1.6.2023

Tällainen on Fiat Topolino vuosimallia 2023 – voi hellan lutuna!

Sähköisen nelipyörän ranskalaissukujuuret ovat ilmiselvät, mutta sehän poikii oivan anekdootin suoraan esikuvamallin historiasta.

Uusi Fiat Topolino oli odotettu tuoteavaus, sillä italialaisvalmistaja ennakoi taannoin nimen palauttamista kuvioihin lähes seitsemän vuosikymmen tauon jälkeen. Vallankumouksellisen kaupunkiauton viittaa pääseekin kantamaan Citroën Ami, jonka Fiat jakaa omalla tyylillään Stellantis-konsernin kautta.

Tyyli on varsin herttainen, pehmeä ja yltiömakea, kuten odottaa sopi. Keula on personoitu sisarmalleihin nähden Fiat 500:stä lainaavalla koiranpennun ilmeellä pyöreine lamppuineen ja kromipuskurijäljitelmineen. Jopa tunnusomainen keskipokkaus on päätynyt Topolinon "konepeltiin". Muihin söpöyksiin lukeutuvat helmiäisväri, ovien virkaa toimittavat köydenpätkät ja ilmeisesti alkuperäisen tavoin käsin rullattava kangaskatto.

Korin lisäksi Fiatin kevyen sähkönelipyörän tekniikka lainautuu suoraan Amista sekä kolmannesta sisaresta, Opel Rocks Electricistä. Tämä tarkoittaa kuuden kilowatin sähkömoottoria, 5,5 kilowattitunnin akkua, parhaimmillaan noin 70 kilometrin toimintamatkaa ja 45 km/h huippunopeutta. Sisartensa tavoin Topolino tulee olemaan kaikkein eniten kotonaan eteläeurooppalaisten suurkaupunkien keskustoissa, joissa ratin taakse voi päästä jo 14-vuotiaana.

Fiat julkaisi Topolinosta alkuvaiheessa vain yhden kuvan ja lyhyehkön tiedotteen, mutta karamelli etenee todennäköisesti tuotantoon Marokon Kenitrassa Amin ja Rocks Electricin rinnalla lähikuukausina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Italia - Ranska: 1 - 1

Se, että Fiat lainaa uuden Topolinon Ranskasta, on erityisen hauskaa siksi, että alkuperäinen, vuosina 1936 - 1955 valmistettu Fiat 500 Topolino lainattiin Italiasta Ranskan suuntaan. Topolinon sukua käsiteltiin Moottorin Nimi muutettu -juttusarjassa jokin aika sitten. Topolinon ranskalaiskloonin asialla oli tietenkin Simca eli Ranskan Fiat, joka oli perustettu vuonna 1934.

Parin vuoden ajan ennen Topolinoa Fiateista kloonatut Simca-mallit olivat tulleet myyntiin aina vähän italialaisten esikuviensa jälkeen. Tällä kertaa Simca ehti markkinoille kolme kuukautta ennen Fiatia. Näin Simca Cinq (ralliranskaksi lausuttuna [säänk], ja tarkoittaa numeroa viisi) oli hetken aikaa ainoa ja myös ensimmäinen pelkästään Simcan nimellä valmistettu malli.

Fiat Topolino soft top
Auton mallinimi oli virallisesti Fiat 500, ja Topolino oli itse asiassa vain lempinimi. "Topolino" on "Mikki Hiiri" italialaisittain, ja se on tietysti Walt Disneyn tavaramerkkisuojan alainen. Fiat on ratkaissut asian tavalla tai toisella käyttäessään Topolinoa uutuuden virallisena mallinimenä.

Simca Cinq on selvästi jäänyt autoilun historiassa italialaissisarensa varjoon. Siitä huolimatta myös Cinqillä on ollut omat hetkensä autohistorian näyttämöllä. Esimerkiksi Tintti -sarjakuvateoksessa ”Tintti ja seitsemän kristallipalloa” poliisin tarkastuspisteelle saapuu kaksi autoa, joista toinen on ihan selvästi Simca Cinq. Sarjakuvan belgialainen luoja Hergé on näet piirtänyt Topolinolle kromatun puskurin, mikä tekee siitä Cinqin.

Fiat 500 Topolino oli hyvin edistyksellinen pikkuauto, ja monen mielestä koko kaupunkiauto-käsitteen esikuva. Kuvittele 30-luvun pikkuautossa nestejarrut kaikilla pyörillä, erillisjousitus edessä, nelivaihteinen laatikko ja 12 voltin sähköjärjestelmä. Nelisylinterinen 570-kuutioinen bensiinimoottori tuotti 13 hevosvoiman tehon. Auto kulki 85 km/h - 40 km/h kovempaa kuin kaimansa 87 vuotta myöhemmin.

Lähde: Fiat Kuvat: Fiat, Opel, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat