4.2.2025

Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari

Kuva Moottorin arkisto
Taksi_kuvituskuva_8_2022_MJ

Taksiliitto: Taksamittari, kuten myös viranomaisen myöntämä taksiauton tunniste, ovat niin asiakkaan kuin taksiyrittäjän etu.

Taksien käyttö on yhäti kuluttajien kannalta ala, jossa on vielä paljon kohennettavaa. Alan kilpailun avaaminen on tuonut mukanaan lieveilmiöitä, joita on viime vuosien aikana yritetty moneen eri otteeseen paikata. Taksin käyttäjiä on kismittänyt muun muassa taksien saatavuus, taksien ajokäytös, taksiautojen siisteys mutta myös kyytihinnoittelu ja sen ennakoitavuus. On tapauksia, joissa voi puhua ryöstöhinnoittelusta.

Kyytihinnan määräytymiseen ja kyytihinnan perusteiden läpinäkyvyyteen liittyy taksamittari.

Taksiliiton mukaan taksamittari on taksiasiakkaan turva. Alan edusjärjestön mukaan taksamittari, kuten myös viranomaisen myöntämä taksiauton tunniste, ovat niin asiakkaan kuin taksiyrittäjän etu.

– Taksamittari on moneen auton välttämättömään varusteeseen verrattuna pieni kustannus, jolla varmistetaan tasalaatuinen tieto taksiliiketoiminnasta. Se on kertainvestointi, joka maksaa vähemmän kuin ammattikäyttöön rekisteröidyn auton vakuutus kuukaudessa, Taksiliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson kertoo.

– Sovelluskyytien automaattinen rekisteröityminen taksamittariin varmistaa, että auton kaikki ajot on huomioitu yrittäjän liiketoiminnassa. Tällä varmistetaan asiakkaalle reilu ja läpinäkyvä toiminta, myös osa-aikaisesti taksia ajaville.

Jos matkasta sovitaan kiinteä hinta suullisesti tai tilaussovelluksessa, voidaan kyyti rekisteröidä näillä tiedoilla. Päiväkirjaominaisuus säilyy kuitenkin.

Suurimpia kustannuksia alalle tultaessa ovat itse auto, sen renkaat ja ammattiauton vakuutus. Taksiliitto tähdentää, että taksamittari on kertainvestointi, jonka voi siirtää seuraavaan autoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lain korjaussarja valmisteilla

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee parhaillaan hallitusohjelman mukaista lakimuutosta, jonka tavoitteena on vahvistaa kuluttajien luottamusta taksialaan ja kitkeä harmaata taloutta. Kokoomuksen liikenne- ja viestintävaliokuntavastaava Marko Kilpi toivoo taksilainsäädännön korjaussarjaa mahdollisimman pian eduskuntaan.

– Taksialalla on vakavia ongelmia, jotka heikentävät kuluttajien luottamusta ja turvallisuudentunnetta. Taksitolpille pesiytynyt epäterve toiminta pitää saada kuriin, jotta luottamus alaan saadaan palautettua. Vastoin lakeja toimivien taksien toimintaan on puututtava tehokkailla sanktioilla ja valvontaa lisäämällä, Kilpi sanoo.

Kilven mukaan taksiala tarvitsee lisää valvontaa ja sanktioita niille taksialan toimijoille, jotka rikkovat lakeja tai harhaanjohtavat asiakkaita.

– Puutteellisesta taksivalaisimesta ja hintojen merkitsemisestä pitäisi voida määrätä liikennevirhemaksu.

Kaikenlaista taksikuvun alla

Taksiliiton mukaan viranomaisen myöntämä tunniste, värillinen kilpi tai vastaava, kertoo asiakkaalle taksikupua luotettavammin, onko taksitoiminta asianmukaisesti hoidettu.

– On huolestuttavaa, että kaikenlainen toiminta voi jatkua taksikuvun alla. Selkeät tunnisteet ja ajoseuranta taksamittarista auttaisivat monen alaa vaivaavan rikoksen ehkäisyssä ja selvittelyssä, Mickelsson toteaa.

Taksiliitto vieroksuu kansanedustaja Marko Kilven julkituomaa ajatusta ottaa mallia Hollannista, jossa taksitolpalta ja kadulta otettuja takseja säännellään tiukemmin kuin sovelluksen kautta tilattuja takseja. Hollannissa kaikkien taksien on kuuluttava tilausvälitysyhtiöön, kuten meilläkin useat taksiyritykset kuuluvat, mutteivät kaikki.

– Monessa asiassa, kuten luottamuksen palauttamisessa, olemme Kilven kanssa samaa mieltä, mutta keinojen pitää nojautua tietoon ja kokemuksiin alan tämänhetkisestä tilanteesta. Taksamittari ja auton tunniste ovat sekä asiakkaan että oikein toimivan yrittäjän etu.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat