12.6.2021

Täysin uusi Lexus NX tuo merkin ensimmäisen lataushybridin

Uusi Lexus NX

Uusi Lexus NX esittelee tullessaan merkin ensimmäisen lataushybridin. NX450h+ tarkoittaa yli 300 hevosvoimaa ja 60 kilometriä sähköistä toimintamatkaa.

Noin 50 000 euron hintaluokasta alkava Lexuksen katumaasturi on saanut toisen sukupolven. Ensimmäinen olikin menestys vastaten Euroopassa noin kolmanneksesta koko merkin myynnistä ja sen ostajista noin 70 prosenttia saapui Lexuksen rattiin muiden merkkien parista. Uusi Lexus NX aikoo jatkaa samalla tiellä.

Viime aikoina moni valmistaja on kaventanut mallistoaan, mutta Lexus ei koe vastaavia paineita. Uutuuden julkaisun yhteydessä vihjattiin jopa malliston laajentamisesta alueille, joilla Japanin luksusvalmistaja ei vielä ole. Valmistaja lupailee esitellä vuoteen 2025 mennessä kymmenen sähköistettyä mallia.

Uusi Lexus NX 2022

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi Lexus NX

Uusi katumaasturi pohjautuu samalle TNGA-perusrakenteelle, jonka emokonsernin Toyota RAV4 on jo ehtinyt tehdä tutuksi. Toyota toimii hienosti, joten keiton mausteet ovat kunnossa. 

Sukunäköä on selvästi tallella edeltäjään ja keulamaski on yhä valtava. Muotoilussa pyrittiin painottamaan suorituskykyä ja auto onkin aiempaa leveämpi ja matalampi. 

Auton erottuvin uusi piirre löytyy takaa. Takavalot yhdistyvät valoraidalla, joka tullaan näkemään myös jatkossa Lexuksen muotoiluelementtinä. 

Sisällä inspiraationa on toiminut tazuna – samalla ajatuksella, jonka Lexus LF-Z Electrified -konseptiauto jo esitteli. Käytännössä kaikki ajamiseen liittyvä on pyritty keskittämään kuljettajan kätevästi käytettäväksi.

Erityistä ylpeyttä japanilaisissa insinööreissä herättää 3,6 kertaa aiempaa nopeampi täysin uusi tietoviihdejärjestelmä. Sitä hallitaan jopa 14-tuumaiselta kosketusnäytöltä ja lupailujen mukaan se tuo valmistajan aivan uudelle aikakaudelle. 

Kuljettajan apuna on myös heijastusnäyttö. Samalla navigointi on oppinut hyödyntämään pilvipalveluita tuoreimman liikennetiedon tarjoamiseksi. Ohjaamon uudistusten myötä kosketuslevy putoaa pois.

Puhelimella voi avata tai lukita auton sekä jäähdyttää tai lämmittää sisätiloja etänä. Hämärään halutaan hohtoa 64 eri väriä toistavalla tunnelmavalaistuksella. 

Perinteet velvoittavat kuitenkin toisaalla ja ilahduttavasti ilmastoinnin lämpötilansäätö hoituu perinteisiä nuppeja pyörittelemällä. Lexus pitää tärkeänä, että kuljettajan katse ei harhailisi tiestä.

Ensimmäinen lataushybridi on 450h+

Voimalinjojen suhteen kromattu L-kirjain painottaa suvaitsevaisuutta emokonserninsa tapaan. Lexus haluaa tarjota vaihtoehdon kaikille ja antaa kuluttajan valita ihan kaupunkikohtaisestikin millainen on liikkumistarve ja paikallinen latausinfrastruktuuri.

Autonvalmistajana Toyotalle lataushybridi on vain pieni askel pitkästä kokemuksesta hybriditeknologian saralta. Nyt myös uusi Lexus NX saa tuon lataushybridivoimalinjan, jonka mallimerkintä tulee olemaan NX 450h+.

Se tarkoittaa yli 300 hevosvoimaa yhteistehoa ja sähköistä toimintamatkaa lupaillaan jopa yli 60 kilometriä. Kaikki kotimaan moottoritienopeudet onnistuvat sähköisesti. 

Perinteisempää hybridiä tarjotaan mallimerkinnällä NX350h. Sekin riittää noin 240 hevosvoiman voimiin. Nämä hybridimallit voivat vetää perässään jopa 1,5 tonnia. 

Lexus NX450h+ 2022

Näiden lisäksi Itä-Euroopan markkinoille tarjotaan kahta perinteistä bensiinimoottoria NX250 ja NX350, mutta näitä ei varmaankaan Suomessa nähdä. Ellei sitten jatkuvan nelivedon arvoa nähdä riittävän suurena. 

Luonnollisesti turvallisuusvarustelu on kattava ja itseasiassa valmistajan kolmannen sukupolven Safety System+ on vakiovaruste kaikissa Euroopan malleissa. Sen mukana saa esimerkiksi pyöräilijät ja jalankulkijat tunnistavan törmäyksenestojärjestelmän sekä aktiivisen vakionopeudensäätimen (ACC) kaista-avustimella ja liikennemerkkien tunnistuksella. 

Lexus NX

Vielä tämän vuoden puolella

Vaikka Lexus LF-Z Electrified on vain konseptiauto, on jonkinlainen sähköauto luvattu jo ensi vuoden aikana. Vetyautosta merkin edustaja ei sen sijaan suostu paljastamaan mitään. Tämä nyt esitelty Lexus NX saadaan Suomeen vielä tämän vuoden puolella.

Hinnasto ei ole vielä selvillä – edes kansainvälisesti. Valmistajan tarkoituksena on kuitenkin säilyttää NX jatkossakin samassa hintakategoriassa varustelun ja moottorivaihtoehdot huomioiden. 

Lähde ja kuvat: Lexus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat