1.4.2021 Ajoneuvot Lexus LF-Z Electrified – samurain sähköinen tulevaisuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus LF-Z Electrified kertoo tulevasta vähintäänkin muotojen osalta. Sen 400 kilowatin teho ja 600 kilometrin toimintamatka ovat houkuttelevia lukemia. Lexus LF-Z Electrified on konseptiauto kertomaan merkin sähköisestä tulevaisuudesta. Se yhdistelee taitavasti pyöreitä kuin savesta dreijaamalla saatuja ja toisaalta teräviä miekalla veisteltyjä muotoja yhteen. Sähköinen samurai tulee tunnistettavasti Japanista.Konseptiauton tekniset tiedot eivät ole aivan yhtä merkityksellisiä kuin tuotantoauton tapauksessa, mutta kyseessä on lähes 4,9 metriä pitkä ja 2 metriä leveä auto. Nelivetoinen sähköauto omaa yhteensä 400 kilowattia tehoa ja paikaltaan päästään 100 kilometrin tuntinopeuteen tasan 3 sekunnissa. Omamassaksi kerrotaan 2,1 tonniaKapasiteetiltaan 90 kilowattitunnin nestejäähdytteisen litiumioniakun pikalataustehoksi kerrotaan 150 kilowattia. Täydellä varauksella tavoitellaan jopa 600 kilometrin toimintamatkaa. Aika näyttää milloin vastaavia lukuja saataisiin Lexuksen tuotantoautoihin, sillä UX300e ei toki vielä ihan vastaavaan yllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLexus LF-Z Electrified on muotoilun tulevaisuusKuvien muodossa julkaistu LF-Z Electrified -konseptimalli heijastaa ajatuksia, mihin suuntaan Lexuksen design tulevaisuudessa kehittyy. Hallitsevia piirteitä ovat voimakkaat mittasuhteet ja erottuvat yksityiskohdat. Suuret pyörät sijaitsevat auton kulmissa reilun akselivälin ja leveän olemuksen saavuttamiseksi.Muotoilijat ovat kehittäneet Lexukselle tyypillistä etusäleikön muotoa, ja tätä on heijasteltu koko autoon. Matalat takavalot sisältävät uudenlaisen Lexus-logon, joka vihjaa varmasti jo tulevasta.Tazuna-kojelautaKojelaudassa nähtävä uusi Tazuna-konsepti vie Lexuksen pyrkimyksen kuljettajan ja auton yhteenliittymästä uuteen ulottuvuuteen. Tazuna-konseptin inspiraation lähteenä on ollut perinteiset japanilaiset suitset, joiden avulla ratsastajat ovat olleet jo vuosisatoja luontaisessa yhteydessä ratsuunsa. Kaikki ajoneuvon hallittavuuteen liittyvä on näiden suitsimaisten ohjainten lähettyvillä.Kojelauta on Lexuksen mukaan ajoneuvon sydän, jossa mittaristo ja muut elementit on sijoitettu suhteellisen pienelle alueelle. Tämä luo kuulemma virkistävän avoimen tilan ja vieraanvaraisuutta korostavan Omotenashi-tunteen. Kojelauta yhdistyy saumattomasti oviin ja panoraamalasikatto lisää matkustamoon valoa.Kuljettalle tarjottava informaatio on keskitetty yhdelle alueelle, joka koostu lisättyä todellisuutta hyödyntävästä tuulilasinäytöstä, mittaristosta sekä multimedian kosketusnäytöstä. Ajamisen tukitoiminnot on keskitetty ohjauspyörän ympäristöön. Samaa suuntausta kerrotaan nähtävän jatkossa muutenkin Lexuksen sisätiloissa.TähtitaivastaLexus LF-Z Electrified -konseptimallin keinoäly (AI) oppii kuljettajan mieltymyksiä ja käyttäytymistä. Ääniohjaus auttaa hallitsemaan toimintoja tiehen keskittyen. Keinoälyn ja kuljettajan vuorovaikutus voi realisoitua myös keinoälyn ehdottamilla reiteillä, jotka ovat kuljettajan ajokäyttäymisestä opittuja.Digitaalinen avain mahdollistaisi ajoneuvon käytön halutuille ihmisille ilman, että fyysistä avainta tarvitsisi kierrättää käyttäjillä. Ovien lukitusta ja muita ajoneuvon toimintoja voidaan ohjata älypuhelimella.Ovenkahvat nousevat automaattisesti esiin kuljettajan tai matkustajan lähestyessä autoa avaimen kanssa ja lukitus sekä ovi voidaan avata kevyellä ovenkahvan kosketuksella. Ajoneuvosta poistuttaessa ovi avataan painamalla avauspainiketta, jolloin anturit auttavat tarvittaessa varoittamaan ajoneuvon läheisyydessä olevista jalankulkijoista ja ajoneuvoista autosta poistuttaessa. Lexus käyttää tästä järjestelmästä nimitystä E-Latch.Panoraamakatto on valmistettu elektrokromaattisesta lasista. Materiaali mahdollistaa lasikaton tummentamisen tarpeen mukaan. Lisäksi kattoon integroitu valaistus voidaan asettaa jäljittelemään tähtitaivasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköinen tulevaisuusTällä hetkellä Lexuksen mallisto tarjoaa yhdeksän hybridi- ja täyssähkömallia yli 90 maassa. LF-Z Electrified -konseptimalli piirtää suuntaviivat Lexuksen tulevaisuudelle näyttäen miltä merkille ominainen muotoilu, ajettavuus ja kehittyneet teknologiat näyttävät vuotta 2025 kohti kuljettaessa.Lexus kiihdyttää uusien mallien kehitystahtia täyttääkseen muuttuvat ja erilaiset asiakasodotukset ympäri maailmaa. Vuoteen 2025 mennessä Lexus esittelee 20 täysin uutta ja uudistunutta mallia. Nämä sisältävät yli 10 täyssähkö-, ladattavaa hybridi- tai itselataavaa hybridimallia.Maailmanlaajuisesti Lexus tulee tarjoamaan kaikista malleistaan sähköistetyn version vuoteen 2025 mennessä. Tuolloin sähköistettyjen malliversioiden odotetaan edustavan yli puolta globaalista myynnistä.Seuraava tavoite on kaikkien mallien osalta täydellinen hiilineutraalius koko ajoneuvon elinkaaren ajalta koskien niin valmistusta, logistiikkaa kuin kierrätystäkin. Viimeksi mainitun aspektin osalta ei riitä vain tarkka materiaalivalinta kierrätettävyyden kannalta vaan tarvitaan myös tietoa materiaalien valmistustavoista.– Haluan esittää sydämellisen kunnioitukseni kaikille ihmisille ympäri maailmaa, jotka taistelevat tällä hetkellä useiden eri haasteiden kanssa. Samalla kun täytämme sosiaalisen velvollisuutemme etenemällä kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa haluamme tuottaa sellaista iloa ja hauskuutta mihin autot pystyvät. Teemme tinkimättömästi töitä, jotta asiakkaillamme ja kaikilla Lexuksen kanssa tekemisissä olevilla on aihetta onnellisuuteen ja aitoon hymyyn. Aloittaen kahdesta tänä vuonna esiteltävästä uutuusmallista me jatkamme sellaisten innovatiivisten ajoneuvojen kehittämistä, jotka pystyvät tuottamaan lisäarvoa asikkaidemme entistä enemmän toisistaan erottuville elämäntyyleille, summaa Lexuksen johtaja Koji Sato.Kuvat ja lähde: Lexus Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen