24.10.2018 Matkailu Tallink laivakaupoilla – ostoslistalla Itämeren ympäristöystävällisin laiva Helsinki–Tallinna-reitille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rakennushankkeen arvo on noin 250 miljoonaa euroa ja uusi laiva rakennetaan Rauman telakalla Suomessa. Tallink-konserni kertoo allekirjoittaneensa Rauma Marine Constructions Oy:n kanssa aiesopimuksen uuden Shuttle-pikalaivan rakentamisesta Itämeren suosituimmalle Helsingin ja Tallinnan väliselle reitille. Laivahankkeen arvoksi kerrotaan noin 250 miljoonaa euroa ja uusi laiva rakennetaan Rauman telakalla Suomessa. Sen arvioidaan valmistuvan vuoden 2020 loppuun mennessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi monipolttoainemoottoreilla varustettu laiva käyttää pääpolttoaineena nesteytettyä maakaasua LNG:tä ja sen suunniteltu matkustajamäärä on 2800. Uuden laivan rakentamisessa hyödynnetään viimeisintä teknologiaa ja innovatiivisimpia tarjolla olevia ratkaisuja. Tilaaja kertoo tavoitteekseen Itämeren energiatehokkaimman ja ympäristöystävällisimmän laivan rakennuttamisen. – Tallink-konserni on vuosikymmenien ajan panostanut Helsinki–Tallinna-reitin kehitykseen. Lanseerasimme yli 10 vuotta sitten shuttle-konseptin näiden kahden pääkaupungin välille, tarjoten säännöllistä ympärivuotista laivaliikennettä ja tuoden maita lähemmäksi toisiaan. Haluamme jatkossakin olla kehittämässä ja parantamassa palvelujamme. Megastar oli meille ensimmäinen suuri harppaus eteenpäin ja tämä uusi laiva tulee olemaan meille erittäin tärkeä saavutus, sanoo toimitusjohtaja Paavo Nõgene. Uusia risteilykohteita kesäkaudelle Tallink kertoo myös laajentavansa kohdetarjontaansa kesällä 2019. Risteilylaiva Silja Europa tekee yhteensä seitsemän erikoisristeilyä; neljä Visbyhyn, kaksi Riikaan ja yksi risteily uuteen kohteeseen Maarianhaminaan. Kaikki erikoisristeilyt toteutetaan ”päivä kohteessa” –periaatteella, siten että matkustajat viettävät laivalla kaksi yötä ja perillä kohteessa yhden kokonaisen päivän. Viimeistelyä vaille valmis sopimus – Olemme myös erittäin iloisia siitä, että laiva rakennetaan suomalaisella telakalla, jolloin se tarjoaa merkittävän työllistävän vaikutuksen useille suomalaisille ja virolaisille yrityksille ja alihankkijoille. Tallink-konserni kehittyy jatkuvasti, ja päätös uuden laivan rakentamisesta on yksi todiste siitä. Jatkamme vahvaa kasvua ja kehitämme palvelujamme, joista tulevaisuudessa kerromme lisää, Nõgene lisää. Laivahankkeen työllistäväksi vaikutukseksi on ilmoitettu 1 500 henkilötyövuotta. – Olemme erittäin tyytyväisiä, että raumalainen laivanrakennusperinne Tallinkin kanssa saa jatkoa nyt RMC:n ja uuden aluksen myötä. On hienoa saada aiesopimus aikaiseksi vanhojen ystävien kanssa, jotka ovat aina arvostaneet raumalaista laivanrakennusta. Pääsemme hyödyntämään pitkää kokemustamme ja kehittämään osaltamme Suomen ja Viron välistä laivaliikennettä entistä ympäristöystävällisempään suuntaan, RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa sanoo. Konsernin aluksia on rakennettu Rauman telakan historiassa yhteensä neljä ja niiden lisäksi kaksi alusta on suunniteltu Raumalla. Edellinen Raumalla rakennettu alus, artikkelin kuvituskuvassa näkyvä Baltic Queen, valmistui 2009 ja liikennöi nykyään Tallinna–Tukholma-reitillä. Seuraavien kuukausien aikana Tallink-konserni ja RMC työskentelevät viimeistelläkseen lopullisen laivasopimuksen ja rahoitusjärjestelyt. Lähde ja kuvituskuva: Tallink Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous