turman vaikutuksetMaaliskuussa 2015 tapahtuneen Germanwings-lentoturman onnettomuustutkinta on nostanut useita asioita kansainväliseen lentoturvallisuustarkasteluun. Onnettomuuden syntyyn myötävaikuttaneita tekijöitä on arvioitu laajasti Euroopan lentoturvallisuusviraston (EASA) koordinoimissa työryhmissä.On havaittu mm. että parhaat lentoturvallisuutta edistävät käytännöt eivät ole kaikilla lentoyhtiöillä käytössä eikä niitä ole kattavasti viety kansainväliseen ja kansalliseen lainsäädäntöön.Keskeisin syy tapahtuneeseen onnettomuuteen oli lentäjän vakava ja pitkäaikainen psykiatrinen sairaus, joka johti lentäjän ratkaisuun tuhota itsensä ja muut lentokoneessa mukana olleet 149 ihmistä maahan syöksymällä. Lentäjän terveydentila ei täyttänyt lääketieteellisiä kelpoisuusvaatimuksia eikä hänen olisi pitänyt saada lentää.Asiasta tietäneet lääkärit eivät kuitenkaan ilmoittaneet tilanteesta lentoyhtiölle tai ilmailuviranomaiselle, koska Saksassa on yhteiseurooppalaisesta lainsäädännöstä poikkeava tietosuojatulkinta. Muissa maissa vastaava tilanne olisi tullut tietoon ilmailuviranomaiselle ja lentoyhtiölle, jolloin lentoturma olisi vältetty. EASAlla ja Saksassa on käynnissä selvittely toimintatapojen parantamisesta.EASAlla on valmisteilla useita uusia suosituksia, joilla pyritään nykyistä paremmin ehkäisemään liikennelentäjän psykologisesta tai psykiatrisesta soveltumattomuudesta johtuvat vaaratilanteet. Jatkossa lentoyhtiöiden on mm. varmistettava työhöntulovaiheessa lentäjän psykologinen soveltuvuus. Lisäksi lentoyhtiöitä kannustetaan luomaan lentäjien vertaistukiryhmiä, joissa lentäjä voi luottamuksellisesti tuoda esiin ongelmiaan avun saamiseksi. Ilmailulääkärikoulutusta tehostetaan tunnistamaan paremmin psykiatriset terveydentilan muutokset ja arvioimaan niiden merkitystä lentoturvallisuudelle yhteistyössä ilmailuviranomaisen kanssa.EASAlla on suunnitteilla yhteiseurooppalaisen liikennelentäjien lääketieteellistä kelpoisuutta koskevan tietopankin perustaminen. Sen keskeisenä tavoitteena on estää terveydentilaltaan sopimattomaksi arvioidun lentäjän mahdollisuus saada kelpoisuustodistus toiselta ilmailulääkäriltä samasta tai toisesta EASAn jäsenvaltiosta salaamalla terveystietonsa.Ohjaamossa aina kaksi ihmistäGermanwings-tapauksessa Saksan ankara yksityisyydensuoja ajoi lentoturvallisuuden ohi. Perämiehen toistuvat mielenterveysongelmat eivät olleet lentoyhtiön tiedossa.Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA (European Aviation Safety Agency) julkaisi uudet turvasuositukset, joiden mukaan koneen ohjaamossa on oltava aina kaksi henkilöä. Kun kapteeni tai perämies poistuu ohjaamosta (esimerkiksi vessaan), on matkustamohenkilökunnan jäsenen tultava ohjaamoon.Esimerkiksi Finnairilla tämä määräys on ollut voimassa vuosikausia. Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA antoi suosituksen, jota muidenkin yhtiöiden tulee noudattaa. Ohjaamon ovien lukitukseen ei muutoksia, koska ohjaamossa vastedes oltava aina kaksi henkilöä koko lennon ajan.Suosituksiin kuuluvat myös lentäjien entistä tarkempi psykologinen arviointi koulutusvaiheessa ja sen jälkeen sekä entistä tarkempi alkoholin ja huumeiden käytön seuranta – myös pistokokein.Kyberuhkat ilmeisiäNykyajan lentokoneet ovat yhä enemmän tietokoneistettuja ja automatisoituja. Siksi lentokoneen ohjaukseen liittyvien tietokoneiden suojaaminen ulkopuoliselta häirinnältä on tärkeää.Lentokoneiden ohjauslaitteisiin liittyvät tietokoneet ovat täysin erillään lentokoneen matkustamon viihdejärjestelmästä.Monia mietityttää, onko nykyaikaisissa, tietokoneistetuissa lentokoneissa mitään varajärjestelmää sen tapauksen varalta, että tietokoneet pettävät? Ammattilaistason laitteissa kuten matkustajalentokoneissa ohjaukseen liittyvän fly-by-wire -järjestelmän tietokoneita on useita vikaantumisen varalta.Lisäksi koneissa on hätätilanteita varten esimerkiksi mekaaninen varajärjestelmä (esim. A320) tai tietokoneista riippumaton täysin erillinen sähköjärjestelmä (esim. A350). Niiden avulla konetta pystyy hätätilanteessa auttavasti ohjaamaan. Hätätilanteessa sähköä saadaan tarvittaessa alaslaskettavan RAT-potkurin avulla (Ram Air Turbine).Painon säästämiseksi lentoyhtiöt ovat siirtymässä EFB (Electronic Flight Bag) -järjestelmiin, jossa lennon ajantasaiset tiedot siirretään koneeseen iPad- tai PC-tabletilla raskaan paperiaineiston sijasta.Tämän pelättiin olevan turvallisuusuhka, mutta järjestelmä on osoittautunut hyvin toimivaksi. Ammattilaistason tuotteissa suojaukset kyberuhkaa vastaan ovat merkittävästi järeämmät kuin kuluttajatuotteissa. Ilmailukäytössä laitteiden tulee olla sertifioituja. Turvallisuudesta ei tingitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHäirintää lasersäteilläLentokoneiden ja helikoptereiden häirintä laserilla on kasvava riskitekijä lentoliikenteessä. Lasersäteet voivat haitata näkemistä lennon kriittisissä vaiheissa, kuten lentoonlähdön ja laskun aikana tai muutoin matalalla lennettäessä.Laserosoittimet vaikeuttavat lentäjän keskittymistä ja aiheuttavat näköhäiriöitä, kuten väliaikaista sokaistumista, näön hämärtymistä tai jopa pysyviä vaurioita verkkokalvolle. Lentäminen yhä turvallisin tapa matkustaa Traagiset lento-onnettomuudet saavat suuren huomion uutisissa ja sosiaalisessa mediassa. Moni miettii, uskaltaako enää lentää ollenkaan? Kyllä, jos ottaa selvää millä yhtiöllä ja millä alueella lentää. Miksi ilmailu on turvallista? Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu eritteli Trafin Ilma 2016 -seminaarissa hyvän lentoturvallisuuden perusteita seuraavasti: Jokainen lentolaite sertifioidaan ennen kuin se otetaan käyttöön. Jatkuvasti kehitettävät pelisäännöt, joita sitouduttu noudattamaan. Pelisäännöt ovat samat erityisesti Euroopassa, joten kilpailu ei johda ääritilanteisiin. Normaalitoimintaan, poikkeustilanteisiin ja hätätilanteisiin on laadittu toimintamallit. Ilmailun turvallisuutta ja kaikkia sen elementtejä seurataan jatkuvasti: organisaatiota, operointia, lentokonetta, lennonvarmistusta. Ilmailu on aina ollut luonteeltaan vahvasti kansainvälistä ja se edistää turvallisuutta. Henkilöstön koulutus on järjestelmällistä ja ihmisen suorituskyky tunnetaan varsin hyvin. Riskitaso pyritään metodistisesti pitämään alhaisena (SMS, Safety Management System, turvallisuuden hallintajärjestelmä, turvallisuusjohtaminen). Alati kasvava lentoliikenne Lentomatkustajien määrä nousi jälleen uuteen ennätykseen. Vuonna 2016 kaupallisessa lentoliikenteessä matkusti lähes 3,8 miljardia matkustajaa yli 36 miljoonalla lennolla. Se tarkoittaa yli 10,3 miljoonaa lentomatkustajaa ja lähes 100 000 lentoa päivässä. Maailmassa kaupallinen lento lähtee vajaan sekunnin välein. Lentomatkustajien määrä kasvoi kuusi prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Tulevaisuudessa lentoliikenteen kasvu jatkuu. Vuonna 2017 matkustajamäärän kasvuksi arvioidaan 5,1 prosenttia. Se merkitsee 3,96 miljardia matkustajaa vuodessa. Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA arvioi kaupallisen matkustajalentoliikenteen lähes kaksinkertaistuvan vuoteen 2035 mennessä, jolloin arvioidaan kuljetettavan peräti 7,2 miljardia matkustajaa. Ennuste perustuu 3,7 prosentin vuotuiseen kasvuun. Näin voimakas liikenteen kasvu edellyttää lentoturvallisuuden voimakasta edelleen kehittämistä, jotta onnettomuusluvut eivät kasva lentoliikenteen yhä lisääntyessä. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Antti HentinenLähteitä: https://trafi.fi/ilmailu, www.lentoposti.fi, Flight International 17–23 January 2017, Aero International 2/2017, https://aviation-safety.net/, https://avherald.com/, https://en.wikipedia.org/wiki/Manx2_Flight_7100, FOX/National Geographic: Lentoturmatutkinta ”Kolmas kerta epäonnea”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottorin lentoturvallisuussarja Sarjan osat: Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta Lentoliikenteen vuosi 2016 kaikkien aikojen toiseksi turvallisin 14 vinkkiä turvalliseen lentomatkustamiseen Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja