25.10.2024 Autoilu Talven nopeusrajoitukset käyttöön 29.10. mennessä Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maanteillä nopeusrajoitukset lasketaan pääosin 80 km/h, moottoriteillä nopeusrajoitukset laskevat 100 km/h. Maanteillä siirrytään talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoituksiin. Maanteillä nopeusrajoitukset lasketaan pääosin 80 kilometriin tunnissa, joillakin tieosuuksilla 70 kilometriin tunnissa. Moottoriteillä nopeusrajoitukset laskevat 100 kilometriin tunnissa. Fintraffic voi kuitenkin pitää vaihtuvien nopeusrajoitusten moottoriteillä tätä korkeammat rajoitukset voimassa marraskuun loppuun asti, jos sää- ja keliolot sen sallivat.Ely-keskukset tekevät alueelliset päätökset talvikauden nopeusrajoituksista. Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset otetaan käyttöön koko maassa tiistaihin 29.10. mennessä. Pääasiallinen vaihtopäivä on perjantai 25.10., mutta nopeusrajoitusmerkkien vaihdot voi aloittaa jo keskiviikkona 23.10. mikäli paikalliset olosuhteet sitä edellyttävät.Väylävirasto toteaa, että alennetut rajoitukset parantavat liikenneturvallisuutta, kun siirrytään vuoden pimeimpään aikaan.– Tien korkea turvallisuustaso tai pienet liikennemäärät mahdollistavat joitakin poikkeuksia talvirajoitusten pääsääntöihin. Esimerkiksi sadan kilometrin nopeusrajoitus voi jäädä voimaan maanteillä, joissa ajosuunnat on erotettu toisistaan kaiteella, tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta taustoittaa.Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset pienentävät Väyläviraston mukaan merkittävästi onnettomuusriskiä, joka muuten kohoaisi pimeällä kaksinkertaiseksi ja liukkaalla moninkertaiseksi verrattuna päivänvalossa ja sulalla kelillä ajamiseen. Kesäajan päättymisen jälkeen suuri osa liikkumisesta tapahtuu pimeällä, ja siksi talvikauden nopeusrajoituksiin siirrytään lokakuun lopussa, vaikka talviset kelit eivät olisikaan vielä kaikkialle saapuneet.Normaaleihin nopeusrajoituksiin siirrytään takaisin tavallisesti huhtikuun alkupuolella, kun päivät pitenevät ja ajokelit paranevat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Yleinen Kuoppa tiessä, rengasrikko kävi – harva saa korvausta 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita 15.11.2024 Liikennepolitiikka Autoliitto sähköpotkulautailusta: poliisille riittävät oikeudet puhallutuksiin 13.11.2024 Liikenneturvallisuus Moottorikelkalle vakuutus heti talven ajokauden alusta! 12.11.2024 Autoilu Älykäs riistavaroitus osoittanut tehonsa 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 29.10.2024 Liikenneturvallisuus Varovaisuutta pysäkillä ja liikenteessä – isojen autojen katveet haltuun Kommentit (1) On se merkillistä, että muissa Pohjoismaissa, joissa on myös talvi ja pimeä vuodenaika, ei alennettuja talvirajoituksia käytetä. En ymmärrä, kuinka Suomi poikkeaa muista Pohjoismaista tässä asiassa. Pimeä aika on oikeastaa tekosyy. Nykyautoissa on tehokkaat valot. Ruotsissa on läpi vuoden käytössä 90, 100, 110 ja 120 km/h nopeusrajoitukset nille sopivilla teillä. Samoin Norjassa 90, 100 ja 110. Usein unohdetaan, että alennetut talvinopeudet lisäävät matka-aikoja reilusti, joka merkitsee satojen miljoonien yhteiskuntataloudellisia lisäkuluja vuosittain. Luulisi, että Suomessa yritykset kiinnittäisivät asiaan huomiota, puhumattakaan tavallisista autonkäyttäjistä. Liukkaalla säällä ja lumiolosuhteissa jokainen vähänkin ajatteleva autoilija kyllä ajaa hiljempää ja varovaisemmin. Ei tähän tarvita yhteiskunnan holhousta kuten alennetut talvirajoitukset. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä