11.10.2024

Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla

Kuva Volkswagen

Eurooppaan asti venytetty mallinimi Tayron korvaa Tiguan Allspacen Tiguanin uudessa sukupolvessa.

Volkswagen laajentaa odotetusti Euroopassa katumaastureidensa eli T:llä alkavien malliensa tarjontaa tuomalla kokoluokassa Tiguanin ja Touaregin väliin uutuusmalli Tayronin.

Näitä T:llä alkavia Volkkareita on tosiaan useita eri kokoisia ja -näköisiä, tosin Kiinassa vielä reilusti enemmän kuin täällä Euroopassa. Kiinan markkinoilla mallinimi Tayron on ollut olemassa jo aiemmin, mutta tässä Euroopan Tayronissa on kyse eurooppalaisesta tuotteesta, joka on teknisesti hyvin lähellä Tiguanin tuoretta kolmatta sukupolvea.

Vaikka Volkswagen teki Tiguanin seitsenpaikkaisesta versiosta tällä tavalla oman mallinsa, on Tayron pääasiassa uuden sukupolven malliversio edellispolven Tiguan Allspacesta. Niin asia on ainakin yksinkertaisinta käsittää. Toki Tiguanissa ja Tayronissa on huomattavasti enemmän esimerkiksi ulkonäöllisiä eroavaisuuksia kuin edellisen polven Tiguanissa ja Tiguan Allspacessa.

Tästä voit verrata Tiguania ja Tayronia itse:

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

23,1 senttimetriä lisää

Tayron on siis venytetty versio jo tutummaksi tulleesta ja myynnissä olevasta kolmannen sukupolven Tiguanista. Tayron on tehty venyttämällä Tiguania 23,1 senttimetrillä. Tiguaniin nähden venytetyt kohdat näyttävät löytyvän takaoven alueelta sekä taka-akselin takaa eli tyypillisistä paikoista. Kokonaispituutta löytyy 4,8 metriä.

Venytyksellä Tayroniin on saatu huomattavasti lisää tilaa Tiguaniin verrattuna. Tayronissa on ensinnäkin 885 litran tavaratila, missä on 198 litraa ekstraa Tiguaniin nähden. Toisaalta lisäsenttimetrit mahdollistavat myös kolmannen penkkirivin, ja Tayronia tullaan myymään sekä viisi- että seitsenpaikkaisena. Huippulukemat koskevat tosin muita kuin lataushybridiversioita, joissa akku syö tavaratilasta 18 litran siivun, ja poistaa mahdollisuuden seitsenpaikkaisuuteen.

Etupenkeistä eteenpäin Tiguan ja Tayron ovat sisätiloiltaan varsin samanlaisia. Kojelauta koostuu joko 12,9- tai 15-tuumaisesta keskinäytöstä sekä 10,25 tuuman digitaalimittaristosta. Joissain vastaavaa kojelautaa hyödyntävissä Kiinan-malleissa on nähty jopa etumatkustajan näyttö, mutta sitä me eurooppalaiset emme myöskään Tayroniin saa. Sen sijaan Tayron haluaa erottua muun muassa Tiguanista kojelaudan fiinillä valaistulla somiste-elementillä, jonka saa myös puisena.

Kirjavasti voimalinjoja

Kuten Tiguaniin ja muuhun perheeseen, myös Tayroniin tulee saamaan runsaan kattauksen voimalinjoja. Tässä ensijulkistusvaiheessa tiedämme kevythybridibensiineistä, bensiineistä ilman starttigeneraattoria, lataushybridibensiineistä sekä dieseleistä. Kaikkia näitä yhdistää alustavasti DSG-kaksoiskytkinautomaatti standardina.

Homma lähtee käyntiin 110 kilowatin eli 150 hevosvoiman 1,5-litraisella kevythybridibensiinillä. Myös kaksi väkevämpää bensiinimoottoria ilman starttigeneraattoria on tulossa saataville.

Seuraavana vastaan tulee kaksi lataushybridiversiota eli Volkswagenin kielellä eHybridiä. Niistä ensimmäinen tuottaa 150 kilowattia eli 204 hevosvoimaa, kun taas tehokkaampi on 200 kilowatin eli 272 hevosvoiman arvoinen. 19,7 nettokilowattitunnin akusto mahdollistaa lataushybrideissä yli 100 kilometrin kantaman pelkällä sähköllä.

Loisteliaaksi lopuksi tarjolle on tulossa kaksi dieselvaihtoehtoa, joista väkevämpi on aina nelivetoinen ja 142 kilowatin eli 193 hevosvoiman tehoinen. Tässä on yksi markkinoiden parhaista vaihtoehdoista asuntovaunun tai muun kookkaan perävaunun vetäjälle, sillä suurin sallittu jarrullinen vetomassa on tällä tehokkaimmalla dieselillä peräti 2 500 kiloa.

Tayronille läheinen sukulaismalli Škoda Kodiaq kuuluu myös sen oleellisimpiin kilpailijoihin markkinoilla. Kodiaqilla on myös yhtä laaja voimalinjatarjonta. Seat Tarraco on ollut Tayronin edeltäjän, Tiguan Allspacen hyvin läheinen sisarmalli, mutta Seat on ilmoittanut luopuvansa tästä lippulaivamaasturistaan. Muita vastaavia seitsenpaikkaisia kilpailijamalleja Volkswagen Tayronin edustamassa luokassa ovat ainakin Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Peugeot 5008 sekä tuore Mazda CX-80.

Lähde: Volkswagen

Kommentoi artikkelia