29.12.2019 Ajoneuvot Tasa-arvoisempaa turvallisuutta – naiset otetaan yhä paremmin huomioon törmäystesteissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Törmäystestit ovat ajaneet autoja turvallisempaan suuntaan jo vuosikymmenien ajan. Testeissä käytetyt nuket vastaavat yleensä keskikokoista miestä, jolloin naisten kannalta oleellisia turvallisuusseikkoja voi jäädä huomioimatta. Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan naisilla on 73 prosenttia miehiä suurempi riski loukkaantua vakavasti tai kuolla auto-onnettomuudessa. Yhdysvaltalaisten asiantuntijoiden mukaan suuri ero tulee törmäysnukkejen koossa: keskimääräinen törmäysnukke on 1,75 metriä pitkä, kun nainen on keskimäärin 1,63-metrinen, selviää Daily Mailin netistä.Julkaisun mukaan muutosta ei ole lähivuosina tulossa, vaan uuden mallin kehityksessä uskotaan menevän jopa 20–30 vuotta.Osaa suurimmista autovalmistajista edustava Auto Alliance -yhtymä ei usko keskimääräistä naista jäljittelevällä törmäysnukella olevan merkitystä turvallisuuteen, sillä niiden mittaukset eivät eroa juurikaan miesnukkejen tuloksista.– Toistaiseksi emme ole nähneet tietoja tai analyysejä jotka viittaisivat uuden nuken kehittämisen, joka ei juuri eroaisi nykyisestä, muuttavan merkittävästi mitään reaalimaailman turvajärjestelmien malleja, yhtymän tiedottaja Wade Newton kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuotsissa naisten asiallaTurvallisuudestaan tunnettu, muun muassa kolmipisteturvavyön kehittänyt autovalmistaja Volvo on ollut naisten kolariturvallisuuden kärkipään tutkijoita jo vuosia.Valmistaja kertoo testanneensa naisten ruumiinrakenteen mukaan suunnitelluilla törmäysnukeilla vuodesta 1995 lähtien, jolloin kolaritestaus oli aloitettu ainoan saatavilla olevan pienikokoisen törmäystestinuken avulla. Vuonna 2002 käyttöön oli tullut myös pienikokoinen sivutörmäystestinukke SID2s.Vuosituhannen alussa Volvo otti muitakin kehitysloikkia, muun muassa kehittämällä maailman ensimmäisen keskikokoisen naistörmäystestinuken ja virtuaalisen mallin raskaana olevasta naisesta. Myöhemmin 2000-luvulla valmistaja kertoo olleensa nykyisistä autonvalmistajista ainoana mukana kehittämässä EvaRID-nukkea, jolla tutkitaan piiskaheilahduksen vaikutuksia keskikokoiseen naiseen.Volvo on käyttänyt naistörmäysnukkeja jo pitkään.Testaukset ovat myös tuottaneet tulosta. Tasa-arvoisesti miehiä ja naisia piiskaniskuilta suojaava WHIPS-järjestelmä esiteltiin vuonna 1998 ja samalla vuosikymmenellä valmistaja on kehittänyt myös muun muassa SIPS-sivutörmäyssuojan.Turvallisuustutkimukset yhteiseen käyttöönAlkuvuodesta Volvo ilmoitti jakavansa turvallisuustietonsa digitaaliseen kirjastoon, jota myös muun autoteollisuuden kehotetaan hyödyntämään tieturvallisuuden kehittämiseksi. Kirjastoon on kerätty onnettomuustietoja vuodesta 1967 lähtien.Volvo on jakanut turvallisuuteen liittyvää tekniikkaa kilpailijoilleen aiemminkin: kolmipisteturvavyö jaettiin muiden valmistajien käyttöön, ja sen on arvioitu pelastaneen jo yli miljoona ihmishenkeä.Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Dailymail, Volvo Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää: Törmäys terässeinään – Katso video! Joulun tienoo on kolariherkkää aikaa – katso yleisimmät riskit Tesla Model X loisti törmäystestissä, Volkswagenista irtosi ovi Tämä ruotsalaishymy ei hyydy: panssaroitu Volvo XC90 kestää palautetta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon