9.8.2021

Tässä näette uuden Toyota Tundran, mutta vain koska joku ei osannut pitää salaisuutta

Toyota Tundra

Mehevän salaisuuden pitäminen voi olla vaikeaa. Tämä on huomattu Toyotalla viime aikoina pariinkin otteeseen, tahattomasti tai ei.

Nyt esiteltävä Toyota Tundra seuraa mallikkaaseen ikään ehtinyttä, alun perin vuonna 2006 esiteltyä toisen polven Tundraa. Kyseessähän on vahvasti Yhdysvaltain markkinoita kohti suunnattu, ja tätä nykyä itseoikeutetusti Teksasissa valmistettava Toyotan suurin avolavamalli. Se kilpailee asiakkaista kovassa seurassa, onhan vastapuolella Ford F-sarjan ja RAM:in kaltaiset kassamagneetit. Kun vuonna 2020 F-sarjaa myytiin 787 000 kappaleen edestä, Chevy Silveradoa ja tämän sisarmalli GMC Sierraa yhteensä 847 000 yksilöä ja RAM:ia rapiat 536 000 autoa, jäivät Tundran myyntiluvut tavanomaiseen 109 000 kappaleeseen. Seuraavalla tilikaudella tulos saattaa kääntyä hyvinkin toisenlaiseksi, kiitos perusteellisen malliuudistuksen, joka tuo Tundran 2020-luvulle.

Toyota Tundra

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lipsahti linjoille

Kuten jutun otsikosta saattoi päätellä, Tundran käytännön tason ensiesittely ei ainakaan virallisen selityksen mukaan tapahtunut ennalta päätetyn aikataulun mukaisesti, vaan kuvia ja tietoja lähti lipsumaan ennen aikojaan. Samanlaista peliä oli havaittavissa myös taannoin, ennen uuden Land Cruiserin maailmanensi-iltaa. Tätä voidaan toki hyvällä syyllä pitää julkisuuspelinä. Autonvalmistajat ovat viime aikoina, mikseivät jo aiemminkin, käyttäneet etenkin sosiaalista mediaa erilaisissa markkinointitempauksissaan tehokkaasti hyväkseen. Näin japanilaisen asiallinen Toyotakin on ajautunut sellaiseen leikkiin mukaan.

Jos tarkkoja ollaan, uutta Tundraa ei ole vieläkään kaikkinensa esitelty, mutta valmistaja on paljastanut siitä tässäkin jutussa nähtäviä virallisia valokuvia. Meillä on hyppysissämme myös perustavia asioita auton tekniikasta.

Toyota Tundra

Voimalinjan mullistus

Land Cruiser 300:n myötä Toyotan nähtiin työntävän rohkealla tavalla V8:t syrjään. Näin näyttää tapahtuvan Tundrankin kohdalla. Tämä jos joku on ROHKEAA, kyseisen voimanlähdemuodon kun tiedetään sen kummemmitta selittelyittä olevan tiivis osa USA:n kansanperinnettä. USA:ssa pärjätäkseen moottori tarvitsee myös osuvan nimen, siksi Toyota aikoo kutsua LC300:ssa esiteltyä 3,5-litraista bensiinikäyttöistä V6:ta Tundrassa nimellä iForce MAX. Valmistaja on myös vieraillut Yhdysvaltain patentti- ja rekisterihallituksessa varaamassa itselleen ”Hybrid MAX” -tuotenimen. Tämä sopii yhteen sen tosiasian kanssa, että Toyotan tiedetään kehittävän parhaillaan dieselsähköistä voimalinjaa näitä isoja nelivetomallejaan varten. Diesel ei ole kuollut, sanoo Toyota.

Toyota Tundra

Uusi Tundra pohjautuu japanilaisvalmistajan viimeisimmän TNGA-alustasukupolven F-versiolle, joka tarkoittaa tikapuurunkoa, niin kuin tässä luokassa kuuluukin. Tundrassa alusta on LC300:een verrattuna jäykemmäksi säädetty, onhan kyseessä isoimman avolavaluokan edustaja, jossa muun muassa maksimi perävaunumassa yltää 4,5 tonnin paremmalle puolelle. Vielä paljastamaton uuden sukupolven vetomassa on kasvanut, samoin kuin auton kantavuus. Tundra saa myös kierrejouset taakse.

Oheisissa kuvissa on vielä hiukan hämyisiä maistiaisia uutuuden sisätilojen tarjonnasta ainakin räväkimmän TRD Pro -mallin osalta. Koko komeudessaan Tundra tullaan paljastamaan Länsi-Euroopan ulkopuolelle sijoittuvalle pääasiakaskunnalleen joskus lähiaikoina.

Toyota Tundra
Toyota Tundra ja tähdet ovat kohdallaan.

Lähteet: Toyota, Autoblog, Hypebeast.com Kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat