7.6.2024

Tämä ei ollut vielä tässä: Volkswagen panostaa jälleen polttomoottoreihin

Kuva Volkswagen
Volkswagen polttomoottori

Kuuman jakson jälkeen väsähtänyt sähköautojen kauppa on saanut Volkswagenin toisiin aatoksiin jopa polttomoottoreista.

Volkswagen-ryhmä on kuluvan vuoden aikana ottanut hiukan taka-askelia rajuista sähköistämissuunnitelmistaan. Nihkeästi käyvä sähköautokauppa on ajanut saksalaiskonsernin harkitsemaan uudelleen strategiaansa niin tuotteiden kuin tehtaiden tasolla.

Reutersin autoalan vaikuttajien kokoontumisessa toukokuussa pihunut Volkswagenin talous- ja operatiivinen johtaja Arno Antlitz sanoi, että Volkswagenin 180 miljardin euron panostuksesta ohjataan noin 2/3 sähköistymiseen ja digitalisaatioon. Varsinainen yllätys on, että summasta kolmasosa, eli noin 60 miljardia euroa, aiotaan ohjata polttomoottoriautojen kehitystyöhön, jotta automallit pysyvät kilpailukykyisinä. Antlitzin kommenteista raportoi Automotive News Europe.

Tulevaisuus on sähköinen, mutta menneisyys ei ole ohi. –Arno Antlitz, Volkswagen

– Sen (polttomoottorien) osuus on kolmasosa ja se tulee olemaan kolmasosan, Antlitz jatkoi.

Tammikuu-huhtikuu-aikajaksolla tarkasteltuna ID.4:n myynti on tippunut tänä vuonna kolmanneksella verrattuna vuoden takaiseen, ID.3:n pudotessa peräti 41% samassa aikaikkunassa. Nuupahtaneessa sähköautomarkkinassa Volkswagenilla on todettu, että erityisesti lataushybridejä tarvitaan vielä sähköautojen pariksi. Toisaalta Volkswagenin polttomoottorimallit tekevät itsensä kaupaksi sen verran hyvin, että yhtiö ylittänee EU:n päästörajat kuluvan vuoden osalta.

Antlitz kertoo, että Volkswagenin PowerCo-akkutehdashanke käynnistänee tuotantonsa suunnitellusti Saksassa 2025 ja Espanjassa 2026, mutta tehtaiden tuotantotahtia nostettaneen aiempaa verkkaisemmin. Samalla VW on perunut kahden miljardin euron sähköautotehtaan rakentamisen Saksaan. Muutama viikko sitten Volkswagen ja Renault kertoivat, että niiden suunnitelema yhteistyö alle 20 000 euron sähköautomallin suhteen on kariutunut, joten tehtaat jatkavat ID.1- ja Twingo-projektejaan omilla tahoillaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat