19.10.2023

Talvinopeudet käyttöön viimeistään 27.10. – 100 km/h -rajoitus voi jäädä voimaan

Maanteillä nopeusrajoitukset lasketaan pääosin 80 kilometriin tunnissa, joillakin tieosuuksilla 70 kilometriin tunnissa. Moottoriteillä nopeusrajoitukset laskevat 100 kilometriin tunnissa.

Suomen maanteillä siirrytään talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoituksiin perjantaihin 27.10. mennessä.

Maanteillä nopeusrajoitukset lasketaan pääosin 80 kilometriin tunnissa, joillakin tieosuuksilla 70 kilometriin tunnissa. Moottoriteillä nopeusrajoitukset laskevat 100 kilometriin tunnissa.

Pääasiallinen nopeusrajoitusten vaihtopäivä on torstaina 26.10., mutta ELY-keskukset voivat aloittaa muutosten tekemisen jo maanantaina 23.10., mikäli paikalliset olosuhteet sitä edellyttävät.

Esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa 100 km/h nopeusrajoitus alenee 80 km/h:ssa 1 600 tiekilometrillä talvikauden ajaksi. Kainuun osuus tästä on noin 540 kilometriä. Maanteille jää talviajaksi noin 600 kilometriä 100 km/h nopeusrajoituksia. Kainuussa näitä teitä on noin 230 kilometriä. Lisäksi tulevalla talvikaudella Pohjois-Pohjanmaan alueella 80 km/h nopeusrajoitus alenee noin 160 tiekilometrillä 70 km/h:ssa ja noin neljällä tiekilometrillä 60 km/h:ssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Satasen rajoitus voi jäädä voimaan

Tien korkea turvallisuustaso tai pienet liikennemäärät mahdollistavat joitakin poikkeuksia talvirajoitusten pääsääntöihin, kerrotaan Väylävirastosta.

Maanteillä sadan kilometrin nopeusrajoitus voi jäädä voimaan esimerkiksi teillä, joissa ajosuunnat on erotettu toisistaan kaiteella.

Viime vuosien tapaan Fintraffic voi pitää vaihtuvien nopeusrajoitusten moottoriteillä korkeammat rajoitukset voimassa marraskuun loppuun asti, jos sää- ja keliolot sen sallivat. Esimerkiksi 120 km/h:n rajoitus voi siis olla voimassa hyvissä ajo-olosuhteissa valoisana vuorokauden aikana vielä marraskuussa.

Kahdeksan ihmishengen säästö

Väylävirastosta kerrotaan, että talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset tukevat turvallisempaa liikkumista, ja niiden avulla säästetään vuosittain kahdeksan ihmisen henki ja ehkäistään kymmeniä loukkaantumisia.

– Alempi ajonopeus antaa kuljettajalle enemmän aikaa havaita ja toimia yllättävissäkin tilanteissa. Muista, että suurin sallittu nopeus ei suinkaan aina ole sama asia kuin turvallinen ajonopeus, etenkään talvikaudella. Jos olosuhteet edellyttävät, on parasta höllätä kaasua entisestään, tieturvallisuuden johtava asiantuntija Noora Airaksinen Väylävirastosta kertoo.

ELY-keskusten tiedotteen mukaan alennettujen nopeusrajoitusten arvioidaan vähentävän 15 % henkilövahinkoon johtavia onnettomuuksia ja 29 % liikennekuolemia niillä teillä, joiden rajoituksia lasketaan.

Väylävirasto tuo myös esiin, että alennetut rajoitukset tukevat myös kestävän liikkumisen periaatteita: polttoaineenkulutus laskee ja päästöt vähenevät, päällyste kuluu hitaammin ja rengasmelukin pienenee. Lisäksi liikenne on usein sujuvampaa, kun nopeuserot eivät ole niin suuria, mikä osaltaan lisää myös taloudellisuutta.

Pimeällä varattava aikaa

Talviaikana suuri osa liikkumisesta tapahtuu kuitenkin pimeällä. Kun pimeyteen yhdistetään vielä vesi- tai räntäsade, voi näkyvyys olla ajoittain erittäin huono.

– Ajomatkaan onkin hyvä varata talvikaudella enemmän aikaa. Lisäksi pitää varmistaa, että alla on keliin sopivat renkaat ja että takavalot varmasti palavat myös hämärässä ja huonolla ajokelillä, tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta tähdentää.

Östermanilla on terveisiä myös jalan tai polkien liikkuville.

– Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kannattaa puolestaan laittaa heijastimet heilumaan sekä hoitaa pyörän valot kuntoon, myös punainen takavalo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kesänopeudet palaavat huhtikuulla

Normaaleihin nopeusrajoituksiin – kansankielellä kesänopeuksiin – siirrytään takaisin tavallisesti huhtikuun alussa, kun päivät pitenevät ja ajokelit paranevat.

Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähteet: Väylävirasto, ELY-keskukset

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat