25.3.2019 Ajoneuvot Täyden kympin superauto: Audi R8 V10 Decennium juhlii sillä V10 on 10v. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi R8 V10 Decennium juhlistaa kymppikoneen kymmenvuotisia 222 kappaleen erikoiserällä. Audin keskimoottorinen superauto R8 tunnetaan sen vapaasti hengittävästä 5,2-litraisesta FSI V10-moottorista ja nyt valmistaja on päättänyt juhlistaa moottoriversion kymmenvuotista taivalta. Lopputuloksena on 222 kappaleen erikoiserä Audi R8 V10 Decennium, latinankielisen lisänimen viitatessa vuosikymmeneen.Decennium on saatavissa ainoastaan coupena, mutta jos Daytona Grayn mattaversio yhdessä mustien yksityiskohtien kanssa ei kiehdo, saatavilla on myös Daytona Gray helmiäisversiona, harmaasävyt Suzuka Gray, Floret Silver, Mythos Black, Kemora Gray sekä epäilyttävän värikkäältä kuulostava Ascari Blue. Sisusta on aina musta ja auto on koristeltu erilaisin kiiltävin hiilikuituyksityiskohdin. Audi haluaa korostaa keskikonsolissa olevaa Decennium-logoa, sillä sen puolimattapinta perustuu valmistajan patentoimaan prosessiin.Värien kannalta mielenkiintoisinta antia ovat mattapronssiset 20-tuumaiset vanteet ja pintaa on jatkettu V10:n imusarjaankin. Sisustassa on käytetty kattavasti kiiltävämpää kuparisävyistä ompeletta muistuttamaan erikoiserästä. Auton mukana tulee myös pronssinvärinen kangaspeite, joka on varusteltu Decennium-kirjailuilla.Audi R8 V10 Decennium saapuu myyntiin kevään aikana muutenkin virkistetyn R8-malliston kanssa. Saksassa R8 V10 Coupe on hinnoiteltu 200 000 euroon 620 hevosvoiman versiona, Decenniumin maksaessa vielä 22 000 euroa lisää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavallisen erityinen V10Uudistuvassa R8-mallistossa moottorivaihtoehtona on aina V10, joko 570 tai 620 hevosvoiman versiona. Decennium-erikoiserä ei tee tässä poikkeusta, luottaen moottorin toistaiseksi tehokkaimpaan versoion. Voimanlähteen huippuvääntö on 580 newtonmetriä. Suoritusarvojen turvin huippunopeudeksi saadaan 331 km/h ja paikoiltaan lähtiessä 100 km/h taittuu parhaimmillaan 3,1 sekunnissa.Audi R8:n ja V10-moottorin liitto alkoi vuonna 2009, kun 2006 esitelty R8 kaipasi V8:n jälkeen jotain hiukan lisää. 5,2-litrainen V10 aloitti 525 hevosvoiman versiona, josta tehoa nostettiin R8 GT:n myötä (560 hv) ja sittemmin vielä 2012 R8 V10 plussan muodossa (550 hv).Kun R8 kohtasi V10:n vuonna 2009.2015 saapunut toisen polven Audi R8 päivitti myös moottorin. Voimanlähteeseen tuotiin polttoaineen suihkutus imusarjaan, viiden sylinterin lepuutus, lisää tehoa ja parempi kierrosherkkyys. Myyntiin päivitetty 5,2-litrainen FSI V10 saapui 540 ja 610 hevosvoiman versioina.Innokkaasti 8 700 r/min punarajaan kiertävä vapaasti hengittävä moottori juontaa juurensa moottoriurheiluun. Radalla V10 nähtiin R8 LMS:ssä GT3 Sportissa 2009. 2012 vuorossa oli R8 LMS ultra, uuden R8 LMS:n saapuessa 2015 ja päivittyessä 2018. Tarjolla on nyt myös R8 LMS GT4. Lukuisista tilastomerkinnöistä mainittakoon 11 voittoa 24 tunnin kilpailuissa. Moottoriversio ovat Audin mukaan "yllättävän lähellä" katuauton vastaavaa: kahdesta polttoaineen suihkutusjärjestelmästä toinen on karsittu pois, imusarjassa on sääntöjen vaatima kuristin, moottorinohjaus on ohjelmoitu uudelleen ja laakereita on muokattu. Moottoriurheilumallin huoltoväli on 10 000 kilometriä ja ensimmäinen moottoriremontti tehdään 20 000 kilometrin kohdalla, mutta monet tiimit käyttävät voimanlähdettä useamman syklin ajan.Moottoriurheilutausta näkyy myös katuauton moottorissa. Voitelu on toteutettu kuivasumpulla, jotta 90° V-moottori voidaan sijoittaa mahdollisimman alhaalle R8:ssa. Audin mukaan osa moottorin magiasta johtuu sen sytytysjärjestyksestä (1-6-5-10-2-7-3-8-4-9), joka luo ainutlaatuisen käyntiäänen. Huippukierrosluvulla käydessä männät liikkuvat keskimäärin 26,9 metriä sekunnissa, jättäen taakseen nykyiset Formula 1:t. Liikkeen kääntöpisteissä mäntään kohdistuu kiihtyvyys, joka vastaa noin kahden tonnin kuormitusta.Lähde ja kuvat: AudiLue myös:Sähköistyksen hintalappu: Audi TT ja R8 mahdollisesti leikkauslistalla V10 laulaa taas: upea Audi R8 sai päivityspaketin Koeajossa: supernopea Audi R8 V10 Plus Superauton talvihaaste: unelmakoeajossa Audi R8 Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja