9.11.2017 Liikenne Tarkastaja Turkula – heikkotehoiset ajovalot ovat riski Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyautoihin on tarjolla aiempaa tehottomampia ksenonvaloja ilman ajovalojen pesureita. Valoteho heikkenee merkittävästi rapakelillä valonpesinten puuttuessa. Ksenonvalot ovat olleet tunnettuja valonpesuripakosta sekä laajasta, tasaisesta ja kirkkaasta valokeilastaan, mutta uusimmissa automalleissa on otettu takapakkia.Kustannussäästön vuoksi joihinkin malleihin on ilmestynyt heikompitehoisia ksenonvaloja ilman pesimiä.Kun lähivalojen teho on rajattu enintään 2 000 lumeniin, valonpesimet eivät ole pakolliset. Valoteho heikkenee rapakelillä valonpesinten puuttuessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKsenonien saatavuus rajoitettuHarvaan pikkuautoon ksenonit. Alemmassa keskiluokassa ksenonit kuuluvat yleensä vain parempien varustetasojen vakio- tai valinnaisvarustukseen. Varsinkin japanilaisissa ja korealaisissa ksenonvalojen saatavuus on kytketty varustetasoon.Eurooppalaisissa autoissa on enemmän valinnanvaraa, mutta uusimmissa malleissa on otettu takapakkia ja korvattu ksenoneja led-valoilla.Valonpesimien puhdistus estää valonsäteiden siroamista ja häikäisyä. Lisäksi automaattinen valojen korkeudensäätö vähentää vastaantulevien häikäistymistä.Mersu on uusimmissa malleissaan (esim. C-, E-, ja S-sarja) luopunut ksenonvaloista ja siirtynyt heikompitehoisiin led-valoihin, joissa ei ole valonpesimiä lainkaan. Samoin on tehnyt BMW 2-sarjan Active Tourerissaan.Yhä useammasta uudesta autosta puuttuvat ajovalojen pesurit.Peruutusvalo on himmeä kuin saunalyhtyOvatkohan autojen suunnittelijat peruuttaneet pimeässä? Useimmat peruutusvalot ovat surkeita.Heikkotehoista peruutusvaloista on lähinä vain peruutusvaroittimiksi.Led-takavalot muurautuvat lumipyryssä umpeenNykyaikaiset led-takavalot säästävät energiaa ja ovat pitkäikäisiä. Mutta ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin. Energiatehokkaat ledit tuottavat vain vähän lämpöä, mikä ei riitä sulattamaan takavaloihin kerääntyvää lunta.Lumisella tiellä ja lumisateessa kuskin on tarvittaessa tarkistettava takavalojen puhtaus entistä useammin, vähintään jokaisen ajotauon yhteydessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakavalot eivät pala huomiovalojen kanssaMonissa uutuusmalleissa takavalot eivät pala huomiovalojen kanssa. Muutamiin malleihin valojen kytkentä voidaan muuttaa korjaamossa, mutta joihinkin takavalojen kytkentä on mahdotonta (esimerkiksi Škoda Fabia vm. 2014). Huomiovalojen vuoksi ajetaan perä pimeänä, vaikka näkyvyys olisi päiväsaikaan rajoitettu esimerkiksi sateen vuoksi.Ajovalot takavaloineen sytyttävä valoautomatiikka voi myös toimia huonosti. Joissakin malleissa hämärä kytkee automaattisesti ajovalot, toisissa lasinpyyhkijöiden käyttö kytkee ajovalot. Kuski ei ole aina tietoinen, mitkä valot ovat toiminnassa.Ykköstien tunnelihavaintoni osoittavat, että automatiikka toimii usein luvattoman hitaasti. Auto ehtii kulkea tunnelissa perä pimeänä 200–300 metriä, ennen kuin automatiikka hoksaa kytkeä ajovalot.Joissakin uusimmissa Fordeissa on mittaristossa selkeä näyttö, joka osoittaa takavalojen toiminnan – hyvä niin!Mittariston selkeät merkkivalot kertoisivat kuskille, mitkä valot ovat päällä. Parasta olisi erilliset merkkivalot seisontavaloille, ajovaloille (lähi- ja kaukovaloille), huomiovaloille, etusumuvaloille ja takasumuvaloille.Suuntavilkut edessä näkyvät huonosti vastaantulijalleLinjakkaissa nykyautoissa etuvilkut ovat usein päävalojen yhteydessä lähellä toisiaan. Risteyksissä suuntavilkkua on vaikea havaita edestä katsottuna esimerkiksi kirkkaan ksenon-lähivalon vierestä.Erilliset suuntavilkut näkyvät paremmin ja kauemmaksi.Polttimoiden vaihto hankalaaPäävalojen halogeenipolttimoiden vaihto on uusimmissa malleissa hiukan helpottunut, mutta suuntavalojen, jarruvalon, takavalojen ja rekisterikilven valojen hehkulanka-polttimot ovat usein kiusallisen hankalia vaihtaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli 400 koeajon kokemuksella! Timo Turkula kirjoittaa Moottorin lukijoille ratin korkeudelta: tavallisen suomalaisautoilijan näkökulmasta. Tarkastaja Turkula -sarjan pohjana on kokemus ja näkemys, joita Timo Turkula – yksi maan kokeneimpia koeajajia – on kerännyt uransa aikana. Turkulan hammastelu ei jää ikenillä nutusteluksi. Havaitut epäkohdat ovat perua pitkälti yli 400 uuden automallin koeajoista 15 vuoden ajalta suomalaisilla teillä vaihtelevissa ajokeleissä. Kullakin automallilla on ajettu vähintään 800 kilometriä tietyn toistettavan ajo-ohjelman mukaan. timo.turkula(äet)kolumbus.fi Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkistoArtikkeli on julkaistu alun perin Moottorissa 12/2015 Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 28.2.2025 Uutinen Katso rangaistustaulukko: rattijuopumus rapsauttaa jopa 5 vuoden ajokiellon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa