15.10.2020 Ajoneuvot Taloyhtiöt herätys – sähköautojen latauspaikkojen toteutukseen tehotukea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehokannustimella avustusta voi saada 55 prosenttia toteutuneista kustannuksista, enintään 90 000 euroa. Taloyhtiöissä on syytä herätä ja aloittaa sähköautojen latausmahdollisuuksien hankekartoitus ajoissa. Autonkäyttäjät haluavat ladata sähköautojaan ja lataushybridejään mieluiten oman kodin pysäköintipaikalla – yleisimmin yön tunteina.Latauspaikkoja on taloyhtiöissä kuitenkin vielä niukasti, mutta haasteena on, että niiden rakentaminen voi vaatia aikaa ja merkittäviä rakennustöitä esimerkiksi sähköjärjestelmien vahvistamiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyARAlta merkittävää avustustaLatausinfran parantamiseen saa ARAn avustusta. Avustus on tarkoitettu asuinrakennuksen omistaville yhteisöille kuten taloyhtiöille ja vuokrataloyhteisöille sekä niiden omistamille pysäköintiyhtiöille. Vuonna 2020 avustuksen suuruus on 45 prosenttia toteutuneista kustannuksista, enintään 90 000 euroa.Tehokannustimella avustusta voi saada 55 prosenttia, jos vähintään puolella paikoista voi ladata 11 kW tai suuremmalla teholla. Ensi vuoden avustusmäärät eivät ole vielä tiedossa, mutta todennäköisesti ne ovat samaa suuruusluokkaa.Kysely asukkaille tarpeenKun asukkaiden kiinnostus latauspisteiden hankintaan on selvitetty esimerkiksi kyselyllä, kannattaa aloittaa parkkipaikkojen sähköjärjestelmän kartoitus sähköalan ammattiliikkeen toimesta. Liikkeitä kannattaa kilpailuttaa ja lähettää tarjouspyyntö useammalle sähköasennusliikkeelle.Selvitettäviä asioita ovat muun muassa sähköliittymän mitoitus ja sähkökeskuksen kapasiteetti, joiden on riitettävä latauspisteiden sähkönsyöttöön. Lisäksi on selvitettävä latauspisteiden kaapelointi, teho ja malli. On myös päätettävä latausjärjestelmän älykkyyden taso (kuormanhallinta), millä voi vaikuttaa sähköliittymän sähköenergian ja sähkönsiirron perusmaksujen hintaan.Hankekartoituksen voi tilata isännöitsijä, huoltoyhtiö, tai taloyhtiön edustaja.Autopaikan omistajuus vaikuttaaTaloyhtiöiden päätöksenteko on monipolvista. Mikäli autopaikat ovat taloyhtiön hallinnassa, hankkeen kustannukset voidaan jakaa yhtiöjärjestyksen vastikeperusteella kaikkien osakkeenomistajien kesken, jos uudistuksella kiinteistö saadaan vastaamaan ajankohdan tavanmukaisia vaatimuksia ja osakkeenomistajan maksuvelvollisuus pysyy kohtuullisena.Jos autopaikat ovat osakkeenomistajien hallinnassa ja hankkeesta tulee merkittävää hyötyä vain heille, voi taloyhtiön yhtiökokous päättää enemmistöpäätöksellä, että vastiketta hankkeen kustannuksista maksavat vain näiden autopaikkojen osakkeenomistajat. Tähän tarvitaan niin sanottu tuplaenemmistöpäätös, (AOYL 6:32.5) eli tarvitaan myös autopaikkaosakkeenomistajien yhtiökokouksen päätös, jossa enemmistön tulee olla hankkeen kannalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLadattavien autojen katras kasvaaLadattavien autojen eli lataushybridien ja täyssähköautojen valikoima laajenee ja kysyntä kasvaa. Syyskuussa 2020 ladattavien henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä kasvoi lähes 24 prosenttiin.Kasvun taustalla on ladattavien autojen laajentunut mallivalikoima ja parantunut saatavuus sekä hankintakannustimet ja veroedut. Ladattavien autojen osuus on tammi–syyskuun 2020 aikana ollut Suomessa noin 17 prosenttia. Eräs lataussavotta: Aikaa palaa kuukausikaupalla Latauspisteiden tarveselvitykseen, hankekartoitukseen, tarjouspyyntöihin, kilpailutukseen ja tarjousten valintaan kuluu yllättävän paljon aikaa. Esimerkkinä neljän taloyhtiön omistama parkkiyhtiö, jonka pysäköintiluolassa on satakunta autopaikkaa, jotka ovat osakkaiden hallinnassa. Ennen hankekartoituksen konkreettista aloitusta latauspiste-asiasta keskusteltiin pari vuotta. Luolan sähkönsyöttöjärjestelmää täytyy vahvistaa merkittävästi latauspisteitä varten. Kun ARAn avustukset kohenivat tänä vuonna, asia nytkähti viimein eteenpäin. Viime kesänä jokaisesta taloyhtiöstä valittiin henkilö työryhmään, jonka vetäjän toimesta tarjouspyynnöt lähetettiin neljälle sähköalan yritykselle. Kolmelta saatiin perusteellinen vastaus. Työryhmä kävi tutustumassa erääseen taloyhtiöön, johon latausinfra oli jo rakennettu. Kolmea tarjousta tarkennettiin yhteismitallisiksi katselmuksella ja neuvottelulla paikan päällä. Valitun tarjouksen perusteella saatiin selville hankkeen tarkat kustannukset ja sen jälkeen lähetettiin yksityiskohtainen kysely asukkaille. Asia päätetään kunkin neljän taloyhtiön yhtiökokouksissa sekä parkkiyhtiön yhtiökokouksessa lähiaikoina ja sitten päästään vihdoin hankkeen käynnistämiseen ja ARA-tuen hakemuksen lähettämiseen. Mikäli kyseessä on isompi taloyhtiö tai sen omistama parkkiyhtiö, latauspistehankkeen tarvekyselyyn, hankkeen kilpailuttamiseen ja päätöksentekoon kuluu aikaa kuukausikaupalla. Projekti kannattaa aloittaa mahdollisimman pian, koska latauspisteiden tarve tulee nopeasti kasvamaan ja ARA-avustusta on vielä saatavana. Timo Turkula Lue lisää Latauspistetukeen huomattava korotus – Kiinteistöliitto toivoo taloyhtiöiden selvittävän tukimahdollisuuksia Sähköautojen latauspaikka entistä useamman taloyhtiön kärkiaie ARA myöntää taloyhtiöille avustusta sähköautojen latauspisteitä varten Teksti: Timo Turkula Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla