25.10.2024 Autoilu Talven nopeusrajoitukset käyttöön 29.10. mennessä Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maanteillä nopeusrajoitukset lasketaan pääosin 80 km/h, moottoriteillä nopeusrajoitukset laskevat 100 km/h. Maanteillä siirrytään talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoituksiin. Maanteillä nopeusrajoitukset lasketaan pääosin 80 kilometriin tunnissa, joillakin tieosuuksilla 70 kilometriin tunnissa. Moottoriteillä nopeusrajoitukset laskevat 100 kilometriin tunnissa. Fintraffic voi kuitenkin pitää vaihtuvien nopeusrajoitusten moottoriteillä tätä korkeammat rajoitukset voimassa marraskuun loppuun asti, jos sää- ja keliolot sen sallivat.Ely-keskukset tekevät alueelliset päätökset talvikauden nopeusrajoituksista. Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset otetaan käyttöön koko maassa tiistaihin 29.10. mennessä. Pääasiallinen vaihtopäivä on perjantai 25.10., mutta nopeusrajoitusmerkkien vaihdot voi aloittaa jo keskiviikkona 23.10. mikäli paikalliset olosuhteet sitä edellyttävät.Väylävirasto toteaa, että alennetut rajoitukset parantavat liikenneturvallisuutta, kun siirrytään vuoden pimeimpään aikaan.– Tien korkea turvallisuustaso tai pienet liikennemäärät mahdollistavat joitakin poikkeuksia talvirajoitusten pääsääntöihin. Esimerkiksi sadan kilometrin nopeusrajoitus voi jäädä voimaan maanteillä, joissa ajosuunnat on erotettu toisistaan kaiteella, tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta taustoittaa.Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset pienentävät Väyläviraston mukaan merkittävästi onnettomuusriskiä, joka muuten kohoaisi pimeällä kaksinkertaiseksi ja liukkaalla moninkertaiseksi verrattuna päivänvalossa ja sulalla kelillä ajamiseen. Kesäajan päättymisen jälkeen suuri osa liikkumisesta tapahtuu pimeällä, ja siksi talvikauden nopeusrajoituksiin siirrytään lokakuun lopussa, vaikka talviset kelit eivät olisikaan vielä kaikkialle saapuneet.Normaaleihin nopeusrajoituksiin siirrytään takaisin tavallisesti huhtikuun alkupuolella, kun päivät pitenevät ja ajokelit paranevat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: paisuneet palkit – lisää kolariturvallisuutta, mutta myös katveita Kommentit (1) On se merkillistä, että muissa Pohjoismaissa, joissa on myös talvi ja pimeä vuodenaika, ei alennettuja talvirajoituksia käytetä. En ymmärrä, kuinka Suomi poikkeaa muista Pohjoismaista tässä asiassa. Pimeä aika on oikeastaa tekosyy. Nykyautoissa on tehokkaat valot. Ruotsissa on läpi vuoden käytössä 90, 100, 110 ja 120 km/h nopeusrajoitukset nille sopivilla teillä. Samoin Norjassa 90, 100 ja 110. Usein unohdetaan, että alennetut talvinopeudet lisäävät matka-aikoja reilusti, joka merkitsee satojen miljoonien yhteiskuntataloudellisia lisäkuluja vuosittain. Luulisi, että Suomessa yritykset kiinnittäisivät asiaan huomiota, puhumattakaan tavallisista autonkäyttäjistä. Liukkaalla säällä ja lumiolosuhteissa jokainen vähänkin ajatteleva autoilija kyllä ajaa hiljempää ja varovaisemmin. Ei tähän tarvita yhteiskunnan holhousta kuten alennetut talvirajoitukset. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”