15.10.2020 Ajoneuvot Taloyhtiöt herätys – sähköautojen latauspaikkojen toteutukseen tehotukea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehokannustimella avustusta voi saada 55 prosenttia toteutuneista kustannuksista, enintään 90 000 euroa. Taloyhtiöissä on syytä herätä ja aloittaa sähköautojen latausmahdollisuuksien hankekartoitus ajoissa. Autonkäyttäjät haluavat ladata sähköautojaan ja lataushybridejään mieluiten oman kodin pysäköintipaikalla – yleisimmin yön tunteina.Latauspaikkoja on taloyhtiöissä kuitenkin vielä niukasti, mutta haasteena on, että niiden rakentaminen voi vaatia aikaa ja merkittäviä rakennustöitä esimerkiksi sähköjärjestelmien vahvistamiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyARAlta merkittävää avustustaLatausinfran parantamiseen saa ARAn avustusta. Avustus on tarkoitettu asuinrakennuksen omistaville yhteisöille kuten taloyhtiöille ja vuokrataloyhteisöille sekä niiden omistamille pysäköintiyhtiöille. Vuonna 2020 avustuksen suuruus on 45 prosenttia toteutuneista kustannuksista, enintään 90 000 euroa.Tehokannustimella avustusta voi saada 55 prosenttia, jos vähintään puolella paikoista voi ladata 11 kW tai suuremmalla teholla. Ensi vuoden avustusmäärät eivät ole vielä tiedossa, mutta todennäköisesti ne ovat samaa suuruusluokkaa.Kysely asukkaille tarpeenKun asukkaiden kiinnostus latauspisteiden hankintaan on selvitetty esimerkiksi kyselyllä, kannattaa aloittaa parkkipaikkojen sähköjärjestelmän kartoitus sähköalan ammattiliikkeen toimesta. Liikkeitä kannattaa kilpailuttaa ja lähettää tarjouspyyntö useammalle sähköasennusliikkeelle.Selvitettäviä asioita ovat muun muassa sähköliittymän mitoitus ja sähkökeskuksen kapasiteetti, joiden on riitettävä latauspisteiden sähkönsyöttöön. Lisäksi on selvitettävä latauspisteiden kaapelointi, teho ja malli. On myös päätettävä latausjärjestelmän älykkyyden taso (kuormanhallinta), millä voi vaikuttaa sähköliittymän sähköenergian ja sähkönsiirron perusmaksujen hintaan.Hankekartoituksen voi tilata isännöitsijä, huoltoyhtiö, tai taloyhtiön edustaja.Autopaikan omistajuus vaikuttaaTaloyhtiöiden päätöksenteko on monipolvista. Mikäli autopaikat ovat taloyhtiön hallinnassa, hankkeen kustannukset voidaan jakaa yhtiöjärjestyksen vastikeperusteella kaikkien osakkeenomistajien kesken, jos uudistuksella kiinteistö saadaan vastaamaan ajankohdan tavanmukaisia vaatimuksia ja osakkeenomistajan maksuvelvollisuus pysyy kohtuullisena.Jos autopaikat ovat osakkeenomistajien hallinnassa ja hankkeesta tulee merkittävää hyötyä vain heille, voi taloyhtiön yhtiökokous päättää enemmistöpäätöksellä, että vastiketta hankkeen kustannuksista maksavat vain näiden autopaikkojen osakkeenomistajat. Tähän tarvitaan niin sanottu tuplaenemmistöpäätös, (AOYL 6:32.5) eli tarvitaan myös autopaikkaosakkeenomistajien yhtiökokouksen päätös, jossa enemmistön tulee olla hankkeen kannalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLadattavien autojen katras kasvaaLadattavien autojen eli lataushybridien ja täyssähköautojen valikoima laajenee ja kysyntä kasvaa. Syyskuussa 2020 ladattavien henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä kasvoi lähes 24 prosenttiin.Kasvun taustalla on ladattavien autojen laajentunut mallivalikoima ja parantunut saatavuus sekä hankintakannustimet ja veroedut. Ladattavien autojen osuus on tammi–syyskuun 2020 aikana ollut Suomessa noin 17 prosenttia. Eräs lataussavotta: Aikaa palaa kuukausikaupalla Latauspisteiden tarveselvitykseen, hankekartoitukseen, tarjouspyyntöihin, kilpailutukseen ja tarjousten valintaan kuluu yllättävän paljon aikaa. Esimerkkinä neljän taloyhtiön omistama parkkiyhtiö, jonka pysäköintiluolassa on satakunta autopaikkaa, jotka ovat osakkaiden hallinnassa. Ennen hankekartoituksen konkreettista aloitusta latauspiste-asiasta keskusteltiin pari vuotta. Luolan sähkönsyöttöjärjestelmää täytyy vahvistaa merkittävästi latauspisteitä varten. Kun ARAn avustukset kohenivat tänä vuonna, asia nytkähti viimein eteenpäin. Viime kesänä jokaisesta taloyhtiöstä valittiin henkilö työryhmään, jonka vetäjän toimesta tarjouspyynnöt lähetettiin neljälle sähköalan yritykselle. Kolmelta saatiin perusteellinen vastaus. Työryhmä kävi tutustumassa erääseen taloyhtiöön, johon latausinfra oli jo rakennettu. Kolmea tarjousta tarkennettiin yhteismitallisiksi katselmuksella ja neuvottelulla paikan päällä. Valitun tarjouksen perusteella saatiin selville hankkeen tarkat kustannukset ja sen jälkeen lähetettiin yksityiskohtainen kysely asukkaille. Asia päätetään kunkin neljän taloyhtiön yhtiökokouksissa sekä parkkiyhtiön yhtiökokouksessa lähiaikoina ja sitten päästään vihdoin hankkeen käynnistämiseen ja ARA-tuen hakemuksen lähettämiseen. Mikäli kyseessä on isompi taloyhtiö tai sen omistama parkkiyhtiö, latauspistehankkeen tarvekyselyyn, hankkeen kilpailuttamiseen ja päätöksentekoon kuluu aikaa kuukausikaupalla. Projekti kannattaa aloittaa mahdollisimman pian, koska latauspisteiden tarve tulee nopeasti kasvamaan ja ARA-avustusta on vielä saatavana. Timo Turkula Lue lisää Latauspistetukeen huomattava korotus – Kiinteistöliitto toivoo taloyhtiöiden selvittävän tukimahdollisuuksia Sähköautojen latauspaikka entistä useamman taloyhtiön kärkiaie ARA myöntää taloyhtiöille avustusta sähköautojen latauspisteitä varten Teksti: Timo Turkula Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous